Betthjälp!!

dotzie

Trådstartare
Jag har ingen aning om var jag ska skriva denna tråden, men jag skriver här....Annars är det fritt fram för ev. moderator att flytta. :p

Det är så att jag rider en ponny på 5 år, jag rider henne på ett vanligt tredelat tränsbett. Det funkar jättebra i paddocken, men vid uteritter och på främmande ställen (tex. andra anläggningar) så blir hon alldeles stum i munnen och vägrar ta halvhalter. Det kan ta ett helt varv i paddocken/manegen innan hon ens saktar ner från tex. gallopp till trav!! När vi rider ute så ligger hon på väldigt och jag måste hela tiden hålla in henne.... Jag är rädd att hon nån gång ska dra iväg, och att jag inte ska kunna få stopp. :(
Det är väl antagligen bara för att hon är ovan, men om hon blir rädd för ngt så tror jag inte att hon skulle känna, eller snarare bry sig om jag försökte att stanna.
SÅ, därför undrar jag om jag ska betsla upp? Eller ska jag bara låta det va? Jag funderade på pelham lr jaktkandar men de känns som att det blir för mycket... Hon är väldigt liten i munnen och en stång tror jag hade blivit lite väl "massivt" i hennes lilla och smala mun...
Vad tycker ni? Själv är jag lite emot det här med att betsla upp, men man vill ju inte känna sig allt för maktlös....:S

Sv: Betthjälp!!

Känner igen det där...och önskar att jag hade ngn bra lösning:(

Min förra häst blev sån vid stress, t ex i ett ridhus där det blev alltför många ekipage och trångt, eller om han skulle gå förbi ngt i hans ögon läbbigt.

Det enda som hjälpte oss det var markarbete i kubik, kontakt, kontroll, förfina hjälperna under tränares överinseende. Träna mycket, i lugn miljö och inte begära saker av hästen som han inte var mogen för. Allt för att slippa komma till den punkten där han låste sig. Jag upplevde att han spände hela halsen, ganascherna - inte att problemet satt i munnen/bettet. Hade i o f sig aldrig vågat "betsla" upp den hästen eftersom han garanterat i så fall hade ställt sig rakt upp...

Svårt att säga när man inte vet hur hästen funkar. Jag rider ofta ut på jaktstång (utan häv) eller bettlöst, eftersom min häst också kan lägga sig på mycket om jag har vanligt tränsbett. MEN - man får ju vara lite varsam så att det inte blir så att man efter nån vecka måste byta till ett ytterligare skarpare bett. Lydnadsträning i kubik kommer man ju också långt med, som sagt.

Jag tycker i första hand att du inte ska byta till ett skarpare bett. Anledningen till att du känner att "hon inte släpper" är att du ger henen något att hålla i. Du måste öka rörligheten i händerna & samtidigt vara mycket mjuk. Låt henne inte få något att hålla, dra, hänga sig i. Låtsas att du har Parkinson, alltså sitt och skaka i händerna ;)

Ge henne uppgifter att göra, så hon alltid måste ha något att koncentrera sig på. Sitt aldrig "bara och rid".

Hoppas det går bättre !

Alla hästar har bettskador!
Och ska du medvetet sitta och skaka bettet så minskar du knappast risken för skador.

Betsla heldre upp än hala och dra. - Min filosofi.

Sen måste man ju naturligtvis träna lydnad hemma, ta hjälp av en tränare. Ett annat tips, skulle hon försöka sticka med dig i skogen; gasa. Då brukar de tycka är roligt att springa i ungefär 50 meter.

Men egentligen är det väl inte lydnaden det är fel på, eller kanske delvis, men det är det att hon känns som en kanon vid tex. uteritter... Jag vågar knappt ligga när med skänklarna för då tar hon det som att hon ska öka. Hon bara går och väntar på att få springa... Jag lät henne springa ett par varv på ett gärde en gång, med pauser emellan varven då såklart, och hon tyckte det var skitkul! Men även när hon blir trött så fortsätter hon... Så därför om hon nån gång skulle börja skena, så är risken att det inte skulle finnas ngt sätt att få stopp!!
Jag vill inte betsla upp, men tänk om man hamnar vid ett läge när man har noll kontroll? Hon är 5 år, hon är ung och frisk och vill väl leka som "alla andra ungar" så därför känns det lite riskabelt att rida ut själv vilket jag aldrig gör.
När halvhalterna inte går igenom känns det som man bara sitter och velar, för "släpper" jag tyglarna så att hon inte får ngt stöd, så drar hon iväg ännu snabbare och inte kan jag tänka mig att hänga i tyglarna heller.... Det blir som att hon inte vill känna halvhalterna. :crazy:
Det känns inte som att det har med bett att göra egentligen, men ibland "griper" hon liksom tag... Jag får det att låta värre än det är, hon är liksom inte skitvild och man har ju kontroll men för mig som ryttare känns det alltid lite osäkert i början innan hon fått "lugna ner" sig.... Fattar ni vad jag menar? ursäkta för långt inlägg..... :crazy::p

Nä. Det gör jag inte
Du tycker inte att det är ett lydnadsproblem, men det känns osäkert innan hon lugnat ner sig, för att hon "griper tag".

En häst som man inte får stopp på är olydig i mitt sätt att se det.

Men om du inte tycker att det är något egentligt probelm så förstår jag inte tråden.

Men även om det inte är värre än att det går att hantera så vill man ju att det ska funka ordentligt?! :smirk:

Alla hästar har bettskador!
Och ska du medvetet sitta och skaka bettet så minskar du knappast risken för skador.

Betsla heldre upp än hala och dra. - Min filosofi.

Sen måste man ju naturligtvis träna lydnad hemma, ta hjälp av en tränare. Ett annat tips, skulle hon försöka sticka med dig i skogen; gasa. Då brukar de tycka är roligt att springa i ungefär 50 meter.

Kan ju inte påstå att ALLA hästar har bettskador. Tex inte Alexander Nevzorovs hästar..
Och jag menade ju naturligtvis inte att man skulle skaka hårt på bettet.. Men att röra hela tiden på bettet, naturligtvis mjukt.

Alla hästar har känsliga munnar, så att betsla upp & sedan vara mjukare, då förstår jag inte hur du tänker.. ? Varför inte vara mjuk från början, med det mildaste bettet ?

Tycker, som blandrastik, att det låter lite som ett olydnadsproblem, om hon inte har ont & vill springa ifrån smärtan vill säga..

Skulle jag vara dig så skulle jag börja träna lite markarbete så du får upp ledarskapet, ialla fall från marken till och början med. Det ledarskapet och de övningarna kan du sedan föra över till ridningen. Tror inte hon har respekt för dig, ialla fall inte när du rider, verkar det som..

Kan ju inte påstå att ALLA hästar har bettskador. Tex inte Alexander Nevzorovs hästar..
Och jag menade ju naturligtvis inte att man skulle skaka hårt på bettet.. Men att röra hela tiden på bettet, naturligtvis mjukt.

Alla hästar har känsliga munnar, så att betsla upp & sedan vara mjukare, då förstår jag inte hur du tänker.. ? Varför inte vara mjuk från början, med det mildaste bettet ?

Okej, alla hästar som har haft bett i munnen av någon sorts metall. Det har inget med ryttaren att göra. Utan med vanlig friktion. De skulle få bettskador om de bara gick omkring med tränset. Så det klart att bettlöst inte genererar skador.

Självklart är en mjuk och trevlig hand med ett mildare bett att föredra. För att inte tala om en lydig häst, så vi är på den punkten helt överens.

Senast ändrad:

Så alla hästar som gått med bett, även om man aldrig har dragit eller slitit i munnen på dom, har de bettskador ? Hur kan de få friktion bara genom att "gå" ?

Ja, lydigheten är den viktigaste punkten. :)

Jag tror ni missuppfattat mig lite... Jag ska förklara lite bättre, och "kortare", en gång till. :p

Hon sköter sig fint och gör som jag önskar både när vi rider ut och när vi rider i paddock/manege... Men när vi rider ut så blir hon "uppspelt" och vill liksom leka, som den barnunge hon e på sina 5 fyllda år. :p
Hon sticker inte med mig, men när vi rider ut så blir hon "studdsig", hon kan stå still om jag säger åt henne, men hon visar tydligt att hon vill springa.... För mig som ryttare känns det som om hon vill sticka, även fasst hon aldrig gjort det. Hon tycker det är jättekul när vi rider ut, däremot är det oftast mindre kul för mig, iaf till en början när hon är sådär studdsig och bara vill iväg! Förstår ni nu?

Okej, jag förstår.
Tycker det fortfarande låter lite som lydnadsproblem, då hon inte vill lyssna på att du ber henne att ine sticka. Visst, hon lyssnar ju tillräckligt då hon inte sticker, men hon protesterar ju ändå tydligt då hon sticker..

Hur ofta rider du ut ? Ruider du ut mkt sällan kanske hon ser det som något speciellt & så blir lite "nipprig". Rid ut oftare & rid henne trött, så kanske hon inte orkar "studsa" :)

Har samma problem med min valack. I paddocken är han okej att rida, blir lite uppspelt när man hoppar, men det är mitt eget fel för han får hoppa för lite, då jag är feg.
Men i skogen är han stark. Tyvärr har förra ägaren ridit honom med alla möjliga hjälpmedel för att få honom under kontroll, och han är ganska hård i munnen. Ibland känns det som att sitta på ett galopperande tåg, han hänger sig i bettet och bara drar. Enda chansen är att försöka ställa honom och be honom om någonting helt annat, då blir han förvirrad och saktar in.
Tyvärr låser han sig helt om det skulle hända något oväntat, och då hjälper inte något:crazy:
Numera kan man skritta honom på långa tyglar utan att han gör något, och det går bra i traven, men ibland går det åt skogen i galoppen. Rider honom på ett rakt happy mouth bett, vilket funkar perfekt för honom.

Jo, det blir ju inte allt för ofta vi rider ut, iaf inte under sommarmåbaderna.
Gården där Stella står ligger på en halvö med en stor badplats.
Ända vägen ut är en lång, men allt för trång för sommartrafiken, parkering.
Istället för att dra ut henne bland backande, tutande bilar med ilskna förare som gapar så fort hon lägger en nervös bajs så rider jag ibland upp i skogen som finns på denna lilla ö, därför blir det bara kortis rundor eftersom det inte är så stort. Det mesta av platsen är ju våra hagar.
Däremot när vi har med oss minst 2 andra hästar, som råkar vara hennes bästa kompisar går det ju jättebra.
Så det är nog det att det blir allt för sällan vi rider ut, vilket jag ska försöka ändra på. :p

Så alla hästar som gått med bett, även om man aldrig har dragit eller slitit i munnen på dom, har de bettskador ? Hur kan de få friktion bara genom att "gå" ?

Ja, lydigheten är den viktigaste punkten. :)

För att metall är hårdare än emaljen som täcker tänderna.
Bettet ligger ju aldrig helt stilla, utan åker lite fram och tillbaka över tänderna även om hästen bara går "rakt fram".
Sen tuggar ju hästen mer eller mindre på bettet och då rör det ju sig ännu mer.

Sen kommer en liten ryttare, även om ryttaren skulle ha en superstilla hand, så är den ju inte fastmoterad, det rör sig alltid lite.

Normalryttaren håller ofta i hästens mun med ett tryck på mellan två och fyra kilo. När vi drar kan det handla om fem till sju kilo. Jag pratar fortfarande om en normal-trevlig hand.
Du kan själv räkna ut vad ett "sätter-hästen-på-bakhasorna-ryck" innebär i kilo. Och hela tiden så far bettet omkring över tänderna på hästen.

Nu blev det O.T, sorry till TS.

Och jag tycker fortfarande att det är en lydnadsgrej.

Att driva på hästar fungerar i vissa fall, men inte på alla. Sticker hästen av fel orsak, av att den är rädd, och den som sitter på börjar driva, ser iallfall jag att det är fel tillfälle. Eller om man har en häst som TS (Bara tog ett förslag, är itne riktat till dig personligen) som blir "stum" i munnen, om man driver på den hästen, kanske han stänger av alla känslor till ryttaren som en häst har, och springer tills han kommer hem. Har dock några skräckexemplar från detta, då de hört att man ska driva på sina hästar i sådana tillfällen. Har tyvärr inget råd till TS, men prova som en annan skrev, att alltid försök greja med något annat omdu känenr att din pålle blir koncentrerad på något annat. Lycka till.:) //Elllinor

Håller med dig om att det är en lydnadsgrej i TS fall men håller inte med om att bara genom att lägga ett bett i munnen på en häst att det skulle ge bettskador. Bettet ska inte slamra mot några tänder och definitivt inte åka över dom...Då har man placerat bettet fel eller använder fel storlek.

Behöver man "ta i" i förhållning så att bettet far ur sin rätta placering har man tagit i för hårt och har för dålig kommunikation.

TS: Gå tillbaka till grundträningen och ge dig inte ut förrän kommunikationen sitter oavsett om du har betslat, bettlöst eller rider helt utan:cool:

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Pancakes
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka