Bihåleinflammation?

Centaur

Trådstartare
Min 3 åring har feber och det rinner blodblandat var från ena näsborren. Luktar hemskt. Min första tanke var bihåleinflammation, men kan det vara något annat?

Väntar på veterinären...

Min hade något liknande. Det visade sig att hon hade tandfrakturer. Hon hade bitit av ytterkanten på kindtand som satt kvar och stack henne i slemhinnorna samt en spricka i en tand högt upp. Det var sprickan i tanden som gjorde att det kom ut vätska ur ena nosborren. Hon hade feber, var allmänt hängig och kunde inte äta något annat än uppblött lucernpellets och betfor. Efter en penicillinkur blev hon helt bra igen.

Med tanke på åldern tänker man att det antagligen kan vara något tandrelaterat.
Sen var det ju någon här nylagt vars häst fått en spark(?) i pannan och fått en infektion i ben/bihålor pga detta.
Så, det är nog svårt att spekulera. En vanlig spontant bihåleinflammation borde väl vara ovanligt på häst? Tänker på såna som vi människor kan få om vi gått och snorat länge.

Ja detta har kommit helt plötsligt, i går kväll var han som vanligt men hade inte ätit upp allt hö i morse. Sen verkade han ovanligt lugn. Inte slö men han brukar ha energi för 10 hästar.

Trodde först att det kunde vara en lindrig kolik så gick en sväng. I början var han pigg och skrittade på väldigt snabbt, men halvvägs blev han plötsligt trött och det började rinna ur näsan (hade inget näsflöde alls innan dess). Dessutom grejade han med tungan, la huvudet på sned och visade tydlig att något var fel.Tog ett tag att komma hem, ringde vet på vägen. När vi kom tillbaka tempade jag och då hade han som sagt feber.

Han har druckit vatten och han äter hö om han får det i nät. Veterinären skulle komma i eftermiddag så förhoppningsvis dyker han snart upp.

Med tanke på åldern tänker man att det antagligen kan vara något tandrelaterat.
Sen var det ju någon här nylagt vars häst fått en spark(?) i pannan och fått en infektion i ben/bihålor pga detta.
Så, det är nog svårt att spekulera. En vanlig spontant bihåleinflammation borde väl vara ovanligt på häst? Tänker på såna som vi människor kan få om vi gått och snorat länge.

Jo jag funderar också på om det kan ha med tänderna att göra eftersom han inte varit minsta snorig förrän i dag. Sparkad har han inte blivit men han kan ju ha slagit i huvudet i boxen eller tuggat på något hårt och fått en tandfraktur.

Jo jag funderar också på om det kan ha med tänderna att göra eftersom han inte varit minsta snorig förrän i dag. Sparkad har han inte blivit men han kan ju ha slagit i huvudet i boxen eller tuggat på något hårt och fått en tandfraktur.
Det låter ju som en böld som sprack, det rinner kanske ner i svalget och är läskigt för honom.
Hoppas veterinären kan göra ngt på plats, har ingen koll alls på hur mycket de kan göra/se vad gäller bihålor. Just ute i fält alltså.

Det var en rotspetsabscess på den nedre kindtanden. Min veterinär har som tur är röntgen. Det ser ut som att bölden öppnat sig i näshålan.
Tanden såg oskadad ut så förhoppningsvis går den att rädda. Han ska få penicillin i 8 dagar, hoppas det går bra att spruta honom. Han har ju inte det största tålamodet min lilla ponny, att stå still är inte hans starka sida.

Lillen har varit jätteduktig men på lördag var han så öm i halsen att han inte kunde få flera sprutor. Han kan knappt röra halsen, varken upp, ner eller till sidorna och är väldigt ledsen. Stackarn. :cry: :heart

25 ml per spruta blev för mycket för den lilla kroppen. Ska få hippotrim istället nu. Håller tummarna att det fungerar och att han slipper dra tanden.

Hoppas att det läker ut bra.
Bra tråd, nu blir jag inte livrädd om jag ser en häst blöda och "vara" ur näsborren ;)
Klart att jag i så fall tar det på allvar, men jag behöver inte gå upp i limningen alltså.

Hoppas att det läker ut bra.
Bra tråd, nu blir jag inte livrädd om jag ser en häst blöda och "vara" ur näsborren ;)
Klart att jag i så fall tar det på allvar, men jag behöver inte gå upp i limningen alltså.

Jo, men du borde bli rädd. Det kan nämligen vara pga en böld som gjort hål på en pulsåder! :eek: Kommer tyvärr ej i håg vad veterinären kallade det, någon annan kanske vet?

Lillen har varit jätteduktig men på lördag var han så öm i halsen att han inte kunde få flera sprutor. Han kan knappt röra halsen, varken upp, ner eller till sidorna och är väldigt ledsen. Stackarn. :cry: :heart

25 ml per spruta blev för mycket för den lilla kroppen. Ska få hippotrim istället nu. Håller tummarna att det fungerar och att han slipper dra tanden.

Nu är det ju lite sent, men kan vara bra att veta att det finns fler ställen än halsen att sticka i. Fram på bröstet och bakdelen, tex. :)

Jag frågade om det, men veterinären tyckte det var en dålig idé att riskera svullnad och smärta där också eftersom han reagerat så kraftigt.

Han mår bättre nu, kan röra halsen igen och är lika pigg och vild som vanligt. :D

Jo, men du borde bli rädd. Det kan nämligen vara pga en böld som gjort hål på en pulsåder! :eek: Kommer tyvärr ej i håg vad veterinären kallade det, någon annan kanske vet?

Just pga böld har jag inte hört men svampinfektion i luftpåsarna är det man kan vara rädd för (guttural pouche mycosis) men där är det inte lite var/blod som kommer ut utan arteriel störtblödning, ovanligt men väldigt allvarligt när det händer.

Illaluktande blod/var från enbart en näsborre är väldigt ofta just på grund av tandproblem och/eller bihåleinflammation (som oftast stammar från tandproblem det med).

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 311
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?