bettlöst vs. bett

S

Sellan

har efter att surfat runt lite varit inne på de bettlösas sidor där de har nästan beskrivit dessa träns som gudagåvor suttit å funderat att det kanske är någor för min häst?

min häst är mkt väldresserad då han startar, stannar, backar, svänger osv på sitskommando utan tygelkontakt. jag kan få honom att gå i form kortare stunder utan stöd på tyglarna, men försöker jag få honom att gå mer centrerat genom halvhalter osv så biter han fast bettet och fortsätter jag då att försöka göra halvhalter så börjar han slänga med huvudet osv. han är regelbundet kollad i munnen av utbildad hästtandläkare och tänderna har det inte varit fel på. med vanligt bett så kan han faktiskt bli hård å hänga sig i handen. jag har provat att rida med stång 3ggr och då blev han som en helt annan häst, jag fick bort hans framtunghet och fick lättare att samla ihop till bakdelen. plus att han gick lättare att forma/böja. han slog inte en enda gång med huvudet då trots att jag hade lätt kontakt. jag gick som i dvala efter att jag provat.. det var ju underbart :angel:

min frågan är, är det lättare att samla hästen i tex sidepull/bosal osv? jag känner mig inte helt redo för stång än. och vanliga bett verkar han inte trivas med. skulle ju vara bra att "vila" munnen? få han att börja "tänka" lite mer..

Sv: bettlöst vs. bett

självklart är det olika hur hästar trivs med bettlöst, men jag tycker absolut att du ska prova! Om du inte vill lägga pengar på att köpa en när du inte vet om det funkar, prova först med grimma o två grimskaft, men det ger gu förståss inte samma effekt, men ger ju en hint om din häst gillar att slippa bettet:)

Som föregående sa, det är värt att prova! Men min erfarenhet är att det inte är lättare att samla en häst med sidepull än med stång i alla fall. Bosal är ganska svårt att hantera.

Om du tycker att han fungerar bra på stång med endast en lätt kontakt kan jag inte tycka att det skulle vara fel att fortsätta med den. Som jag ser det så är det om man måste använda stång som broms som man kanske ska fundera på om man inte behöver mer träning på tränsbett först.

jag är ganska nybörjare när det handlar om western,. jag tycker att jag rider ganska hrrm.. medelmåttligt?.. fast jag har fått + 0,5 på tävling och 69poäng på WR mönster 9 trots att han skyggade och trampade på en kona så måste det väl inte se så hemskt ut (?)

av det jag läst här så har jag uppfattat det som att hästen ska gå i konstant form, fast jag får inte riktigt upp han riktigt hela tiden då han tidigare varit ridskolehäst och tja, lärt sig hur man kommer undan när man tar i bettet..
när jag provade stången så när han gick bra så släppte jag, sedan när han började falla ur så tog jag lite i tygeln och höll om med skänklarna så hittade han rätt igen,, fast intrycket jag fått här så är det ett stort "no-no" att prova stång när det inte går 100% med tränsbett...
när jag hade stången så kunde jag göra alla saker jag annars lunda, backa i L/runt koner, sidepass i triangel osv.. fast då red jag på två händer men.. han kan grunden i neckreining..
just nu har jag ingen westernsadel, jag har bara ridit i en allround/hoppsadel innan.. så det e kanske därför jag inte riktigt får till han på tränsbett?

jag har inte haft möjlighet än att träna för en riktig tränare än, men ska göra det nu i slutet av december..

har efter att surfat runt lite varit inne på de bettlösas sidor där de har nästan beskrivit dessa träns som gudagåvor suttit å funderat att det kanske är någor för min häst?

min häst är mkt väldresserad då han startar, stannar, backar, svänger osv på sitskommando utan tygelkontakt. jag kan få honom att gå i form kortare stunder utan stöd på tyglarna, men försöker jag få honom att gå mer centrerat genom halvhalter osv så biter han fast bettet och fortsätter jag då att försöka göra halvhalter så börjar han slänga med huvudet osv. han är regelbundet kollad i munnen av utbildad hästtandläkare och tänderna har det inte varit fel på. med vanligt bett så kan han faktiskt bli hård å hänga sig i handen. jag har provat att rida med stång 3ggr och då blev han som en helt annan häst, jag fick bort hans framtunghet och fick lättare att samla ihop till bakdelen. plus att han gick lättare att forma/böja. han slog inte en enda gång med huvudet då trots att jag hade lätt kontakt. jag gick som i dvala efter att jag provat.. det var ju underbart :angel:

min frågan är, är det lättare att samla hästen i tex sidepull/bosal osv? jag känner mig inte helt redo för stång än. och vanliga bett verkar han inte trivas med. skulle ju vara bra att "vila" munnen? få han att börja "tänka" lite mer..
Vi har själva ett qh sto med en känslig mun som nu även är ung och byter tänder. Har nu investerat i en bosal med mecatetyglar av manhår(läs min fråga här i Buke om andras erfarenhet m. att rida m. Bosal) hon trivs mkt bra med den och hon kan också tävlas med den tills hon blir 6 år då hon måste gå över på stångbett. Sök på internet i USA och läs om tränarnas tipps m .bosal ridning. Bosal och mecatetyglar är ngt dyra men väl värda sitt pris. Ha de bra!

Det känske är så att din häst inte är riktigt redo är att gå i form utan att ha något stöd av bettet än? Jag red tidigare så att när hästen av efter för bettet gav jag omedelbart eftergift, ganska stor sådan. Detta resulterade i att min häst visserligen gav efter när jag tog i tygeln, men sen höjde den huvudet så snart jag givit eftergift. Började då rida för en tränare som sa åt mig att hålla kvar, men mjukna i handen när hästen gav efter. Han förklarade det som så att när jag tar i tygeln så ber jag hästen göra något (gå i form) och när jag sedan gav eftergift, vad sa jag då till hästen? Joo, att nu får du gå som du vill, för det är det hästen får göra när du skrittar på lång tygel t.ex. Hur ska hästen veta att den ska stanna kvar i form om du släpper kontakten helt? Alltså fick jag hålla kvar kontakten, men mjukna i handen istället för att ge en ganska stor eftergift. Sedan utvecklar man det mer och mer tills hästen kan gå i form på en förhållandevis lös tygel, det ska räcka med att hästen känner att du tar i tygeln. Han menade att man kan inte börja med målet: att rida på lång tygel, man måste jobba sig fram mot det.

Jag har ridit för flera duktiga tränare innan jag började för den jag beskriver här och ingen av dem sa något om detta, så det kan vara olika med tränare med... Man får leta och leta tills man hittar den som passa en själv och sin häst bäst.

Senast ändrad:

Hej!

Har lagt in denna innan nån gång, men lägger in den igen. Efter att ha sett dessa bilder blir man lite mer motiverad att rida utan bett!;)

http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57
Hej, fy vilka hemska bilder, ridsporten är i bland bedrövlig, människor som inte ser hästen som en individ med känslor för smärta mm. Nej fler behöver vakna upp och lära sig MER , få lite ny syn på hästen. Har själv sett hur hästar har blivit slagna, dragna hårt i munnen, spön som smäller till när ryttaren inte får hästen att utföra det de vill, då är det alltid fel på hästen mm. De kan alldrig erkänna för sig själva eller andra att OJ jag kan visst inte det här utan ska bara smälla till eller skrika ut sin besvikelse på hästen!!! Bra att bilderna ligger här men de skulle också gjärna visas på dressyr, hoppsidorna också. Nej GOD HORSEMANSHIPP DET ÄR ALLA HÄSTAR VÄRDA.:cry:

Jag rider bettlöst på mitt 4 åriga sto.. För henne är det den bästa lösningen då hon är oerhört känslig i munnen. Hon är en lyhörd tjej som alltid gör sitt bästa.. Men det passar ju så klart inte alla hästar. jag har ridit bettlöst på hästar som sett sin chans att ge gärnet.. Men jag säger som tidigare inlägg. Prova, du känner ju din häst bäst..

Grimma o grimskaft va en kanonbra ide´..

jag släpper han inte "helt" när jag ger han "lång" tygel, ibland (oftast) gör jag så att när han går i form så släpper jag på ena tygeln (oftast inner) och klappar han på halsen, jag har tidigare ridit engelskt (fått 6a på formen i dressyr) och då går han fint men slår med huvudet(trots att jag är mjuk i handen, med de som är hård i handen går han å kastar så kraftigt så han snubblar i skritt) då han tidigare har haft ryttare som inte varit så snälla mot honom. när jag började rida han så hade han ingen känsel i munnen alls, jag fick inte äns stopp på han i skritt.. trots att jag bokstavligt hängde mig bakåt i tyglarna.. gick inte att styra heller, han är rena drömmen nu jämfört med vad han var innan...
visst heter det "skola" när man tar å "viftar" med benen? jag har inte klickat med alla ord än men.. jag lärde honom "det" iaf.. (på mitt vis.. ) att varje gång jag "krävde form" så viftade jag med benen och när vi stog stilla så viftade jag lite med benen å samtidigt tröck lite på mankammen så han sänkte huvudet, så om vi skrittar och jag "viftar" så brukar han (oftast) sänka huvudet om han går för högt på lång tygel och så om jag rider på "korta" så kommer han rätt igen fortare när han börjar "falla ur" , har jag lärt honom fel då?

anledningen att jag inte har tränat för någon riktig tränare är för att när jag började med W så blev jag nästan helt avskräckt när jag såg en tränare (som satt å skumpade som f*n med ryckande hand och hackande hälar med sporrar på en gammal häst) i stil med en extrem dressyr-mardröm. aldrig att hon skulle få gå nära min häst! hon hade några träningar jag inte kände mig manad på att äns prova. sedan nu har alla träningar varit dagen efter tävling.. fast vi har kommit en bit med hjälp av massa dumma frågor till mina medtävlande ( :D ), DVD´s, internet och w-ridande klubbkamrater..

Bilderna på ryssen har jag sett första gången kanske ½-1år sedan å han e ju bara så :D har massor av bilderna sparade på min dator, tränset "han utvecklat" är jag mkt nyfiken då, gissa vad glad jag blev när jag såg kopian på hööks?
någon som provat det? funkar det åxå bra till western?

Liknande trådar

Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Glimris
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka