Du behöver först och främst ta reda på om skolan ens erbjuder språkval inom elevens val, det kommer vi på buke aldrig kunna svara på. Även om SYV jobbar mest mot åk 8 och 9 kan du såklart kontakta SYV om frågor även i åk 7.Måste skolan erbjuda moderna språk som elevens val? Kan man läsa ett modernt språk och få betyg i modernt språk och ett annat modernt språk som elevens val och få betyg i detta?
Jag försöker läsa mig till vilka regler som gäller och vill höra hur andra föräldrar resonerar.
Att en SYV skulle kunna ge några råd tror jag inte. Vi hade en mycket surrealistiskt upplevelse i höstas, när vi skulle ha utvecklingssamtal med klassens ena mentor som inte ens undervisar i klassen. Mentorn kände inte mitt barn och kom med ”råd” som kanske är applicerbara för 75% av alla sjundeklassare men är helt orelevanta för mitt barn. Hur skulle SYV kunna komma med några råd som aldrig har träffat mitt barn?
Men kort fattat, om skolan erbjuder språkval inom elevens val så är det inte någon självklar fördel för meritpoängen. För betygsoptimering krävs det då att betyget blir högre i språkvalet än det lägsta betyget. På så sätt höjs meritvärdet. Eftersom vi på buke inte känner ditt barn är det omöjligt att ge råd.
För ett barn med språkbegåvning, men i övrigt ojämn begåvning, kan det vara en fördel att läsa många språk. För många barn är det enklare att satsa på att höja betyg i ett ämne som barnet redan har förståelse för, än att ta sig an ett helt nytt språk.