Bettproblem

M

Miss_Sue

Har lite problem med mitt 11åriga sto som jag gärna skulle vilja få lite hjälp med!

Hon har alltid gått på vanligt tredelat med lösa ringar, vilket funkade bra för förra ägaren som har 30 års mer rutin på nacken än vad jag har. För mig så slår hon gärna upp huvudet i avsaktningar, eller när jag kräver något större. Och då bör jag tillägga att jag gör det med sätet, inte genom att ta i munnen. Hon är ofta svår att rida fram till handen. Hon känns inte riktigt tillfreds i det stora hela. Munnen är kollad och allt är okej. Hon gapar mycket men jag vill inte spänna nosgrimman som sitter mest för syns skull, förra ägaren sa att hon inte går att ta i alls då.

Provade att rida på hackamore, som hon älskade dom första veckorna, men nu börjar hon krulla ihop sig mer och mer och jag får nästan "hålla upp" henne genom det. Även detta sitter väldigt löst.

Tänker prova lite olika bett, är väldigt sugen på ett rakt, då jag läst mycket positivt om det på andra trådar.

Några råd?

Sv: Bettproblem

Kan även lägga till att jag är totalt okunnig när det kommer till bett, inte försen nu det senaste som jagvågat öppna ögonen och inse att det finnsfler alternativ än mitt vanliga, rekommenderade tredelade :d

Sant, så sant =) Vill gärna ha tips och råd, har hört långväga rykten om något som kallas sidepull, vore det ett alternativ till hacket möjligtvis?

Du ska inte sätta ett hackamore löst för då blir det fel.
Om hon fungerar bra på bettlöst så prova något annat bettlöst alternativ och rid bara med bett ibland.
Ett rakt bett kan du absolut prova, vissa gillar det och andra inte.

Om hon är så känslig i munnen så hade jag ridit det mesta på bettlöst, hackamore är ju ett skarpt bettlöst det finns ju några andra som är betydligt "snällare".

Tar hon upp huvudet även när du gör halt på lång tygel utan att ta i tygeln alls? Funderar på om just själva rörelsen av bettet kanske stör henne?

Om hon inte gör det så kan du prova ett bett med fasta ringar, kanske trivs hon bättre på ett sådant då det rör sig mindre.

Ska jag vara ärlig så har jag varit för okunnig när jag har ridit på hacket, och det är därför det suttit (för) löst. Men hon var mjukare i början när jag red på det, mjukare än med bett då hon även har "kämpat emot" när jag ställer och böjer, främst åt vänster.

Hon slänger gärna upp huvudet på långa tyglar med, inte lika mycket dock. Och det gör hon såfort det är tempoväxling, avsaktning eller när man "växlar upp" en gångart. (är trött, orden försvinner :P)

Att hästar slänger upp huvudet, gapar och har sig beror oftast på en för hård hand. Det märker man inte alltid själv som ryttare, men om man har den kunskapen med sig och hästen slänger upp huvudet eller gapar mycket så vet man. Att den krullar sig på hacket visar också på en för hård hand.
Testa att lätta på händerna, slappna av.

Har jobbat mycket på det, och vet själv vad det ser ut som när man läser det svart på vitt på detta vis.. Men kan intyga att hon gör likadant fast man inte har något alls i handen, och endast rider med säte tex. Lite svårt att förklara, men när hon söker sig djupt ner och lägger sig i handen ( som hon också kan göra ibland, komplicerade häst! ) så slänger hon iväg med näsan då med, oavsett om jagtar i tygeln , eller släpper på den.

I hoppningen så brukar hon vara duktig på att suga tag i hindret, och fast det är hon som ligger på och trycker fram helt plötsligt så gapar hon som en stolle.

Det behöver inte vara en för hård hand alla gånger även om det är den absolut vanligaste orsaken.

Det kan vara en nosgrimma hästen inte trivs med, kanske ger den ett litet nyp.
Kanske är det bettet självt som nyper, kanske sitter bettet för högt upp eller för långt ner, här handlar det om mm.
Bettet kan också vara för tjockt eller för smalt, för långt eller för kort.

Jag tycker att du först och främst ska prova ett rakt bett med fasta ringar helt utan nosgrimma, men du ska ju givetvis vara uppmärksam på dina händer, man lurar sig själv ibland och märker inte att man blir hårdare.

En bra jämförelse är att man ska hålla tyglarna som om man höll i en fågelunge, ett fast men väldigt mjukt hållande.
En förhållning ska vara liktydlig med att man ger fågelungen en liten kram, håller man kvar kramen även om den är aldrig så mjuk så kväver man ju fågelungen och man måste därför genast släppa efter.

Att hästen krullade ihop sig och att du fick mycket i handen tyder ändå på att du ger hästen för mycket hand. Hästen ska aldrig kunna hamna i handen.
Om hon försöker få dej att bära henne så släpp genast efter.

(Ett hackamore ska sitta så att mellan mun och skänkel ska det bli 45 grader när du tar i tygeln.)

Har jobbat mycket på det, och vet själv vad det ser ut som när man läser det svart på vitt på detta vis.. Men kan intyga att hon gör likadant fast man inte har något alls i handen, och endast rider med säte tex. Lite svårt att förklara, men när hon söker sig djupt ner och lägger sig i handen ( som hon också kan göra ibland, komplicerade häst! ) så slänger hon iväg med näsan då med, oavsett om jagtar i tygeln , eller släpper på den.

I hoppningen så brukar hon vara duktig på att suga tag i hindret, och fast det är hon som ligger på och trycker fram helt plötsligt så gapar hon som en stolle.

Det här tyder på att hon är van att få ligga i handen men också att hon är van att få ett och annat ryck i munnen i framförallt hoppningen.
Varje gång hon visar tendens till att lägga sig i handen så ta en förhållning och läng tyglarna en cm dierkt efter förhållningen.
Om du är koncekvent med det så lär hon sluta.
Hoppa enbart på bettlöst ett tag och var övertydlig med eftergiften över hindret så att hon vågar lita på att det inte kommer något ryck.

Det handlar mycket om förtroende och innan du har fått det så växla med ett milt bettlöst, du kan tom prova att sätta tyglarna i en remontgrimmas ringar men håll dej på inhägnat område tills du vet hur hon reagerar.

När jag började rida min häst bettlöst så var det just med en remontgrimma, min häst blev helt perplex när jag satt upp och hon inte hade ett bett i munnen:D hon vågade inte gå framåt.
Jag satte då ett bett i munnen och tyglarna enbart i remontgrimman, då gick det bra.
De har sina ideer hästarna:D

För det första- Tack för alla superbra råd!
Har ridit för en och samma tränare i över tio år, och det är inte försen nu på senare tid man insett att det finns andra sätt att göra saker på... Kan tillägga att jag inte heller kännt mig helt tillfreds med träningen på sistone.

Anledningen till att det funkade med den förra ryttaren tror jag beror på att hon är mycket hårdare än vad jag är, hon tvingar hästen att acceptera det mer eller mindre... Men har funderat lite och tror mycket väl att det kan vara så att jag dessutom är lite för orolig i handen. Och det kan ju leda till liknande symtom som hård hand, om jag fattat det rätt?

När jag började rida min häst bettlöst så var det just med en remontgrimma, min häst blev helt perplex när jag satt upp och hon inte hade ett bett i munnen:D hon vågade inte gå framåt.
Jag satte då ett bett i munnen och tyglarna enbart i remontgrimman, då gick det bra.
De har sina ideer hästarna:D

Det här tänker jag absolut prova!

Haha, vem har inte varit med om lite tävlingsschizofreni hos hårbollarna? Lata och kinkiga hemma men full rulle på banan ;)

Precis, en orolig hand kan ju vara lika illa som en hård hand.
Vissa hästar har mer ont av en orolig hand och eftersom du skriver att den förra ryttaren var hård så kan det ju vara för att hon nu vågar visa obehag och det ska du vara glad för!
Då kan du ju göra det bästa för din häst:love: och hon kommer tacka dej, var så säker;)

Om du vill vara säker på att din hand förblir stilla utan att behöva få ont i axlarna av spänningen, (och spänner du dej så blir det ju inte bra någonstans;)) så sätt en snokrem eller dylikt, man kan behöva två, en kan bli för kort, igenom ringarna till bröstan på sadeln också håller/krokar du i lillfingrarna i den och håller i tygeln som vanligt.
Då märker du lättare om din hand rör sig än om du bara håller i tyglarna.
Det kan vara en bra övning då och då för att kolla sig själv.

Jag blir lika glad varenda gång jag hör talas om/läser om ryttare som går ifrån handridning och börjar tänka efter och börjar rida med sätet:D

Åh, det var en bra ide! Haha, då får jag skaffa en brösta!
Just spänningar i axlarna har jag haft jätteproblem med, märkte jätteskillnad när jag bytte till hacket, då jag sutomatiskt blev lugnare i handen. Men det blir värre igen när hon lägger tyngden i det...

Kan skamset erkänna att handridning är det jag fått lära mig i alla år. Men tack vare min känsliga lilla prick som jag har släppt det nu. Men som sagt, orolig hand känner jag nog igen mig i.

TinyWiny- Tusen tack för råden, ibland behöver man bara bolla lite för att komma ur sina egna grubblerier =P

Åh, det var en bra ide! Haha, då får jag skaffa en brösta!
Just spänningar i axlarna har jag haft jätteproblem med, märkte jätteskillnad när jag bytte till hacket, då jag sutomatiskt blev lugnare i handen. Men det blir värre igen när hon lägger tyngden i det...

Kan skamset erkänna att handridning är det jag fått lära mig i alla år. Men tack vare min känsliga lilla prick som jag har släppt det nu. Men som sagt, orolig hand känner jag nog igen mig i.

TinyWiny- Tusen tack för råden, ibland behöver man bara bolla lite för att komma ur sina egna grubblerier =P

Nej, nej, du behöver inga brösta, jag uttryckte mej klantigt:o du sätter remmen i ringarna på sadeln, de som är avsedda till bröstan.
De där ringarna som är vid sidorna om framvalvet du vet.

Ja vem har inte lärt sig handridning:crazy: men huvudsaken är ju att man inte stagnerar utan funderar, bollar och kommer vidare, allt till hästens glädje:D och även givetvis, till sin egen glädje;)

Det var min plan, antog att det skulle funka lika bra =)

Absolut, och nu har det kännts lite som att jag fastnat lite, och vi jobbar mot varandra istället för med. Så ska det inte behöva vara!

Provade att rida på hackamore, som hon älskade dom första veckorna, men nu börjar hon krulla ihop sig mer och mer och jag får nästan "hålla upp" henne genom det. Även detta sitter väldigt löst.

Några råd?

Ett hackamore skall INTE sitta löst! Kedjan skall vara spänd annars blir det tokigt med hävstångseffekten. 45 graders vinkel när du tar i tygeln är lagom.
:)

Hej! Har du kollat ryggen på din häst? Kan ju vara så att hon har ont vilket gör att hon "bråkar"..

Lycka till! :D
/Gotte

Jag skulle nog också rekommendera att du kollar upp ryggen (Sadeln ffa) så det är okej.
Tycker inte det låter enbart som ett hand/mun problem eftersom hästen gör det i såna situationer där ryggen måste arbeta.
Det är viktigt att man inte fokuserar på munnen, för det är sällan det som är det största problemet hos hästar som kastar med huvudet.

En annan tanke är att hästen kanske har dålig kondition eller är omusklad.
Att protestera vid arbete / avsaktningar är ganska vanligt hos hästar som har dåligt med muskler.
OCH även när ryttare har dåliga muskler!
Det gäller att man är stark i sin sits och hittar "rätt" ridning så det inte blir en tvärbromsning, utan man måste förbereda avsaktningen och minska tempot innan man saktar ner. Olika hästar kräver olika förberedelser.
Jag har själv alltid haft svårt just i avsaktningar/halter men det börjar komma lite nu :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama