S

SezzansJulia

Jag funderar på att rida bettlöst på min gamla travere. Då hon e het o väldigt hetsig med bett. Ngn som har erfarenheter av att det kan fungera bra med bettlöst?

Sv: Bettlöst

Tja, det finns ju hästar som blir heta och hetsiga av att de tycker att bettet är obehagligt. Så kanske det är med din häst.

Jag testade ett S-hackamore (tror jag det heter) igår och det var kanontrevligt och gillades av hästen.

Se om du inte kan få låna ett att testa med på ridbanan :idea:

Jag rider ofta med sidepullträns. Min häst är oftast lite lugnare än vad din verkar vara men jag har även ridit henne när det har gått mer livat till utan problem. Mitt första sidepullträns är helt i ganska kraftigt läder. Det kan vara lite för snällt i vissa situationer. I somras köpte jag ett med ngt som liknar rep över nosryggen. Det är betydligt skarpare och det använder jag om jag vill känna mig säkrare. Det hade jag tex när vi var med på jakt tidigare i höstas. Jag är så van att rida med sidepull ute i skogen att det känns ovanligt med vanligt träns.

Jag har ridit min häst på sidepull en period när hon hade ett litet sår i munnen och det funkade jättebra

Har du kollat tänderna? Vad har hon för bett nu? Är hon alltid hetsig eller är det i vissa situationer?

Tyvärr hetsar hon upp sig så fort hon värmt upp. Till en början går det att hålla henne lugn sen blir hon mer o mer pigg till man till slut sitter o drar. Inte roligt för varken henne el mig :-(.
Har beställt en sidepull, dock inte med ett rep vid nosryggen. Men hoppas d går ändån. Hon svara bra på eftergift på nosryggen när vi marktränar.

Glömde. Har testat flera olika bett. Pelham, pessoa o vanligt enkelt. Ju mildare d bettet är desto värre drar hon. o e d för starkt bett så hoppar o skuttar hon mest just för att d e för skarpt.
Hon e underbart lugn att longera o jag vill verkligen kunna rida henne sån med. Men hur när hon e så ivrig o pigg o extremt hård i munnen.

japp, bettlöst bryter ofta travarhuvudet. Men, jag skulle prova i en inhägnad först. Jag provade ett hackamore på en travare en gång, ute, och fort gick det.

Jag har även brytit travarskallen med stångbett, så himla skönt att rida med löst hängande tyglar och veta att hästen lyssnar när den ska.

Men...utrustningen löser ju inte allt och det tror jag att du vet. Lycka till!

Nä tyvärr e d ju inte utrustningen som gör jobbet men kan kanske vara till hjälp iaf. Måste börja ngnstans då jagvill kunna rida henne med lösa tydlar. D e inte roligt att sitta o slita o va helt slut medans dem andra kan rida hur lugnt som helst o inte blir trötta efter några meter :-).

Har ett vanligt hackamore ibland när jag rider ut, men bara om jag ska ta det lungt, eller bara skogsrida. Funkar inte på damen om man ska rida mkt på fält, eller ska försöka jobba henne någon sånär. Då blir hon dygnstark, drar ner huvudet och det är ytterst svårt att få henne gå i en normal, lugn takt. Men funkar utmärkt somsagt när man bara ska rida i lugn takt i skogen :D

Hoppas verkligen sidepull funkar för dig. Jag använder mycket rösthjälper på mina hästar när det blir stimmigt. Har en före detta galoppör som hetsar upp sig ibland, också mycket knepig i munnen. Men hon lyssnar ganska bra till rösten så vi brukar komma hem i någorlunda god ordning utan att jag behöver ta hårt i henne

En häst jag höll på och utbilda för några år sen blev helt lustig när jag hade bett på henne, hon gapade och blev jättetrotsig. Satte då på henne ett sidepull träns och då stormtrivdes hon. Hon lyssnade jättebra på det, iofs så red jag westernridning på henne och hon lyssnade bra för sits och benen, men jag rekomenderar absolut sidepull som alternativ!

Min polle trivs väldigt bra med hackamore. (Korta skänklar)

Mitt fullblod blev en helt annan häst när hon slapp bett i munnen. Hon som annars varit lite stressad och gärna jagat upp sig blev lugn och avslappnad när hon slapp ha bett i munnen.
Använde mig av hackamore.

Brukar variera mellan bett och hackamore på de andra hästarna och när någon annan ska rida sätter jag hellre på hackamore för att slippa riskera att de är hårda mot hästarnas munnar.

/M

Jag varierar alltid mellan rakt tränsbett, pessoa, tredelat tränsbett, sidepull o ibland hackamore. Sidepull tycker jag också, som snigelfarmor sa, kan bryta ett beteende. Förutsatt då att det inte är problem med tänderna osv. Däremot kan det vara vanskligt att tävla i sällskap med sidepull på travare som är het och van att tävla. Då kan det bli åka av... Min första distansrunda började jag med bettlöst från start på min mkt heta häst. Jag kan säga att det var en "näradödenupplevelse". Kunde tack och lov byta vid en groomplats. Efter det hade jag så kallat jaktkandar på henne när det var som hetast. Funkade kanon! Gillas dock inte alls av de två travare jag har nu. Så det är bara att prova dig fram. Lycka till:-)

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 236
Senast: MML
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur