Bettlöst på hopptävling?

Fina

Trådstartare
Visste inte om det här skulle va på utrustning eller tävling...:confused:

Hur som helst så undrar jag om det är tillåtet att tävla hoppning utan bett. I så fall vilka slags huvudlag är tillåtna?

Om det inte är tillåtet, är det någon som vet varför?

Vad jag vet måste man väl ha bett i dressyr?

Tacksam för svar!

Sv: Bettlöst på hopptävling?

Hackamore får man ha i hoppning.
I dressyr ska hästen ha bett. Vilka står i TR

På storhäst är betslingen fri i hoppning, så man får även ha tex sidepull, bitless bridle osv. förutom hackamore som tidigare nämnts.

Men om man brukar sätta tygeln i remontgrimman? Man måste ju ha träns, räknas en nosgrimma? Eller måste man ha ett träns med bett fast man har tygeln i nosgrimman? Men när man leder den, måste man ha tygeln/grimmskaftet fäst i bettet då? Eller får man helt enkelt inte rida med tyglarna i nosgrimman..?

Förut fick man inte ha hackamore på ponny när man tävlade utan ett speciellt tillstånd.. Vet dock inte hur det är med bettlöst. Fråga Jonssons, dom vet säkert.

Bettlöst får man inte ha på ponny. Hackamore får man ju bara ha om det är ett ponnyhack.
Jag vet också saker, inte bara Jonssons, believe me ;) (Jag gissar att det är samma Jonssons :p )

*halvt knapplån*

Det lär va samma Jonssons ;)

Men det känns ju bra att det är fritt på storhäst... Eftersom jag ändå inte får tävla ponny längre :smirk: Om det skulle va så att jag nångång har en storhäst att tävla hoppning på vill säga...

Jag börjar verkligen fastna för det här med bettlöst... Har börjat med remontgrimma på pålle och det funkar riktigt bra! :idea:

Dessutom har jag sett alla otäcka bilder på Alexander Nevzorovs hemsida :cry:

Men om man brukar sätta tygeln i remontgrimman? Man måste ju ha träns, räknas en nosgrimma? Eller måste man ha ett träns med bett fast man har tygeln i nosgrimman? Men när man leder den, måste man ha tygeln/grimmskaftet fäst i bettet då? Eller får man helt enkelt inte rida med tyglarna i nosgrimman..?

Det undrar jag oxå! :bump:

*halvt knapplån*

Det lär va samma Jonssons ;)

Men det känns ju bra att det är fritt på storhäst... Eftersom jag ändå inte får tävla ponny längre :smirk: Om det skulle va så att jag nångång har en storhäst att tävla hoppning på vill säga...

Jag börjar verkligen fastna för det här med bettlöst... Har börjat med remontgrimma på pålle och det funkar riktigt bra! :idea:

Dessutom har jag sett alla otäcka bilder på Alexander Nevzorovs hemsida :cry:

Jag har inte sett bilderna och är inte så intresserad heller. Mina pållar funkar utmärkt med bett så de får fortsätta med det. Särskilt ponnyerna eftersom de annars inte får tävla ;)

Bettlöst får man inte ha på ponny. Hackamore får man ju bara ha om det är ett ponnyhack.
Jag vet också saker, inte bara Jonssons, believe me ;) (Jag gissar att det är samma Jonssons :p )

Just det, det glömde jag ju att du är här i cyberrymden med ja.. *sorry*;)
Japp, samma...;)

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: sweep
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 366
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 296
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring