Status
Stängd för vidare inlägg.

Kira

Trådstartare
Idag kom grabben hem efter avslutningen HT i 9:an.
Jag fick hans betyg, som jag igentligen blir glad och stolt över. Han har alla G plus 2 VG. I Teknik och Samhällskunskap.
Han är en vanlig slö tonåring som mest tänker på datorer, moppar och a-traktorer. Därför är jag glad att betyget är så bra som det är.
MEN... Hans dröm är att komma in på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp. Där är det riksintag med betydligt högre poäng än vad han har nu...
Han har jobbat på som 17 andra halvan av terminen, när han verkligen blev varse om vad som krävs. Känner ändå att målet att få så många VG som krävs är ganska långt borta. Och, jag vet att det bara är han som kan ändra på det. MEN som förälder så vill man ju sitt barns bästa i alla lägen, så jag känner en liten gryende oro för framtiden... Visst jag är fjllig, men det var i alla fall skönt att skriva av sig.
 
Sv: Betyg

Ta tillfället att verkligen göra honom uppmärksam på att sambandet mellan hans jobb den senaste tiden och resultatet, dvs bra betyg.
Han har ju en bra morot om han vill komma in på gymnasiet. Hur ser hand betyg ut egentligen? Ligger han på ett svagt G eller är han nära VG i några ämnen? Var taktisk och satsa extra på de ämnen där han har störst chans att höja sig!

Fast lite realistisk måste man ju vara. Kolla hur mkt han måste höja för att ha en chans att komma in. Tänk på att intagningspoängen kan ändra sig från år till år, kanske har han tur och det blir lätt att komma in just nästa år?
Kolla gärna på något möjligt alternativ, så att han vet att ALLT inte hänger på just den utbildningen. Det kan kännas lite väl pressande.

Grattis till er båda, speciellt till honom!
 
Senast ändrad:
Sv: Betyg

Klart man bryr sig om sina barns framsteg och kan oroa sig för deras framtid!

Om hans högsta dröm är motorsportsgymnasiet, har du världens möjlighet nu att göra honom uppmärksam på sambandet mellan arbetsinsats och betyg. Jag menar, ha måste ha relativt lätt för sig om du beskriver honom som slö, men ändå fick alla G plus två VG.

Peppa honom till att läsa mer! Han kan gott satsa järnet en termin om vinsten är så hög som en plats på motorgymnasiet. Jag tror de själva måste vilja, vi har aldrig kört med morötter typ en femhundring för varje MVG, som jag vet folk i vår närhet som gör.

Gratta grabben!
 
Sv: Betyg

Tack för tipsen!
Posten snodde just förbi, och ner ramlade en diger lunta från CSN. Mer att sätta sig in i. Likaså kom ett brev från kommunen om hur intagningen går till. Där nämndes en sida där man tydlien kan kolla intagningspoängen från förra året. Jag ska kolla det.
Och så ska ja följa ditt råd att om inte förr så när nästa samtal med mentorn är, föröka kolla VAR i G:et han ligger i vilka ämnen. Tror han hade "VG-varning" i bild tex.
Annars har vi tittat på 2 skolor med "vanligt" Fordonsprogram. Enligt hans studievägledare kan han välja vilen skola han vill söka till, dvs bägge i olika prio, eftersom vi bor så nära kommungränsen.
 
Sv: Betyg

Apropå morötter :o (är det mutor eller inte?) så har gubben lovat att han ska se till att grabbens A-traktor blir klar till hans födelsedag i sommar oavset hur mycket eller lite grabben hjälper till OM tiden istället går till studier.
 
Sv: Betyg

Så kan man väl göra! Förhandla om tiden är ingen muta! Väl att visa att man bryr sig om grabben och skolresultaten.
 
Sv: Betyg

Ta hand om grabben! Kan se honom framför mig. De är rörande söta, tonårsgrabbar i den åldern.
 
Sv: Betyg

Han är en vanlig slö tonåring som mest tänker på datorer, moppar och a-traktorer.


Du har just beskrivit min son fast han är ett år yngre. :smirk:
Han kom hem idag med sitt allra första betyg. Han hade G i alla ämnen förutom samhällskunskap där han hade VG. Precis som du är jag glad och stolt för jag vet att det finns måånga grabbar och tjejer som har betydligt sämre.

Samtidigt blir jag lite arg på honom för att han inte anstränger sig mer. Jag vet att han kan. Jag tror att jag har förklarat för honom 1000 ggr att det är hans framtid det gäller. Din son har något som hägrar och det är jättebra. Han har något att kämpa för. När visste han vad han ville göra? Min son ska gå bygg säger han, men jag får en känsla av att han gör det för att han inte vet vad han egentligen vill. Hans pappa är snickare och hans morfar har en anläggningsfirma som han tror sig kunna få jobb på. Ja visst, det är jättebra. Men samtidigt är han så lat och hans morfar anställer honom inte om han inte jobbar. Och vem gör det??

Åh herregud vad svamligt det här blev! :o

Min son begriper sambandet mellan arbetsinsats och betyg därefter, dummare är han inte. Det tror jag inte att din är heller. Men min son är f-b lat och f-b skoltrött. Det är svårt att motivera en sådan grabb till att plugga mera....

Samtidigt är jag ju så himla glad att det inte blev några IG och det vet han ! :)
 
Sv: Betyg

Du skrev att din son är ett år yngre. Din beskrivning passar som hand i handske på hur vår unge var förra året.... LAT så det skrek om det. Allt skolarbete skulle göras så snabbt och enkelt som möjligt. Typ uppsatserna var på 15 ord. Teckningar gjordes i rekordfart. Matten ströks över med penna istället för att suddas när det blev fel osv osv osv. Och så detta eviga snack med kompisarna på lektionerna. Det gällde ALLA ämnen. Tro att jag avr lycklig när han hade alla G och ett VG i bild.....
Nu i år har lärarna och vi haft ingående samtal med åtgärdsplaner för honom för att han ska ha press på sig att GÖRA ngt mer i skolan. PLUS och detta är nog det viktigaste, killen själv har mognat. Några kompisar struntar i allt, och satsar på det individuella programmet. Medan ett par andra har helt satsat på pluggandet. En kille åker till sin pappa varje helg för att få hjälp av honom + äldre syster med pluggandet. Detta har vår son sett, funderat på vad vi vuxna sagt, funderat på sin egen sits. Fattat att det finns möjligheter på gymnasiet genom att vi varit på Öppet Hus på olika skolor + bevistade Gymnasiemässan i Älvsjö i höstas.
Allt detta sammantaget har gjort att han börjat plugga! Och ingen är lyckligare än jag.
Massor händer i ungarna i den här åldern. Du ska se att din kille också mognar och kommer på vad han ska göra. Försök visa honom olika möjligheter genom att gå på Öppna Hus på skolor och så, så han får upp ögonen. Lycka Till!!
 
Sv: Betyg

Det hör tydligen till åldern att grabbar är på detta sätt. Slöa och slappa och har tankarna helt på annat håll...

Fick också hem sonens första betyg igår (8:an). Vi var på utvecklingssamtal nyligen och det var som att höre en repris på tidigare år, duktig, intelligent, MEN pratar alldeles för mkt med kompisar på lektionerna. Han stör ju andra även om han själv lyckas fatta en del. Har slarvat och får sämre resultat än han borde på vissa prov och sv/eng-läraren varnade honom nu med att sätta G trots att han har kapacitet att ha MVG eller åtminstone VG i båda ämnena. Plötsligt gick det upp för honom att han har 1,5 år på sig att reparera "skadan", om det nu går.
Betyget var kanonbra ändå, men man blir ju irriterad när man vet vad han egentligen kan. 3 G, 1 MVG och resten VG (några med + i kanten).
 
Sv: Betyg

LAT så det skrek om det. Allt skolarbete skulle göras så snabbt och enkelt som möjligt. Typ uppsatserna var på 15 ord. Teckningar gjordes i rekordfart. Matten ströks över med penna istället för att suddas när det blev fel osv osv osv. Och så detta eviga snack med kompisarna på lektionerna.

Hjälp!... :eek:
Är du säker på att du är mamma till honom?? Det skulle nämligen lika gärna kunna vara jag.. :cool:

Vi har faktiskt pratat en del om betygen sedan han kom hem med dom i går. Han är nöjd med dom och det är ju jag med egentligen. Jag menar, det kunde ha varit mycket värre...

Men han har pekat ut tre ämnen till som han kan kämpa sig upp till VG till nästa termin. Ämnen som kemi och fysik säger han direkt att nej, det går inte, för det är skitsvårt. Och det köper jag. Jag tycker själv att det är jätteknepigt. Jag är glad för det, att han vill kämpa nästa termin. Vi får väl se bara om det håller i sig när nästa termin är här.. :crazy:

Jag hoppas att han mognar liksom din gjort..
 
Sv: Betyg

Betyget var kanonbra ändå, men man blir ju irriterad när man vet vad han egentligen kan. 3 G, 1 MVG och resten VG (några med + i kanten).

Oj, jag hade varit överlycklig om grabben kommit hem med dom betygen.. :bow:
Men samtidigt förstår jag dig; när du vet att han kan prestera bättre. Och det är ju lika med min son; han KAN ju bättre även om han inte kommer upp i din grabbs nivå.. ;)
 
Sv: Betyg

Och så ska ja följa ditt råd att om inte förr så när nästa samtal med mentorn är, föröka kolla VAR i G:et han ligger i vilka ämnen.

Bra! G är ju ett väldigt brett betyg. Det skiljer mycket mellan ett svagt G och ett starkt G.

Jag tycker din son ska fråga de olika lärarna i början av nästa termin exakt vad han behöver bli bättre på för att höja. Det är för jobbigt att vara ambitiös på allt hela tiden. Om han får veta var han ska satsa blir det rimligare. Dessutom är det bra för lärarna att veta att han jobbar på att höja sina betyg, för då kan de ge individuell feed-back till just honom på ett effektivare sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp