bettskivor

Danetta1990

Trådstartare
snälla hjälp mig nån... min häst rids utan nosgrimman på tränset pga att hon får skavsår och hatar det.

Men bettet glider i hennes mun utan nosgrimman så jag tänkte pröva bettskivor... Är det bra med bettskivor? och ska dom kunna glida på bettet? tänkte om hästen gäspar så skivorna åker in i munnen :confused:

Sv: bettskivor

Skivorna kan åka in i munnen, men oftast gör de inte det.. Fast jag vet inte hur det är med att rida med sådana utan nosgrimma.

Hade jag varit du hade jag kilat iväg och köpt ett bett med parerstänger, då glider det inte!

Om bete åker igenom så drar väl du egentligen för mycket, vet inte :confused:
Har det på vårat russ för det har alltid varit så, bra när små barn rider (väldigt viktig med att dom ska vara mjuka i handen ändå) Men vi har aldrig haft några problem med dom.

Jag tror inte bettet är bra för hästen om det håller på sådär. Jag har aldrig haft problem med det på min häst (rider utan nosgrimma), men provade ett nytt bett i veckan som gled ut väldigt på sidorna, och hästen verkade inte alls gilla det och försökte bli av med det på alla sätt. Jag tror det hängde ihop.

Vad har du för bett? Prova något annat och kolla skillnaden!

Jag tror inte bettet är bra för hästen om det håller på sådär. Jag har aldrig haft problem med det på min häst (rider utan nosgrimma), men provade ett nytt bett i veckan som gled ut väldigt på sidorna, och hästen verkade inte alls gilla det och försökte bli av med det på alla sätt. Jag tror det hängde ihop.

Vad har du för bett? Prova något annat och kolla skillnaden!

okeey... jag har tre delat bett

Jag skulle kolla om inte bettet var för stort för hästen innan jag funderade på bettskivor. Sedan tycker jag att du skall fundera på ett eggbett, D-bett eller bett med parerstänger istället för bettskivor.

Jag red alltid med bettskivor och utan nosgrimma på min fd häst.
Det var aldrig några problem!

Aldrig haft några problem med att bettskivorna åker in i munnen på hästen. Men du bör kanske kolla upp varför du har sådana bettproblem...

bettet blir väl mindre ioch med att man satter på skivorna så det borde bli bra då det låter som om bettet är stort

Mitt ena bett är på gränsen till för stort (ett tredelat), rider utan nosgrimma med små bettskivor och mina bettskivor har aldrig åkte in i hästens mun! Verkar skumt tycker jag.

/B

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 199
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 336
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 898
Senast: lirco11
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka