Bettlöst, vad är bäst?

Julienne

Trådstartare
Jag har precis konstaterat att min unghäst inte gillar bettet så nu tänker jag låta henne slippa det, men frågan är vad som är bäst?
Hon är 4 år och precis påbörjad inridning, lite nervös och extremt känslig.

Finns ju både de som heter bettlöst, sidepull och dessa indianhackamore, ett vanligt hackamore tycker jag är för skarpt, då hon är så extremt känslig.

Jag red med bara grimman för att testa om det funkade och det gick kanon, men en grimma tycker jag inte är optimal då den dels är för "slapp" vilket ger otydliga signaler vart hon ska och sen tycker jag inte det känns säkert. Jag vet inte om man kan få stopp om hon skulle vilja springa iväg..

Så vad har ni för erfarenheter och vad är ert tycke om de olika?

Detta är helt nytt för mig så ni kan säkert säga modeller jag aldrig någonsin hört talas om så ni får gärna berätta lite!

Tack för hjälpen!

Sv: Bettlöst, vad är bäst?

Kapson är väl det som liknar grimma mest, det är bra till unghästar då det ger tydliga hjälper trots att man inte har bett och den är stadigare än grimma. Har dock bara tömkört med kapson, men det ska väl funka liknande vid ridning. Skulle inte heller rida på vanligt hack, väldigt otydliga signaler för en unghäst, något annat har jag inte provat...

Men har du kollat tänderna på hästen? De kan ju vara i olika faser som unga när de tappar tänderna och då är det lätt att de reagerar mkt på bettet. Några månader senare kan det funka bra igen. Mjukt gummibett typ Nova funkar ibland bättre.

Ett annat tips är att rida med halsrem. Gör ofta det på unghästar tills de vågar ta stöd på bettet, har en hand (ibland båda) på den samtidigt som jag håller i tyglarna. Blir en mjukare kontakt och de flesta förstår väldigt snabbt att det betyder förhållning när man tar i den, så behöver man inte ta så mycket i bettet :)

Jag har ridit mycket med grimma och sidepull. Sidepull är lite tydligare tycker jag och är ju mer anpassat för att rida med. Grimma funkar okej om man har en som sitter åt, den får inte vara för lös.

Som tidigare skrivit - tänk på tänderna.

Själv är jag lite i samma sits - har valt att rida in min treååring med "kapson" just för att hon verkade fokusera väl mycket på betet när man började ta i det.

Första kapsonen som jag använde på henne var en remontgrimma som jag monterat ett metall(kaspon)järn i. Fungerar helt ok, men då en kompis kom med ett helt träns med remontnosgrimma tog vi det och det fungerar lika bra på denna tjej. Självt tycker jag att en remontnosgrimma är ett billigt alterntiv att testa och som kan fungera riktigt bra - beroende på häst. Det blir ju ungefär som en tajt sittande grimma.

En tidigare unghäst jag red använde jag remontnosgrimma på vilket fungerade super - fast på honom använde jag både bett + nosgrimma då han var tävlingstravare i full kondis - jag vågade inte låta bli att ha en reservbroms så det fick bli två par tyglar. Men han svarade kanon på nosgrimman (bättre än på bettet för det mesta).

Min äldre tant har jag använt på remontnosgrimma med kapsonjärn, hemmagjort sidepull och hackamore och hemmagjort repträns som går i kors under käkarna. Hon fungerar bra så länge HON vill, men vill hon galoppera fort ute så får jag ta mycket mer i sakerna än vad jag vill. Där är bettet helt klart bästa lösningen för det mesta (för då kan jag använda en lätt och mjuk kontakt).

Bild på min lilla med "remontnosgrimmetränset" (övriga kombos är jag osäker på vart/om jag har vettiga bilder på):
DSC_0012.JPG

Svarar alla, tack för att ni delar med era erfarenheter!

Jag menade inte att jag skulle byta till bettlöst bara för att hon inte gillar bettet, jag har ingen aning om det är för att hon har något med någon tand (kan ju vara tandlossning på g), eller om det är bettet i sig som hon inte gillar eller bara ovanan, men jag har redan innan inridningen funderat på om jag skulle ha tränat henne med bettlöst men av okänd anledning har jag inte gjort det, men nu när hon visade så tydligt att hon hellre gick utan bettet så bestämde jag mig.

Men självklart håller jag koll på tänder också.

Liknande trådar

Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 440
Senast: Glimris
·
Utrustning Efter diverse trådar om olika bettlösa alternativ för ridning känner jag att jag vill diskutera longering/tömkörning bettlöst. Rådande... 2
Svar
23
· Visningar
3 797
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag sköter om ett shiresto som har stora problem med bett. Hon har inga munproblem, men har blivit illa behandlad och tycker därför...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: SQT
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga... 2
Svar
24
· Visningar
2 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka