Bi/getingstick

Energi

Trådstartare
Barnet på knappt 2 år blev stucken tidigare idag av ett bi eller en geting. Handen svullnade upp och hen verkar ha ont. Hittade gadden först nu men det är stört omöjligt att få ut den för att det gör så ont.

Jag gissar att den måste ut. Men huuuur? Finns det något en kan bedöva med?

Har du hittat gadden så var det ett bi som har stuckit (och som är död nu). Getingar kan sticka om och om igen. Angående hantering av bistick så får man akta sig att ta gadden med fingrarna för att dra ut den. Då trycker man bara in giftet i huden. Utan ta en kniv och försök skrapa ut den hullingförsedda gadden. När du har fått bort gadden så kan du stryka honung eller en sockerbit på sticket. Det lär neutralisera giftet lite.

Tror inte placebo funkar superbra på tvååring dock.

Anyhow, gadden är ute och handen är inte längre en ballong!
Skönt att hen inte var allergisk. Angående barns resistens mot placebo: Brukar inte tvååringar sluta gråta när man blåser på ställen där de slår sig? Men det kanske är kyleffekten? :)

Skönt att hen inte var allergisk. Angående barns resistens mot placebo: Brukar inte tvååringar sluta gråta när man blåser på ställen där de slår sig? Men det kanske är kyleffekten? :)
Om barnet är allergiskt vet man inte förrän nästa gång barnet blir stucken.

När man blåser/pussar där det gör ont sker det en hel del reaktioner i kroppen som bla minskar smärta.

Om barnet är allergiskt vet man inte förrän nästa gång barnet blir stucken.

När man blåser/pussar där det gör ont sker det en hel del reaktioner i kroppen som bla minskar smärta.

Är det sant? Visar det sig inte förrän vid andra sticket?

Jag vet faktiskt inte. I min unges fall så hjälper inte pussar och blås om hen verkligen har ont. Det hjälper mest i de fall där hen kanske inte har särskilt ont utan gnäller av trötthet/hunger/närhetsbehov och då är det nog mest just närheten som hjälper. :)

Är det sant? Visar det sig inte förrän vid andra sticket?
Man måste ha fått minst ett stick för att kunna utveckla allergi, ja. Allergi mot bi-/getingstick är dock sällsynt men allvarligt och kan vara livshotande. Symptom såsom att det börjar klia över hela kroppen, yrsel, blodtrycksfall, försämrat allmäntillstånd måste alltid tas på allvar och läkare uppsökas/tillkallas omedelbart! Vet man om att man är allergisk så bör man se till att få adrenalinspruta utskriven av läkare.
Man kan få kraftiga lokala reaktioner utan att vara allergisk men det är inte farligt om än besvärande. I de lägena kan man ta receptfria antihistaminer efter att ha avlägsnat gadden (om det är ett bi) genom att stryka bort den med eggen på en kniv ed. Aldrig ta runt gadden och giftblåsan! Då pumpas mer gift in i kroppen.
Brukar man få kraftigare besvär kan man få kortisontabletter utskrivna av läkare. Jag tar det om jag blir stucken på känsliga ställen, tex på handryggen, i ansiktet, baksida lår etc.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 083
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat