Bettlöst träns

Sv: Bettlöst träns

red på kapson idag för första gången... det var hmm intressant...
är en billigare variant av longeringskapson så inte nåt vidare bra att rida i men hästen var snäll och lydig på vår lillla tur men passade oss inte så bra ändå.. verkade bli lite skarpt då hon är väldigt lydig för tryck

jag har nog bestämt mig för 2 alternativ.

1 repgrimma me tyglar
2 sidepull (som jag funderar på att göra själv)

Åh vad kul med en nöjd bitless bridle användare. Då kan det ju kanske vara värt att prova. Det är nog bara jag som är så snål - men det som var bra med detta var ju att det var både bitless bridle och sidepull i ett (man kan bygga om det) och det är ju en bonus när man inte vet vilket som kan tänkas funka bäst på hästen.

OT - Lukas var verkligen fin! Jag gillar sådana där pussvänliga mular :d

Jag har ridit i repgrimma några gånger - dock bara på banan eftersom shiretjejen jag har på foder kan vara väldigt stark ute... så jag vågade inte riktigt rida ut. Det fungerade i alla fall jättebra på banan tyckte jag!

Nackdelen är väl att det är lite klurigt att sätta "tyglarna" på något fiffigt sätt - jag hade två grimskaft bara och tyckte att de gled ner liksom så att jag inte kom åt henne på ett bra sätt riktigt. Men det kan man ju alla gånger lösa!

har också tänkt på detta men vet om en som knyter repgrimmor och tänkte att hon kanske kunde göra ngt smart fäste.. läste nånstans om nån som gjort det... annars funderar jag på att liksom knyta fast reptyglar på nåt sätt

ngn som har erfarenhet av sidepullet från hööks inte det svarta utan det från Q.C under western??
isåfall.. positiva/negativa åsikter?

Jag är också en mycket nöjd Bitless Bridle-användare! Det jag har på min häst är det från Hööks, men jag ska definitivt kolla upp det du hittat!!! Snyggt, och vad bra med rundsydda remmar!

Och på din otroligt häftiga kille tror jag det skulle bli kanonfint! :bow:

Det enda jag kan uppleva som negativt, är att remmarna är lite "tröga" på att släppa efter när man ger en eftergift. (som någon sagt tidigare) Men det blir bättre och bättre ju mer tränset används. Och jag har smort det massor för att mjuka upp. Jag har använt det i ungefär ett halvår och det är kalas!

För min del har det varit jättebra för min ridning också. Jag har en väldigt lydig madam, som dock är känslig i munnen. Så hon har snällt böjt på nacken och litegrann lurat mig att hon gått i form, så fort jag rört henne det minsta i munnen. Men se, det gick inte med bettlösa tränset!
Jag har kunnat försöka "lirka" ner henne bäst jag velat... det GÅR inte med ett bettlöst...
Med min tränares goda hjälp, och efter en hel del träningsvärk i mage/rumpa, bär hon sig nu i en alldeles fantastiskt fin form och arbetar med bakdelen som hon ska. Hon är lite tjurig över att jag "kommit på" henne, men attans vad hon tycker det är kul att jobba! :bump:

Jag ska försöka mig på en kort förklaring av hur det funkar:
När man tar i höger tygel, ger det ett tryck på hästens vänstra ganasch/kind/käkparti, vilket gör att hästen flyttar sig FRÅN trycket, mot höger. Så man "styr" precis som vanligt.

Vad kul att du är nöjd också!

Jag har mailat och fått lite mått på tränset men är rädd att det kanske är för litet... har inte hunnit mäta mitt vanliga träns och jämföra ännu - men jag vill ju så gärna ha det här. Kan man krympa skallen på hästen en smula tro?

Eller så köper jag det på chansning, man kunde få det på öppet köp ju...

Puttar lite...

Det har ju gått några månader, någon som har koll på tränset som behandlats i tråden? Vad tycker ni om det?

(Länk: http://www.naturefarm.se/?produkt=44)
Kommer även komma i engelsk variant: http://www.naturefarm.se/?produkt=75

Tycker det ser grymt läckert ut, o praktiskt att kunna bygga om det... verkar bättre med runda snören än det platta lädret i Hööks... (red medryttarpållen på sånt.)

Senast ändrad av en moderator:

Såg din tråd om bettlösa träns:):bump:

Tränsen vi har ,är gjort i bara rep, fungerar som bitlessbridle . Tryck och eftergift blir mycket tydligt. Repgrimman fungerar kanon de med. Har även ett hemmgjort som jag använder när vi kör.
Måste erkänna att jag äger bara bettlösa alternativ.
Har bara ridit Gidde på bett när jag provred honom i Skåne.

Tom skulle passa i ett vinrött repträns:d:banana:

Kan varmt rekommendera detta bettlösa repträns!
här är en tjej som knyter!
http://www.svartarbo.com

IMG_4515kopia.jpg

hemmgjort.
IMG_2790kopia.jpg

repgrimma.
IMG_4544kopiabettlostrans.jpg

Jag är också en mycket nöjd Bitless Bridle-användare! Det jag har på min häst är det från Hööks, men jag ska definitivt kolla upp det du hittat!!! Snyggt, och vad bra med rundsydda remmar!

Finns verkligen Bitless Bridle på Hööks? Kanske blandar jag ihop märkena!

Jag har tittat på det bettlösa på Hööks med det finns bara upp till Full och jag behöver X-full. Jag vet att Bitless Bridle finns i större storlekar, men då är priset ett helt annat, runt 1000-lappen.

Rider inte själv bettlöst, men vill. Jag och min häst har inte riktigt kommit dit än. Därför vilja inte lägga ner en massa pengar på det just nu. Men min svägerska gör det och jag kunde nästan svära på att hon har Bitless Bridle, men blir osäker nu. Hon har definitiv inte betalat under femhundringen för det som det kostar på Hööks.

Ingen världslig sak och mekanismen är den samma. Så om det är Bitless Bridle så ska jag höra med dem om dom kan beställa hem i X-full.

Bitless Bridle är väl själva konstruktionen, och den har det på Hööks. Finns även på Börjes, men det är dyrare än hööks, dock tycker jag nosgrimman ser bättre ut på det.

jag har ridit min foderhäst i grimma och bosal än så länge.
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1600
tyckte inte sådär mkt om bosalen, kanske för att jag inte ridit hästen så länge och för att jag är van vid att rida med bett. ;)
ska snart inskaffa ett hackamore ist, så blir förhoppningsvis både mjag och hästen nöjda. :)

"bosalen" som säljdes på hööks under "western" var INTE en bosal utan en Tie-down (HJÄLPTYGEL!!). en bosal är hård och används tilsammans med Meccecate (hårtyglar)

"bosalen" som säljdes på hööks under "western" var INTE en bosal utan en Tie-down (HJÄLPTYGEL!!). en bosal är hård och används tilsammans med Meccecate (hårtyglar)

Hittar den inte på hööks hemsida?
:o

Hmmm coolt att du kör bettlöst också! Varför har du olika till körning och ridning? Det ser ut att vara samma funktion (bitlessbridlemodellen?) eller har jag fel där?

Tack för länken!

Hmmm coolt att du kör bettlöst också! Varför har du olika till körning och ridning? Det ser ut att vara samma funktion (bitlessbridlemodellen?) eller har jag fel där?

Tack för länken!

Japp, det är samma funktion på det jag har vid ridningen som körningen, kruxet är att reptränset ( jag använder vid ridning) är liksom knutet i ett stycke. Kan då inte byta ut och fästa tömmarna i det. Det som är bra, är att tyglarna blir lätta, utan något spänne som har tendens att slänga/gunga fram och tillbaka, om du förstår hur ja menar. Av erfarenhet, vet jag att det stör ganska mycket när det börjar gunga så i tyglarna, eftersom jag tar kontakt ytterst lite när jag vill honom något, så blir det negativt med gunget.

Gjorde ett eget provisoriskt repträns med fäst öglor för tömmarna så länge, för att ha vid körning. Det där provisoriska har hängt med ett tag nu :smirk:. Ska köpa ett riktigt bitlessbridle, för att ha vid körningen framöver tänkte jag.

Aha - det förklarar ju saken! Sedan var det rätt snyggt ditt "provisoriska" tyckte jag också...

Nu ska jag testa bettlöst på Tom!!!

Jag rider på en träningsgrimma från hööks som jag har förbättrat lite (Den fungerar som Monty Roberts grimma nu).

Vet inte om funktionen är som ett sidepull? Är nämligen inte alls insatt i bettlöst :p Varierar med bett och grimman.

Den bruna delen är helt rörlig och löper i varsin ring på sidorna. Den svarta remmen över är till för att stabilisera huvudlaget.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: Kajsalisa
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 110
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka