M

Mliisan

Hej
jag precis hoppat av gymnasiumet, någon som vet hur många poäng man får om man jobbar ett år? för att sedan hoppa på gymnasiet igen.

:confused:

Sv: betyg.

Man får poäng när man jobbar, så får man mer poäng sen om man vill söka till gymnasiumet.
Men jag vet inte hur mycket det är.
Jag vet att man får det.
men undrar hur mkt.

har aldrig hört talas om detta, är du verkligen säker på att det är så? Hade en kompis som hoppade av gymnasiet två gånger och jobbade istället, men hon fick inga poäng för det...

Hej
jag precis hoppat av gymnasiumet, någon som vet hur många poäng man får om man jobbar ett år? för att sedan hoppa på gymnasiet igen.

:confused:

Du kan ju inte få poäng om du inte är inskriven på ngn skola & läser/pluggar.Man får inga poäng för att vara ute i riktiga livet du vet;)

Om du går på ett yrkesförberedande program brukar det ingå APU i programmet vilket innebär att du under ett par omgångar under din skoltid får ut och praktisera hos olika företag som relaterar till ditt val av program.
Hur det är upplagt varierar från skola till skola, men de flesta lägger lite praktik varje år och en längre praktik i 3:an.

Om du hoppar av gymnasiet så går du inte i skolan = noll poäng att tjäna på att hoppa av.

Men sedan finns det något som kallas för specialutformade program som man kan få gå om det av någon anledning inte funkar med pluggandet. Då kan du få praktik ett par dagar i veckan och gå i skolan resterande dagar.
Men jag har aldrig hört att man skulle få ett helt års praktik genom skolan utan studier vid sidan om.

Men du kan ju fortfarande ta ett sabbatsår och jobba/praktisera för att sedan återuppta dina studier. Då är du helt skolfri ett år, men det ger inga extrapoäng i betygen, men en del erfarenhet. :)

Hör med din syo konsulent. De kan sånt där. Men jag har aldrig hört talas om det innan. Finns det något sådant så vet syon det.;)

du lär ju knappast få några poäng för att göra något så dumt som att hoppa av gymnasiet. och vad ska du isåfall med dom poängen till sen??

se till att gå klart skolan och jobba sen. det är inte lätt att få jobb idag även om man läst på gymnasiet så vad lär det då vara om man inte gjort det?

enda poängen som går att få är väl om du ska söka till högskolan/universitetet så kan du få 0,5 eller vad det nu är men då ska man ha jobbat i 5 år om jag inte är helt ute och cyklar. så några gymnasiepoäng kan du ju glömma!

du lär ju knappast få några poäng för att göra något så dumt som att hoppa av gymnasiet. och vad ska du isåfall med dom poängen till sen??

se till att gå klart skolan och jobba sen. det är inte lätt att få jobb idag även om man läst på gymnasiet så vad lär det då vara om man inte gjort det?

enda poängen som går att få är väl om du ska söka till högskolan/universitetet så kan du få 0,5 eller vad det nu är men då ska man ha jobbat i 5 år om jag inte är helt ute och cyklar. så några gymnasiepoäng kan du ju glömma!

Man kan komplettera ett högskoleprov med 0,5 poäng om man har 5 års arbetslivserfarenhet, & då kan man få över maxpoäng för att söka till högskola, men man måste ju ändå ha högskolebehörighet.

Undrar var du har hört detta och av vem eftersom ingen av oss andra nånsin hört talas om det :confused: jag hoppade av gymnasiet i ettan och har jobbat sen dess men jag har inte fått några poäng nu när jag började på Komvux så jag tror inte det stämmer tyvärr!

Undrar var du har hört detta och av vem eftersom ingen av oss andra nånsin hört talas om det :confused: jag hoppade av gymnasiet i ettan och har jobbat sen dess men jag har inte fått några poäng nu när jag började på Komvux så jag tror inte det stämmer tyvärr!

Jag hoppas det där var ett knapplån.

Nej det är klart att det inte stämmer.

du hoppas det var ett knapplån? :confused:

Ja, att du inte skrev inlägget riktat till mej då det inte var jag som ställde frågan du svarade på.
Om du ska svara ts men trycker på mitt inlägg utan att skriva att det är ett knapplån så svarar du ju fel person.

Men om det var menat åt mej att du inte fått några poäng för att du jobbat minst 5 år så är det ju inga man blir tilldelade, man får plussa på 0,5 poäng om man tex gör högskoleprovet & man har 5 års livserfarenhet, detta vet nog garanterat alla som ska söka högskola då det finns olika möjligheter att komma in på det.

Men detta är ju inte aktuellt för ts då hon inte ens har gymnasiekompetens & då inte har hunnit samla på sig högskolebehörighet, för det kan man inte få endast genom att ha gått grundskolan.

Senast ändrad av en moderator:

min kusin fick det.
Kankse jag som fattade fel då. eller så har dom tatt väck det.
:/
¨
tack för alla svar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama