bettproblem på känslighäst

Eliseeh

Trådstartare
Det känns jobbigt att säga det, men efter en massa prövande av enkla oskarpa bett så måste jag verkligen byta upp mig till ett skarpare :( Min dam far iväg som tusan då man hoppar, det blir bara drag och slit... Jag har testat hoppa med raktbett och vanliga ledade, men inget funkar. Provade även kimblewick men det var tydligen för skarpt för henne?! Så jag vet inte vad jag ska göra... Behöver att lite skarpare bett men det skall passa en häst som verkligen blir överkänslig emellanåt ... Har någon tips? :confused:

Sv: bettproblem på känslighäst

Träna mera lydnad?
(Jag antar att hästen är frisk)
Glöm höjden för ett tag, och satsa mer på bommar, övergångar halter däremellan.

Bettproblem är när allt kommer fram, mer ett ryttar-hästproblem.
Står där själv med ena hästen just nu..

Och sen finns det ju en hel hög av starka bett, bara fantasin som sätter stopp.

Ett skarpt bett och en mjuk och eftergiven hand är en utmärkt kombination för hetare hästar.

Javisst fungerar det bra.
Menar abslout inte att skarpa bett inte fyller någon funktion, men många gånger kan en bättre kontakt, bättre lydnad och en mer välmusklad häst göra ridningen mindre fartfylld.
:)

Om TS snabbt vill ha tips på bett, så finns det många andra trådar inom ämnet med många svar och idéer.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka