mylisen

Trådstartare
Det finns ju lite olika bettlösa träns mm idag.
någon här inne som har erfarenhet av dessa till just islandshäst och hur det fungerat med tölten mm.
om man tex har ett av sådan modell som "trycker ner" nacken, hur blir det då om man vill "lyfta upp"?
jag kan inte förklara så bra, men nån kanske förstår vad jag menar.
tacksam för info och tips.

Sv: bettlöst

tack, nej det vet jag men med den erfarenhet jag fått av att tölta så ska de ju gå med mer uppburet huvud.
därför undrar jag hur det då blir när man "trycker ner" nacken.
(har endast ridit islandshästar på island, uppfödda och tränade av islänningar)

Hästens huvudställning har inget med tölten att göra.
Så det ska inte spela någon roll. :)

Jag måste bara tillägga: första gången jag red Islandshäst fick jag instruktionen: "Håll upp händerna och luta dig tillbaka så töltar hästen, det viktiga är att den får upp huvudet".
Det känns som om det var i en annan tidsålder och det var det väl också, börjar bli 20 + år sen! :o

Senast ändrad:

Vadå uppburet huvud? Hästen bär ju upp sitt huvud själv. Vilket träns trycker ner huvudet?

om man tar en stor skillnad för att förtydliga vad jag menar: en isl i tölt går med "högt buret huvud", en westernhäst i jogg går med "mulen i backen".
det finns vissa bettlösa träns där tygeltagen verkar genom att ge tryck på nacken och längs sidorna på huvudet.
hästen söker sig framåt och nedåt, vilket blir fel.
söker svar från någon som ridit med något av dessa träns för att få höra hur det fungerat.
ni som inte testat kan ju inte ge mig de svar jag söker

Åh, du tänkte lite så...
Nå jag har provat den typen av bettlöst du menade och det var inga problem att tölta. Man sitter ju inte och "drar" i hästen... väl?
(det gör man väl inte i pleasure heller?)

Jag undrar om jag missförstår alltihopa. :o

Jag rider på ett sånt och han går inte alls högt med huvudet à la stjärnkikare. Jag rider bakifrån och möter energin framme med kontakt i tygeln. Han går då inte på nåt annat sätt än med bett. Jag gör bara ett upplyftande tygeltag om han börjar lägga ner sig för mycket och gå på bogarna och låsa sig.
Men det kan ju vara olika på hästar.

du har förstått rätt klockmalva.
det var det jag undrade lite över, hur det blir när man tar tag i tygeln eftersom tränset i sig "verkar nertryckande" men då kanske det inte är så kraftigt som jag fått för mig?
Korven, om jag förstått det rätt så rider du på ett sånt som "trycker" i nacken?
jag trodde ett sånt träns skulle få hästen att köra ner huvet i backen.
Så om jag tar i tygeln som jag brukar så åker inte huvet in mellan benen? hehe....

du har förstått rätt klockmalva.
det var det jag undrade lite över, hur det blir när man tar tag i tygeln eftersom tränset i sig "verkar nertryckande" men då kanske det inte är så kraftigt som jag fått för mig?
Korven, om jag förstått det rätt så rider du på ett sånt som "trycker" i nacken?
jag trodde ett sånt träns skulle få hästen att köra ner huvet i backen.
Så om jag tar i tygeln som jag brukar så åker inte huvet in mellan benen? hehe....

Du kan vara helt lugn, huvudet ner i backen blir det bara om det finns gott gräs och jag är ouppmärksam:D. Jag upplever inte att det trycker på nacken speciellt mycket, hellre då på nosryggen om man tar i utav tusan. Men det behövs inte om man rider med resten av kroppen också.:)

aha så du menar att gräset är den strösta boven i det hela......och jag som trott att han har gått med ett blytungt bett :p
jag har beställt ett nu, ska bli mycket intressant.
tackar för era svar:bow:

Jag har genom åren ridit på lite olika bettlösa varianter på diverse hästar och måste säga att jag inte tycker det varit någon större skillnad i töltridingen. Ev. skulle det vara det då att man måste vara ännu noggrannare med att rida tölten med sätet och bakifrån fram till handen.
Sidepull/duallygrimma och bitless bridle tycker jag har krävt genomridna hästar som lyssnar bra på ryttaren.
Jag upp lever det svårare att få hästen att länga halsen i tölten på dessa två.
Hackamore tycker jag känns rätt mycket som att rida på bett. ingen större skillnad upplever jag.
Repgrimma är roligast!

Olika varianter:

main.php

en till på hackamore

"nakenridning i tölt (väldigt bettlöst

main.php

/Malin

wow vad häftigt att rida "naken"
tack så mycket för ditt svar.
inte fått mitt "bett" än

hästen söker sig framåt och nedåt, vilket blir fel.

OK jag rycker loss en enda mening och inser att du syftar på just tölt.
Annars kan jag verkligen inte se framåt/nedåt som fel i ridning oavsett hästras.

Ett potentiellt fel är om du bara behärskar att rida hästen i en form.

Om man nu ska välja bettlöst tycker jag att "vanligt" hackamore med stångverkan eller "sidepull" utan stångverkan är de som ser mest tilltalande ut.
Har ridit en het och svårkontrollerad vbl-travare med onödigt hög huvudhållning på sidepull och fått en väldigt trevlig häst.
Man kan få hästen att söka sig framåt/neråt (vilket jag ser som något positivt) med den typen av bettlöst träns, men man kan också, beroende på hur man gör med tyglarna, få en högre form.

Men som flera skrivit: tölten sitter inte i huvudhållningen. Tölten sitter enligt min mening i bakdelen. Vad du sedan använder i halvhalterna må vara tämligen egalt.
Men jag tycker ju att man använder tyglarna som en förstärkning av halvhalten när inte magen är tillräckligt stark eller tillräckligt tydlig, eller för att lära hästen in olika saker. Jag tycker att tyglarna är mest intressanta på outbildade hästar. På utbildade hästar, som sagt, tycker jag att de mest ska användas för att förstärka en halvhalt som blev för svag eller otydlig. Helst ska de inte användas alls...

Skryt skryt och kommer från annan disciplin än islandsvärlden och har för närvarande två ridbara islandshästar.
Men man kommer åt hästens form lika väl genom att flytta bogar som genom att använda tyglarna för att placera huvudet.

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 217
Senast: Tossa90
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar