"Bieffekter" av vetekli

C

Coffeaclub

Har läst ibland att vissa har skrivit att deras hästar inte tål vetekli. då undrar jag lite hur det har visat sig. :bump:

Sv: "Bieffekter" av vetekli

Hur mkt vetekli fick hästen då? Har hört att vissa säger att man MAX kan ge 100g per 100 kg häst, medan en foderrådgivare sa att man utan problem kan 0,5 kg till en 500 kg´s häst under förutsättning att foderstaten i övrigt innehåller mkt kalcium. För övrigt så innehåller ju många färdigfoder ganska mkt kli. Nya Krafft Groov innehåller ju ca 40 % kli. Ger man då 2 kg så blir det ju 0,8 kg kli... :crazy:

Sv: "Bieffekter" av vetekli

Nja, inte riktigt. Vad jag menade med MAX 100 g per 100 kg häst var att en del menar att det är absolut det mesta man bör ge, medan foderrådgivaren menade att det inte är några problem att ge mer än så (upp till typ 1 kg) . Förstår du nu hur jag menar? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar