Bettstorlek

Sv: Bettstorlek

Jaadu det här med bett är en hel djungel :smirk:
Skulle tro att 13,5 är lite stort.
Så var det mest förr, att man skulle ha ett lite längre bett fast det eg inte är bra.
När man kör ska man ju helst ha lite skarpare pga säkerheten.
Du får prova dig fram vad som är bäst.
Roligt att du tänker prova ngt nytt iaf! :)

/L

Så där ja. Nu har pojkarna varit och köpt ett rakt bett till Kotte. Jag har varit ut och kört med det och jag tror Kotte gillar det. Vi köpte 12.5 cm. Och det passer jätte bra. Tack alle ni som har komme med så här bra tips. Det är ju så kul att prove nye saker som dessutom är bätter för hästen tyck jag.:)

Rut.

Vad bra att ni trivs med det! :)

Jag undrar lite...
Nu vet jag ju inte om du skrivit det förut men vilken sele har du till Kotte? Bröstsele?
Har du en fyrhjulig vagn?

Jag antar att du fortfarande åker samma vända till Valdemar :smirk:
Är det bra med alla? Har Kotte sällskap av kvigan än?

/Lisa

Sedär, ja gillar Kotte bettet så märker du ju det. Är han lugn i munnen och ser nöjd ut på blicken så är det ju inget som irriterar honom.

Fortsatt lycka till! :)

/Karin

får jag ställa en dum fråga i sammanhanget? måste man ha ett speciellt bett när man kör? går det inte att använda samma som när man rider? eller missar jag nåt?

lisa

Självklart så kan du ha det som du rider med. Det har vi till ardennern. Men jag skulle väl heldre säga att vi har hans kör träns när vi rider..... vi rider ju inte han så ofta.
Det är väl mer 4 spann och liknande som man har lite mer "special" Om ni ursäktar mitt uttryck, men ni vet ju vad jag menar.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Utrustning Varför rids hästar på kandar? När jag kör, har jag ett rakt körbett med tungfrihet. Jag sätter tömmarna i den snällaste öglan på...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: Parrot
·
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 098
Senast: supersonic
·
Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka