M

Mmajk

ja nu är jag i skrivartagen igen, inspirerad av en tidigare tråd där man var salig över att rida bettlöst, hackamore, sidepull eller halsring- förslagen var många, och tanken är säkert hur god och bra som helst, att man ska kunna hantera hästen utan "stränga hjälpmedel".

sen kom jag (som står i ett stall med många ponnytjejer) att tänka på hur blir det om man då som ung tjej/kille börjar rida sin häst i halsring, det är inte alla ponnier och alla barn som fixar detta. om de sen får den fenomenala idén att rida i skogen med halsring, så känner jag väll att olyckan nog inte är långt borta...
och sen vet jag själv, då jag mött folk som rider ut på sina hästar i grimma och grimskaft, att jag uppskattar inte att möta dessa ekipage, dels för att min häst lätt har nerverna utan på kroppen, dels för att det inte verkar som att de som rider i grimma har ngn kontroll på sina hästar, har hänt att deras hästar vänt efter min, ngn gång har deras hästar inte stannat när det har kommit i galopp bakom en, för bromsen funkar inte...

farligt för alla inblandade! - är det bara jag som har för mig att hästar ska vara bettslade på allmän plats, eller är detta bara i TR det står, så det gäller bara på tävlingsplatsen?

vet inte riktigt syftet med tråden men tycker att ngn kanske får försvara bettet lite, det ska inte missbrukas och ja det ska vara utpassat och hela den biten, men olyckan kan bli så mkt värre bara för att man ska vara snäll och rida bettlöst.
det som är snällt är att lära sig att rida ordentligt och ballanserat samt att uppfostra/utbilda hästen för att ha bästa möjlighet till kommunikation!

--- jag är inte emot att möta folk på hackamore eller sidepull eller liknande, mer "hemma bygge versionen" av dessa träns och grimmor ---

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bettlöst

Jag tycker att dom problemsituationer du möter på dina uteritter har väldigt lite att göra med huruvida man rider med bett eller inte. Det vore mycket bättre om alla hästmänniskor (inkl ungdomar och barn) fick lära sig att man tränar hästen under ordnade former först innan man ger sig iväg ut i verkligheten.

1. Man måste kunna styra, gas och bromsa, oavsett var man befinner sig.
2. Hästen måste vara miljötränad innan man ger sig i väg på uteritter, dvs vara tränad i att möta nya typer av miljöer och situationer utan att "tappa huvudet" och/eller att man har ett "verktyg" för att ta sig igenom eventuella problemsituationer.

Min erfarenhet är att det mestadels är (unga) ryttare som rider med "bett" som har störst problem med ovanstående, kanske just därför att dom falskeligen har fått lära sig att dom är "säkra" när dom rider med bett.

Själv rider jag inte på allmän plats med halsring, däremot med repgrimma och/eller bosal (am. hackamore).

självklart vet jag att man varken är säkrare eller osäkrare med bettet, för vill hästen springa så gör den det.
men det finns ju också en anledning till att man har bett och det är väll kanske lite av en "livlina" om än en mental sådan.

jag hade nog inte haft problem med att möta hästar i grimma om det inte just varit för att de jag har mött troligen inte riktigt skolat hästen innan man flängde iväg ut i skogen på vinst eller förlust, troligtvis utan föräldrarnas vetskap (hoppas jag med tanke på vad jag sett).

bettlöst men inte vettlöst tack!

jag tycker inte om att bli om sprungen av en sjövild ponny och en gormande unge på ryggen som idiotförklarar hästen, som egentligen bara tog chansen att busa till det lite. förlåt att jag drar det i parallell med bettlösa träns och huvudlag, men idén som ungarna fått kommer ju ngnstans ifrån.
och jag är nog tacksam att de har grimman på och inte halsringen... :angel:

Om man ska rida där det är stor chans att man möter andra hästar eller ffa människor tycker jag nästan det är lite dålig respekt att komma ridandes i bara halsrem.

Jag uppskattar inte om folk har sina hundar okopplade bland mycket folk även om den är jättesnäll och väluppfostrad och hela faderullan, de finns ändå de som är rädda för hundar. Samma sak med hästar.

självklart vet jag att man varken är säkrare eller osäkrare med bettet, för vill hästen springa så gör den det.
men det finns ju också en anledning till att man har bett och det är väll kanske lite av en "livlina" om än en mental sådan.

Det är just denna "anledning" som leder till problem, för om man använder bett för att "få kontroll" över hästen, då leder det oftast till värre problem, som leder till skarpare bett, som leder till än mer frustrerade hästar, som leder till att hästar "misshandlas", som leder till att debatt om bettets vara eller inte vara skapas, som leder till att folk börjar använda alternativa huvudlag, som leder till att mindre kunniga människor också börjar använda dessa, osv....sedan är den onda cirkeln igång....

jag tycker inte om att bli om sprungen av en sjövild ponny och en gormande unge på ryggen som idiotförklarar hästen, som egentligen bara tog chansen att busa till det lite. förlåt att jag drar det i parallell med bettlösa träns och huvudlag, men idén som ungarna fått kommer ju ngnstans ifrån.
och jag är nog tacksam att de har grimman på och inte halsringen...

Och detta skulle inte ha hänt om samma person har ett bett i munnen på hästen??

Jag har helt andra bilder i mitt huvud än dig, folk som kommer ridande med "bett" i mun på hästen och ändå "noll koll". Hästar som är så stela i nacken att det är helt omöjligt böja dem och dom till slut måste ta av bettet och sätta på repgrimman (med hjälp av tränare) för att få bukt med problemet. Inte för att repgrimman är "skarpare" än bettet, utan för att den är tydligare, har fler "tryckpunkter" med vilkas hjälp man kan "börja kommunicera" med hästen.

Kanske är det detta som "ungarna" tänker på, kommunikation, men att det inte finns tillräcklig med kunskap om hur man uppnår detta i deras närhet......varför dom tror att det sitter i "grimman". Sedan är ju "ungar ungar" och vad jag minns så gjorde jag mer än en "vansinnig" grej då som jag aldrig skulle göra idag....:angel:

På min fd ponny red jag bettlöst och i halsring överallt för att vi hade ett sådan samarbete med varandra. Allt handlar om att rida med vikten och ha bra förtroende till sin ponny.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Utrustning Ni som rider bettlöst, jag har lite frågor. Har du testat flera olika? Vad är det som gör att din favorit är just din favorit? Jag...
Svar
7
· Visningar
1 785
Senast: Danielle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV