Nu ska jag förklara allt, för ni tycker säkert jag är helt knäpp i huvut, men det är jag nog!
jag äger inte ponnyn, det är min "kompis"(vet inte om ja ser henne som en kompis när hon behandlar sin häst såhär) som köpte honom och sen har jag haft honom 7 dagar i veckan länge nu. Hon ska egentligen ha honom tre dagar men jag har alltid offrat mej för att hon ska kunna vara med sina vänner och jag vet att hon inte tar hand om honom när hon åker ut.. Men jag kallar honom för min och det gör alla ink. hon också. Hon ser det som min ponny. Jag har ansvar för allt som gäller honom hon bryr sej inte om honom. Hon glömde tillexempel bort vaccineringarna så han stod ovaccinerad i tre månader tills ja fråga om de? Men nu är han vaccinerad om från början. Jag ringde veterinären och snackade om de som hon tyckte han skulle funka och hon sa att han var frisk och fick ridas som vanligt och hoppa MEN inte tävlas upp till LA. Pratade sen med ägaren och de få dagarna(två ggr. i månaden) hon haft honom hade hon och förra ägarna vart där och hoppat honom upp till 1,20. Och då var han knappt i kondition... Helt sjukt men iaf. Och de viste jag inte om, det var länge sen nu.
Så skulle jag hoppa lite jumnastik bara, lindade alla ben och boots på. Värmde upp länge och körde lite bommar och hoppade lite, sen kom ägaren och ville hjälpa till och höjde en gång och de va då jag hoppade... Skrittadde av jätte länge efteråt och gick sen ut och gick med honom en halvtimma och stretsha och smörjde in benen och linda stallbandage över natten. Och han kändes så förbaskat bra att rida idag, skrittade och travade bara men han kändes så glad och "fräsh" på nått sätt. Och benen var helt fräsha och inte varm eller någonting.
Men jag ska aldrig göra om de. Förslitningar märker man väl inte av att de har ont av fören om ett bra tag? Men jag svär för min häst och alla er bukesar att jag aldrig ska hoppa mer än jumnastikhoppning med honom. Jag känner mej som en djurplågare... Och ni behöver inte skriva "Varför gjorde du det då?" För jag vet hur fel det var nu.. Även om han inte blev skadad nu och förhoppningsvis klarae de där hoppet så har jag lärt mej och även om veterinär säger du får hoppa.. så tänker jag inte. Har faktist börjat fundera på allt ni har skrivit på forum och har nu förstått hur mycket jag älskar den där ponnyn och hur mycket han betyder och har tänkt att köpa honom, för ägaren skiter i honom. När hon väl kommer ut till stallet så rider hon jätte hårt eller bara mockar utan att äns hälsa på honom. Eller så lånar hon ut honom till olika personer som hon inte äns sett rida hästen och han blir helt knäckt. Har pratat med henne om att ta honom till klinik, hon tycker ju det är helt onödigt... Så om jag köper honom kör jag honom till en klinik direkt, jag har ju inga pengar och min mamma vill väl inte betala innan han blir sjuk men om de va vår egen häst så skulle hon betala. Jag ska tjäna ihop pengar själv även om ja bara är 14 år och ta honom till en klinik! Vi får väl ta bussen eller något om ingen vill köra oss.. Det är inte lätt att ha ansvar för en ponny, skolan och allt själv när man bara är 14 år.. Men det har inget med saken att göra. Nu skriver ja ju mer om mitt liv-de va inte meningen!
Jag LOVAR hädanefter att lyssna till 100 % på er Bukesar och vill att "min" ponny ska må bra!
Jag hoppas att ni inte blir allt för upprörda men skriv gjärna en rad om vad ni tycker.
Ja nu tror jag att jag har förklarat en del. Det är inte lätt.