Fantasyfire
Trådstartare
Hej! Jag sköter om ett shiresto som har stora problem med bett. Hon har inga munproblem, men har blivit illa behandlad och tycker därför att bett är väldigt obehagligt och lägger därför alltid tungan över bettet. Hon har blivit riden med tungplatta men ska tydligen även lyckats lägga tungan över det. Har därför funderat på att rida henne med bettlöst, men vet inte riktigt vad som skulle vara bästa alternativet.
Just nu har jag tillgång till en hackamore och ett sidepull. Har dock hört att man endast ska rida med hackamore på hästar som lyssnar bra på skänklarna, vilket hon inte gör. Å andra sidan så är jag osäker på om sidepull är skarpt nog för henne då hon har mycket egen vilja och kan bli väldigt ivrig (och måste hon även där lyssna bra på skänklarna?)
Eller finns det något annat alternativ som skulle passa bra till henne?
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här problemet
Just nu har jag tillgång till en hackamore och ett sidepull. Har dock hört att man endast ska rida med hackamore på hästar som lyssnar bra på skänklarna, vilket hon inte gör. Å andra sidan så är jag osäker på om sidepull är skarpt nog för henne då hon har mycket egen vilja och kan bli väldigt ivrig (och måste hon även där lyssna bra på skänklarna?)
Eller finns det något annat alternativ som skulle passa bra till henne?
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här problemet