Bettrubbel

kol

Trådstartare
Har en A-ponny jag kör, har problem med betten. Hästen vill inte ha ledade bett, Mullemmouth och rakt med liten port tycker han är trivsamma, men.. Jag vill ha lite ledade då hästen svarar bättre på ytter då, jag tror signalerna blir för otydliga med raka bett. Alltså söker jag bett med typ lockup funktion, vad finns det då? jag är handikappad så jag måste ha kindkedja och helst hävstång så jag kan använda det vid dåliga dagar(inte ofta), det räcker dock med typ kimbelwick storlek. har tittat på typ Ky rotary på bild, men vet inget om dom, någon som kan upplysa mig? Jag har ingen stor budget, men finns inget mer än Bomberbit får jag spara;). hjälp

Ingen? spåna gärna, jag vet inte vad som finns där ute och vilken tanke som helst skulle hjälpa väldigt mycket.

pessoa magic har lock up, vet inte om det finns ngt bett i små storlekar dock men det finns jaktkandar och pelham åtminstone.

Jag tänkte Billy Allen men det kanske inte är så kul att köra i.

Men ett lock-up bett med funktionerna du vill ha lär ju finnas bland Bomberbits, men dom brukar kosta ganska mycket.

Spara du till ett bomber! Vill du ha tips om bra åf så pm'a!

Jag har deras tredelade/raka "barrell" mundel och min häst trivs jättebra, hon tuggar annars väldigt på tredelat och blir stum på raka. Barrell blir precis rätt med den lilla rörelsefriheten som blir. Dessutom kan du ju kombinera vilket sidostycke du vill med vilken mundel du vill, kan ju inte bli bättre! Jag hade satt Barrell-mundel ihop med kimblewick i ditt fall. Då kan du välja hävstång eller inte beroende på dagshumör :)

Om din ponny kan ha så stort som 10,5 så har hööks ett d-ringsbett med rak mundel med tre delar som bara kan vrida sig -inte vika sig. Därfinns dock ingen hävstång. Men för de knappa 200kr kan man ju testa :-)

Så här ser bomberbettet som är tredelat och "rakt" ut...
wpid-dsc_2997_20140425000920236.jpg

Max böjning på bilden sen låser det och blir rakt. Jag har dock tejpat latextejp på landelarna för min hästs skull.

Har en A-ponny jag kör, har problem med betten. Hästen vill inte ha ledade bett, Mullemmouth och rakt med liten port tycker han är trivsamma, men.. Jag vill ha lite ledade då hästen svarar bättre på ytter då, jag tror signalerna blir för otydliga med raka bett. Alltså söker jag bett med typ lockup funktion, vad finns det då? jag är handikappad så jag måste ha kindkedja och helst hävstång så jag kan använda det vid dåliga dagar(inte ofta), det räcker dock med typ kimbelwick storlek. har tittat på typ Ky rotary på bild, men vet inget om dom, någon som kan upplysa mig? Jag har ingen stor budget, men finns inget mer än Bomberbit får jag spara;). hjälp

Jag har ett bra bett till min shettis som jag köpt på Sinkadus trading.
Tvåledat och rörligt men "rakt" och samtidigt anatomiskt, 6 mm tjockt. Precis som ett mini-Billy Allen.
Funkar mycket bra i hans minililla mun! Tar ingen plats och han slutat gapa mot bettet och och ta upp huvudet! :) Både kör och han rids på det.

Finns körvariant med samma mundel. Tror dock inte man kan ha kedja på men kolla med ÅF annars, om hon kan ta hem något liknande.

Jag har ett från Stübben som också har lock upp effekt. EZ-control heter det och det är billigare än Bombers.

Jag har beställt ett bomberbett, snaffle lockup med kimberwick sidor, nu hoppas jag att det fungerar, i teorin är det jätterätt, men.. sen kommer verkligheten:p bara hoppas det var inte billigt

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
Utrustning Ni som följde andra tråden vet om problemet. För er andra drar jag det i korthet här. Hästen är en fd galoppör, som tyvärr associerar...
2
Svar
35
· Visningar
3 582
Körning Vi har problem att hitta bett som passar vår ena körhäst. (tråden borde kanske ligga under utrustning, men det är ju här är det mest...
Svar
12
· Visningar
1 365
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama