Bil med hästtransport i trafikolycka

Sv: Bil med hästtransport i trafikolycka

Det var snorhalt och snöade kraftigt så varför i helsicke är man så förbaskat dum ger man sig ut med hästtransport? Är hästen akut sjuk kan vet komma ut och fixa det mesta annars får man ringa djurambulans eller någon som har hästlastbil. Detta är en del av Sverige där det finns så väl veterinärer som har kliniken i bilen som djurambulans.

Och vädret har varit skit hela natten, det började snöa igår kväll, det är rejält med varningar ute så man kan inte skylla på att man blev överraskad av vädret.

Hur kan man riskera livet på såväl sig själv, hästen och medtrafikanter?

Jag håller med!
Om billen voltade i diket.. Kommer man inte med lite fart då? I så fall kan man inte ha krypkört heller!

Min sambo åkte förbi där i förmiddags och såg detta. Låg även lastbilar och flera bilar i diket så att bege sig ut med häst hade jag aldrig gjort. Hoppas det går bra med hästen iaf!

kan bara hålla med. mötte en bil med transport på vägen till stallet (mindre vägar) och bad till gudarna att de inte hade någon häst i!

Jag instämmer också.
Hela dagen har Radio Malmöhus gått ut med varningar om hur snorhalt det är på E6 mellan Malmö och Ängelholm - och ändå ger man sig ut och kör med häst...

Idag har jag kört mellan Hjärnarp och Munka ToR och sett två avåkningar. Och nu i eftermiddag skulle jag och min man köra till Halmstad, men efter att ha kört nedför, på blankis,i 40 km/h på E6 norra sida av åsen så tänkte vi om och vände vid Skottorp. Med tanke på de bilister som blåste förbi i hundra knutar så förstår man varför det händer olyckor!

Körde från Kungsbacka till Lund nu på eftermiddagen. Jag är förvånad att det inte händer fler olyckor. Superhalt, och så kommer en Peugot 107 blåsande i runt 120-130 knyck.

Själv låg jag i 80 km/timme vilket jag ansåg var lämplig fart för avsnittet. Och blir omkörd av 5-6 lastbilar med stora släp. En av dem fick ta sats fyra gånger för att komma om, men om skulle han. Första gångerna så började släpet slingra så att han höll på att ta hela mitträcket. Men han lät sig inte stoppas utan kom ångande i 100 km/timme och försökte igen och igen. Ren tur att ingen är död i den händelsen...

Här är en till som instämmer. Förstår inte att folk vågar köra med transport i detta väglag. Om hästen inte akut måste iväg någonstans tycker jag det är onödigt att utsätta både sig själv, hästen och medtrafikanter för en risk, iallafall i snöfall och halka.

Jag är en av dårarna som har dragit transport idag!

Var och hämtade en frisk kolikhäst från djursjukhuset. Självklart tog jag det väldigt lugnt och vi har inte speciellt långt i bland måste man verkligen.

Däremot hade jag inte kört på träning eller liknande.

Jag håller med!
Om billen voltade i diket.. Kommer man inte med lite fart då? I så fall kan man inte ha krypkört heller!

Det krävs faktiskt inte särskilt hög fart för att volta om man har lite otur. Jag lyckades fint för 2 år sedan då jag höll mellan 70-80 km/h på motorväg. Visserligen utan släp, men det var bevis nog att det kan gå åt helvete utan att man kör särskilt fort.

Det krävs faktiskt inte särskilt hög fart för att volta om man har lite otur. Jag lyckades fint för 2 år sedan då jag höll mellan 70-80 km/h på motorväg. Visserligen utan släp, men det var bevis nog att det kan gå åt helvete utan att man kör särskilt fort.

Voltade med personbil för 3 år sedan i en hastighet av 50 km. Så fort behöver det inte gå.
Men att ge sig ut med hästtransport i detta väder känns ändå lite våghalsigt :/

Jag skulle knappt våga ge mig ut och köra ens utan transport i sådant väder som det har varit i vissa delar av landet. :crazy:
Hoppas hästen klarar sig iaf.

Det var snorhalt och snöade kraftigt så varför i helsicke är man så förbaskat dum ger man sig ut med hästtransport? Är hästen akut sjuk kan vet komma ut och fixa det mesta annars får man ringa djurambulans eller någon som har hästlastbil. Detta är en del av Sverige där det finns så väl veterinärer som har kliniken i bilen som djurambulans.

Och vädret har varit skit hela natten, det började snöa igår kväll, det är rejält med varningar ute så man kan inte skylla på att man blev överraskad av vädret.

Tyvärr finns det många som inte verkar tänka överhuvudtaget:devil:
Har man bestämt sig för att ut och köra,så skall man iväg kosta vad det kosta vill!
Har en sådan tjej i samma stall och där finns det inget som heter att man inte kan åka på träning/tävling:mad:

Varför? Det kostar att låta hästen stå en extra dag, det förstår jag, men det var vansinnigt att ge sig ut med transport igår. Om du nödvändigt måste ha hem hästen borde du kört liten hästlastbil, inte transport.

Vansinnigt.

Min sambo åkte förbi där i förmiddags och såg detta. Låg även lastbilar och flera bilar i diket så att bege sig ut med häst hade jag aldrig gjort. Hoppas det går bra med hästen iaf!

Hästen hade tydligen tagit sig ur släpet själv och hade lite skrapsår.
(enligt polisen som är hästmänniska som var på plats)

Det var snorhalt och snöade kraftigt så varför i helsicke är man så förbaskat dum ger man sig ut med hästtransport?

Här kan jag bara hålla med. Finns väl inget som är så viktigt (om det inte gäller veterinärvård som är akut) som gör att man måste ta sig iväg under dessa tider.
Halkbekämpningen är mkt begränsad även här i mellansverige och man hör ständigt om transporter osm 'halkat i diket', så vad är det som är så viktigt med att förflytta sina hästar egentligen?

Själv valde jag/vi att anlita ett företag så den blivande 3-åringen fick igår åka de 8 milen hon skulle med stor hästbuss. Vi har ju avvaktat i nästan 2 veckor på att få iväg henne för fortsatt inridning osv men just nu så näe,som det ser ut här i mina trakter så var det enklare å anlita proffs med riktiga resurser.
å det kostade på ett ungefär lika mkt som om jag hade hyrt släp å åkt t & r själv.

Det var skönt att höra:) jag förstod nästan det för sambon sa iaf att hästen stod upp och det hela såg ändå ganska lugnt ut men man vet ju aldrig!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: Magnum
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera bilar är inblandade i en trafikolycka på E6 vid Laxvik i Halmstad. Larmet kom in till polisen klockan 15:55 på måndagen. En häst...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama