Sv: bettlöst
hästen söker sig framåt och nedåt, vilket blir fel.
OK jag rycker loss en enda mening och inser att du syftar på just tölt.
Annars kan jag verkligen inte se framåt/nedåt som fel i ridning oavsett hästras.
Ett potentiellt fel är om du bara behärskar att rida hästen i en form.
Om man nu ska välja bettlöst tycker jag att "vanligt" hackamore med stångverkan eller "sidepull" utan stångverkan är de som ser mest tilltalande ut.
Har ridit en het och svårkontrollerad vbl-travare med onödigt hög huvudhållning på sidepull och fått en väldigt trevlig häst.
Man kan få hästen att söka sig framåt/neråt (vilket jag ser som något positivt) med den typen av bettlöst träns, men man kan också, beroende på hur man gör med tyglarna, få en högre form.
Men som flera skrivit: tölten sitter inte i huvudhållningen. Tölten sitter enligt min mening i bakdelen. Vad du sedan använder i halvhalterna må vara tämligen egalt.
Men jag tycker ju att man använder tyglarna som en förstärkning av halvhalten när inte magen är tillräckligt stark eller tillräckligt tydlig, eller för att lära hästen in olika saker. Jag tycker att tyglarna är mest intressanta på outbildade hästar. På utbildade hästar, som sagt, tycker jag att de mest ska användas för att förstärka en halvhalt som blev för svag eller otydlig. Helst ska de inte användas alls...
Skryt skryt och kommer från annan disciplin än islandsvärlden och har för närvarande två ridbara islandshästar.
Men man kommer åt hästens form lika väl genom att flytta bogar som genom att använda tyglarna för att placera huvudet.