Bettlöst?

Fantasyfire

Trådstartare
Hej! Jag sköter om ett shiresto som har stora problem med bett. Hon har inga munproblem, men har blivit illa behandlad och tycker därför att bett är väldigt obehagligt och lägger därför alltid tungan över bettet. Hon har blivit riden med tungplatta men ska tydligen även lyckats lägga tungan över det. Har därför funderat på att rida henne med bettlöst, men vet inte riktigt vad som skulle vara bästa alternativet.
Just nu har jag tillgång till en hackamore och ett sidepull. Har dock hört att man endast ska rida med hackamore på hästar som lyssnar bra på skänklarna, vilket hon inte gör. Å andra sidan så är jag osäker på om sidepull är skarpt nog för henne då hon har mycket egen vilja och kan bli väldigt ivrig (och måste hon även där lyssna bra på skänklarna?)
Eller finns det något annat alternativ som skulle passa bra till henne?
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här problemet :)

Sv: Bettlöst?

Sidepull tycker jag är ett bra alternativ. Det verkar de flesta hästar ha lätt för att förstå, det blir ungefär samma signaler som i grimman när man leder dem. Man kan ställa hästen och ta ledande tygeltag.
Hackamore tycker jag är ett skarpare bett eftersom det blir en hävstångseffekt. Jag tycker det är svårare att ställa hästen och att ta ledande tygeltag med hackamore. Sedan gillar jag inte riktigt att det blir tryck bakom öronen och under hakan när man tar hårt i det. Men det är vad jag tycker.
Jag rekommenderar dock att du börjar använda båda alternativen i paddock eller ridhus tills du är säker på att bromsen funkar som den ska.

I ditt fall så kan du väl testa att använda sidepull vid ridning i ridhus eller paddock när man ska rida lite mer dressyr och där det finns en vägg/staket som tar stopp om bromsen strejkar. Vid uteritter kan du kanske testa hackamore som är lite skarpare om hon är mer svårstoppad där.
Bara att testa och se om hästen gillar det. Har du tur så kanske hon lugnar ner sig med bettlöst, det finns ju hästar som stressar och springer för att komma undan obehag från bettet.

Hur skarpt ett sidepull blir, beror mycket på nosdelen. Det finns med läder, enkelt (ett) rep eller dubbla (två) rep, etc. Ett sidepull är imo jämförbart med ett tränsbett; det går att ta ledande tygeltag etc.

Även hackamore finns i olika "styrkor", beroende på skillnaden i längd mellan över- och underskänkeln. Gemensamt för alla, är hävstångseffekten. Hackamore är det betlösa alternativet till ett stångbett.

Min förra häst reds enbart på hackamore, då hon tyckte (tycker) att bett är obehagligt (regelbundet kollad i munnen). Jag red dressyr på S-hack., men om det fungerar beror mycket på häst och ryttare. Ledande tygeltag går inte att ta.

Jag rider mycket mina hästar på hack.. Dom gillar det alternativet..

Hade en häst för ett par år sedan som också la tungan överbettet,(kollad regel bundet i munnen UA,bäst att tilllägga här på buke;)).. Jag provade olika tungfelsbett, även travets tungfelsband(Aldrig mer!!).. Men han blev bara mycket irreterad av att ha en massa extra skrot i munnen.. Det gick inte alls,..

Men efter ett tag så gick det att rida honom som vanligt, när han slutade med att lägga tungan över.. Men han gillade också hackamore:)..

Hur skarpt ett hackamore är, beror väl på vart du har det på nos ryggen också,.. Eller hur hård du är i händerna(Gäller ju alla (skarpare) bett)

Jag kan rekommendera Horsewares Rambo Micklem-träns, som kan användas både bettlöst på olika vis och med bett, om du vill ha det. Det kan också användas som kapson när du longerar.

Jag använder mitt med bett och upplever att bettet ligger mycket mer stilla i munnen på hästen, vilket min herre uppskattar. Dessutom får man med clips som man kan fästa bettet ännu mer med.

Här kan du se mer: http://www.stromsbergsgard.se/transgrimma-martingal/rambo-micklem-multibridle

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar