Beundrar er som vågar!

M

miss_willow

Idag hoppade jag med ponnyn. Han är ju en gammal tävlingsponny... Men jag är en fegpotta som är rädd för att ramla av efter hjärnskakning i sommras och R & ryggproblem för två år sen.
Men idag hoppade jag ordentligt. Vågade först knappt hoppa 80 men sen blev de bara så jag bestämmde mej för att hoppa högre och vi höjde till 110 cm, bred oxer. har inte hoppat så högt sen i sommras..
först blev jag osäker när jag vände upp mot hindret och jag kände att han tappa lite å så drev ja på lite och han hoppade av precis lagom och rev inte eller någonting! Helt perfekt, och efter åt saktade han av snällt och värkade jätte nöjd. Å jag var helt skakis i hela kroppen.. vilken känsla.. inte kännt den på år!
beundrar er värkligen som hoppar höga hinder och ponnyerna/hästarna som hoppar!
Blir ni aldrig skrämda?

Jovist kan man bli rädd.
Läste för ganska så länge sedan om en ryttarina som red 1,60 klasser, som blev skadad och fick göra ett länger uppehåll.
När hon började tävla igen så tyckte hon att 1,30 var skithögt!!

Har man en häst som hoppar allt så är det mkt lättare att klara högre hinder, man får mer självförtroende!
har man däremot en häst som stannar och är "elak", så har man bara stopen i huvudet och då blir även de låga hinderna svåra och höga!

När man väl har en häst som hoppar, så hoppar man ju upp sig i klasserna, man börjar på 90 cm, efter ett tag så kan man hoppa det i sömnen, då tar man steget upp till 1,00 som kanske är lite läskigt i början, men sedan blir det med löjligt att hoppa och då går man upp i 1,10 osv.

Nu har ju du klarat av att hoppa 1,10. och det är ju en stro vinst för dig. Så nästa gågn du ska hoppa 1,10 så VET du att du har klarat av att hoppa den höjden med den hästen, och då käns det lite lättare.

Jag tror faktiskt att alla någon gång har varit lite rädda, tex när man ger sig upp i en ny hinderhöjd på tävling.

Jag tror att jag är räddast för de där tjocka, tunga plastbommarna.. och plankorna.. bommarna hemma är bara plast som väger ingenting.
jag får sånna lustiga bilder i huvut när jag ska hoppa, tänk om hästen inte kan riva hindret? ..och fastnar och går omkull på andra sidan? eller vägrar precis när den ska hoppa av, det har jag varit med om. flög rätt in i en oxer på 115 cm och har fortfarande stora R på ryggen det ser ut som om någon har pisskat mej?! fastdå hoppade jag upp igen och hoppade hindret men efteråt var jag livrädd. och i sommras ramlade jag av på 50 cm och fick hjärnskakning och så hoppade jag upp igen och ramla av för jag var så snurrig och red sen en timma till...
jag är så rädd för att hästen ska skada sej.

Det låter ju jättesmart att du redan börjar hoppa högre på din ponny!

För om du inte har fler gamla tävlingsponnyer att använda, så då måste ju detta vara den ponnyn som debatterats tidigare här på forumet som har förslitningskador! Som du fick råden att kolla upp, det kan du omöjligt ha hunnit!

Du skrev även i den tråden att du verkligen lyssnade och tog åt dig av vad som sades! Det verkar ju inte så om man läser denna tråd!

Illa!

jag har pratat med veterinär nu och hon tycker att jag kunde rida ordentligt.

Nu ska jag förklara allt, för ni tycker säkert jag är helt knäpp i huvut, men det är jag nog!
jag äger inte ponnyn, det är min "kompis"(vet inte om ja ser henne som en kompis när hon behandlar sin häst såhär) som köpte honom och sen har jag haft honom 7 dagar i veckan länge nu. Hon ska egentligen ha honom tre dagar men jag har alltid offrat mej för att hon ska kunna vara med sina vänner och jag vet att hon inte tar hand om honom när hon åker ut.. Men jag kallar honom för min och det gör alla ink. hon också. Hon ser det som min ponny. Jag har ansvar för allt som gäller honom hon bryr sej inte om honom. Hon glömde tillexempel bort vaccineringarna så han stod ovaccinerad i tre månader tills ja fråga om de? Men nu är han vaccinerad om från början. Jag ringde veterinären och snackade om de som hon tyckte han skulle funka och hon sa att han var frisk och fick ridas som vanligt och hoppa MEN inte tävlas upp till LA. Pratade sen med ägaren och de få dagarna(två ggr. i månaden) hon haft honom hade hon och förra ägarna vart där och hoppat honom upp till 1,20. Och då var han knappt i kondition... Helt sjukt men iaf. Och de viste jag inte om, det var länge sen nu.
Så skulle jag hoppa lite jumnastik bara, lindade alla ben och boots på. Värmde upp länge och körde lite bommar och hoppade lite, sen kom ägaren och ville hjälpa till och höjde en gång och de va då jag hoppade... Skrittadde av jätte länge efteråt och gick sen ut och gick med honom en halvtimma och stretsha och smörjde in benen och linda stallbandage över natten. Och han kändes så förbaskat bra att rida idag, skrittade och travade bara men han kändes så glad och "fräsh" på nått sätt. Och benen var helt fräsha och inte varm eller någonting.
Men jag ska aldrig göra om de. Förslitningar märker man väl inte av att de har ont av fören om ett bra tag? Men jag svär för min häst och alla er bukesar att jag aldrig ska hoppa mer än jumnastikhoppning med honom. Jag känner mej som en djurplågare... Och ni behöver inte skriva "Varför gjorde du det då?" För jag vet hur fel det var nu.. Även om han inte blev skadad nu och förhoppningsvis klarae de där hoppet så har jag lärt mej och även om veterinär säger du får hoppa.. så tänker jag inte. Har faktist börjat fundera på allt ni har skrivit på forum och har nu förstått hur mycket jag älskar den där ponnyn och hur mycket han betyder och har tänkt att köpa honom, för ägaren skiter i honom. När hon väl kommer ut till stallet så rider hon jätte hårt eller bara mockar utan att äns hälsa på honom. Eller så lånar hon ut honom till olika personer som hon inte äns sett rida hästen och han blir helt knäckt. Har pratat med henne om att ta honom till klinik, hon tycker ju det är helt onödigt... Så om jag köper honom kör jag honom till en klinik direkt, jag har ju inga pengar och min mamma vill väl inte betala innan han blir sjuk men om de va vår egen häst så skulle hon betala. Jag ska tjäna ihop pengar själv även om ja bara är 14 år och ta honom till en klinik! Vi får väl ta bussen eller något om ingen vill köra oss.. Det är inte lätt att ha ansvar för en ponny, skolan och allt själv när man bara är 14 år.. Men det har inget med saken att göra. Nu skriver ja ju mer om mitt liv-de va inte meningen!

Jag LOVAR hädanefter att lyssna till 100 % på er Bukesar och vill att "min" ponny ska må bra! :bow:

Jag hoppas att ni inte blir allt för upprörda men skriv gjärna en rad om vad ni tycker.
Ja nu tror jag att jag har förklarat en del. Det är inte lätt.

trevlit att du vågade.. vet själv hur de e att trilla av och bli borta från ridningen ett tag hade en fin häst men över ett hinder som låg på 140 cirka å hände något snubblade till och ja flyger öer hindren och landar på allt aaah som ni förstår själva så kunde ja inte resa mig upp min häst stod som förstelnad framför mig och jag fick åka me ambulands till sjukhuset... men nu är vi i full fart igen inga problem alls och har kommit över rädslan totalt (men ja tror ja e lite väl våghalsig ibland) hoppar nämlligen gärna utan sadel och trillat av ett par gånger men men de är ju mitt eget fel hoppas du vågar i fortsättnignen :bump:

Jag blir faktiskt aldrig rädd när det gäller hoppning fast sedan har jag inte hoppat så högt heller. :smirk: På ponny tror jag det är 120 :p

jo ja va skitskrajj efter att ja slog omkull över ett hinder i våras.
Men eftersom jag inte är sån som gärna ger mej så fortsätter jag tills det går o struntar helt i om ja e rädd :crazy:
Det va samma sak som när min häst skenade med mej barbacka, då skulle ja ju aldrig mer rida barbacka igen. o vad gjorde jag itne bara några dagar efter :p
fast iofs så blev ja livrädd så fort hästen hoppade till lite menmen...

man ska aldrig låta rädslan styra :idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar