Bettlöst på tävling

T

Thokkadis

Hej,
Jag rider en häst som är 15 år och nästan aldrig gått på bett. I vår har jag tänkt starta några lätt klasser med henne och undrar om man får ha bettlöst (hackamore) då?

Jätte tacksam för svar

Sv: Bettlöst på tävling

I FIPO står det "Hästen kan ridas på bettlöst huvudlag om det följer de allmänna föreskrifterna." Så ja det får du.

Det är inte tillåtet att tävla på bettlöst i de lätta klasserna.
Eller det var iafll ej det för mig (hackamore) då jag tävlade förra året, men det kanske har ändrats sen dess?

Det är inte tillåtet att tävla på bettlöst i de lätta klasserna.
Eller det var iafll ej det för mig (hackamore) då jag tävlade förra året, men det kanske har ändrats sen dess?

Men det borde väl vara tillåtet, FIPO gäller väl för alla Islandshästtävlingar?
Kan det inte vara det här du råkat ut för:
"Domarnas beslut om att tillåta bett och huvudlag vid en specifik tävling är slutgiltig för denna tävling"

Annars vet jag inte...

jo, förut har det nog inte tillåtits men det verkar ju nästan som reglerna förändrats?
Min faster (ägare av hästen) har inte fått tävlat med bettlöst på lätt klasser förut, men hon sa att man kanske fick det nu... Men man vill ju vara säker :p

Sökte lite i gamla trådar och där står det att man inte får tävla med hackamore på lättklass tävlingar. Tror det stod att bett med skänklar inte är tillåtna i lätt klass, bara vanliga ringbett...

Konstigt tycker jag men det finns säkert någon anldening till det precis som alla andra konstiga regler som finns i Fipo...Jag vet tex hur en viss regel kom till :angel:

Ja precis! För jag hade tillochmed långa mail"samtal" med SIF, för att allt var så oklart, och alla sa olika. Men slutgiltiga blev då att man ej får tävla på bettlöst i lättklass, om man inte beviljades dispans.

*Knapplån*
Tänt på att bett med skänklar även innebär att man ej får rida på pessoa.

ok, men nu är jag nästan säker och man får ha bettlöst, det man inte får ha är islandsstång vad jag förstått :)

Såhär står det i FIPO, hästen kan ridas på bettlöst huvudlag om det följer de allmänna föreskrifterna.Men prata alltid med domarna om bett/träns så är du helt säker, vissa saker kan vara upp till domarna att avgöra oxå.

Hackamore är inte tillåten i lätt klass, däremot från öppen klass och uppåt. Orsaken är att hackamore räknas som ett skänkelbett, dessa är endast tillåtna från öppen och högre.

I lätt klass får man använda alla typer av ridbett, dit räknas inte bett med parerstänger eftersom dessa anses vara körbett.

Fast det har nog ändrats nu :) Inte helt säker men har själv läst det, och nu har jag ju hört det från andra så tack för alal svar :D

Fast det har nog ändrats nu :) Inte helt säker men har själv läst det, och nu har jag ju hört det från andra så tack för alal svar :D

Jaså, var har du hört det och när skulle det ha ändrats. Har inte fått någon info om det.
Inga skänkelbett är tillåtna i lätta klasser, och dit räknas hackamore.

Hackamore är inte tillåten i lätt klass, däremot från öppen klass och uppåt. Orsaken är att hackamore räknas som ett skänkelbett, dessa är endast tillåtna från öppen och högre.

I lätt klass får man använda alla typer av ridbett, dit räknas inte bett med parerstänger eftersom dessa anses vara körbett.

Så det borde alltså vara tillåtet att tävla lätt klass på bettlöst om det inte har några skänklar?

Nu tänker du på sidepull eller lindell, tidigare var dessa inte tillåtna som ridinstrument varken i lätt klass eller någon annan klass heller. Men jag vet även att någon har tävlat på sidepull, i ett fall gick det bra och i nästa diskad.

Senast ändrad:

Det har ändrats från förra året, det stor i FIPO :)
Det är vad jag kan komma fram till efter att ha läst lite och hört av andra...

I Öppen klass får du rida på i stort sett vad som helst, så länge det passar hästen och det är ett ridbett.
Men i lätt klass får du inte tävla på bettlöst eller stång.

Skrauti: FIPO gäller öppen klass. Det är det svenska tillägget där lättklass ingår ni behöver läsa här.

/Malin, domare

Någon som rider i Framtids klubb, eller som ska dömma någon tävling här? Kan PM:a mig, tack :)

ne, det gäller väl inte bara öppen klass? Jag har mejlat islandshästklubben och de "säger" att FIPO gäller alla tävlingar (föruom med speciella regler örståss)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka