Bettskivor, inte i gummi/silikon

Corax

Trådstartare
Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?

Finns läderklädda travbett som har bettskivor i läder som sitter fast.
Kanske går att tillverka i läder?

Vet du att det är allergi mot rent silikon (det är väldigt ovanligt), eller är det "olika mjuka plastmaterial" (innehåller ofta latex som är en vanlig allergen) som varit problemet?

Annars skulle jag testa högkvalitetssilikon innan något annat.

Det går att tillverka i läder också, men det blir lättare skavigt så då hade jag nog hellre gått på bett med vingar eller parerstänger beroende på hur den får skav annars.

Vet du att det är allergi mot rent silikon (det är väldigt ovanligt), eller är det "olika mjuka plastmaterial" (innehåller ofta latex som är en vanlig allergen) som varit problemet?

Annars skulle jag testa högkvalitetssilikon innan något annat.

Det går att tillverka i läder också, men det blir lättare skavigt så då hade jag nog hellre gått på bett med vingar eller parerstänger beroende på hur den får skav annars.
'Gummimaterial' skulle jag säga.
ETL-platta, 'geléig' kindkedjetunnel, silikonfyllning under sulor i hovar har alla slutat i rätt kraftiga reaktioner.
Det testades inte för latex el dylikt vid allergitest men det kändes inte relevant då symptomen varit så tydliga just ang materialet och det ändå är rätt lätt att undvika.

Jag skulle önska att hon kan fortsätta ridas med just ett specifikt bett men det är så konstigt att hon gått med det i två år och helt plötsligt får skav.
Men hon har ju också mycket allergier så huden kan ju absolut bli lite skörare pga det.

Vad skulle högkvalitativt silikon kunna vara då? Jag menar, det är ju inte helt lätt att få tag på exakt innehållsförteckning...

Jag har bytt till detta på Dio för att han fick skav av de lösa ringarna på sitt sprenger. Är faktiskt väldigt nöjd med känslan på det.
20240901_205740.webp

Jag har bytt till detta på Dio för att han fick skav av de lösa ringarna på sitt sprenger. Är faktiskt väldigt nöjd med känslan på det.Visa bifogad fil 153779
Tyvärr får man väl inte tävla med såna 'vingar'?
Jag bytte från remont till vanlig nosgrimma så kommer bettet ut lite. Får se om det hjälper.

Annars, bettejp? Men det är väl i allra högsta grad latex, eller?

Jag bytte från remont till vanlig nosgrimma så kommer bettet ut lite. Får se om det hjälper.

Sådana ”tuber” räknas inte som vingar, de är tillåtna😊

Fullt tillåtet att tävla med. Har likadana ringar på Zackes bridong och träns.
20230722_180959.webp

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: LG68
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2
Svar
31
· Visningar
1 294
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: MiniLi
·
Fritid Behöver hålla liv i en barfotaboot med gummisula. Den har fått ett ca 5 cm långt hål i framkant pga sliten. För övrigt är den i bra...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama