Betthjälp

BRAGO

Trådstartare
Min 5åring fick för snart ett år sen problem med SI-leden/bäckenet. Han ville då inte använda bakbenen och började joxa med betten och bli dragig. Innan dess var han fin i munnen och nöjd med både vanligt två och tredelat.

Han är kollad hos veterinär, equiterapeut, tänderna kollade osv. Men han är svag i bak fortfarande och jag jobbar på för fullt med att stärka honom. Men så fort han tycker det är obekvämt/jobbigt, dvs ganska ofta, så drar han i handen.

Han blir svårsvängd och svår att få rätt kontakt med, fifflar med bettet och tungan. Visar mycket missnöje helt enkelt. Vad kan jag ha för bett som han kan trivas bättre med?

När jag tömkör kan jag använda kapson och det fungerar väldigt bra men i ridningen vågar jag inte riktigt ha bettlöst för han går då ibland inte att stanna och jag kan inte riskera att han springer åt helvete nånstans bara för att jag inte vill ha något i munnen på honom.

Jag har hört att lederna i ett tredelat kan hamna på lanerna och nypa honom där och ge obehag. Tvådelat kan gå upp i gomen. Rakt bett tycker jag han bara drar iväg med mig med. Jag vet inte riktigt vad jag kan prova som han kan visa mindre obehag av. Jag vet ju att problemet kommer ifrån hans svaga bakdel, men jag måste ju kunna ha något när jag stärker den.

Bitvis är han jättefin i handen och då spelar det ingen roll vilket bett jag har egentligen, tkr han går lika bra på alla. Men så fort det tar emot lite för mkt kommer dragandet och då får jag ingen kontakt. Han spänner sig lätt i de här lägena och tror att det ska ta emot för mkt antar jag. Vet inte riktigt hur jag ska göra.. Kom gärna med tips :bow:

Funderar på att ändå prova ett rakt så jag slipper nypande leder på bettet, men kanske ett syntetbeklätt? Jag märker ju att han känner obehag och det är då han drar i handen.

Senast ändrad:
Sv: Betthjälp

Har blivit tipsad att prova Sprenger Duo, ett lite hårdare syntetbett, oledat. Någon som provat detta?

Min första tanke är att kolla om lederna på ditt tredelade bett är liggande mot tungan eller om de går upp mot gommen. Det är att föredra ett som ligger mot tungan. Jag har haft en häst som hade problem med SI-leden och han kunde också bli tung i handen när han inte riktigt orkade mera...

Vanligt tvådelat fungerade inte alls då kan kunde hänga sig fast i det. Nått som fungerade kanon men som många är lite emot var ett tredelat stångbett. Bettet blir inte starkare än handen!!! Plus att jag fäste tyglarna i både "bettringen" och längst ner i stången. Ett annat tips är lite smalare bett som inte är lika sköna att hänga sig i för hästarna.

Hoppas du hittar rätt! :)

Bitvis är han jättefin i handen och då spelar det ingen roll vilket bett jag har egentligen, tkr han går lika bra på alla. Men så fort det tar emot lite för mkt kommer dragandet och då får jag ingen kontakt.

Här tror jag att du har svaret på din fråga dvs bettet i sig har inget med saken att göra.

Att joxa med munnen/tungan är ett vanligt symptom hos hästar med rygg- och SI-ledsproblem. Jag vet av erfarenhet efter att själv haft en sådan häst.
Han gjorde på samma sätt när det blev "jobbigt" = när det gjorde ont. Symptomen visade sig inte när hästen var smärtstillad.
Vilken diagnos fick din häst av veterinär och är han helt friskförklarad? Var det bara en inflammation eller finns det även pålagringar?

Håller med dig.

TS, såna här hästar behöver få inta en självförsvarspositon när man rider, det är deras sätt att kompensera upp sina brister och är nödvändigt för att de skall kunna komma tillbaka. Det sitter inte i bettet, det sitter i hästens ländrygg. De två hästar jag har/har haft med dessa problem, har gått på vanliga tredelade Sprengerbett. Men jag tror att de hade kunnat gå på vad som helst egentligen, det som är viktigt är att man inte rider iväg dem och att man ser till att hålla uppe dem i formen! Detta är en absolut nödvändighet! Hellre över hand för det klarar de bättre än en normal arbetsform. Så om din häst överhuvudtaget går att rida på så får du nog vara nöjd med det just nu och låta honom vara med och bestämma vilken form han skall gå i.
Undrar också vilken diagnos han fick?

Svarar lite till alla.

Tack för era svar! Det här med lederna mot tungan eller gomen tyckte jag var intressant, jag har sett att det skiljer och har funderat på varför men nu känns det ju väldigt självklart när du säger det.

Sen håller jag med om och vet egentligen att problemet sitter där bak och inte i vilket bett jag använder. Jag funderade mer på om det kunde finnas ett bett som kunde underlätta våra problem. Sprenger duo tex som jag skrev om ovan är ju ett rakt bett som han därför inte kan lyfta upp och joxa lika mkt med. Det kanske kan underlätta för oss om jag kan minska det beteendet. Jag måste ju kunna jobba honom på ett så behagligt sätt som möjligt för honom där han faktiskt ändå måste börja ta i med bakbenen, annars blir han ju aldrig starkare där.

Angående diagnos så har han inga upphittade men efter detta. Enligt veterinär och kiropraktor är han fullt frisk, men svag. Så han behöver stärka sig för att kunna gå rätt helt enkelt.

Är SI-leden ultraljudad? Det är nämligen enda sättet att verkligen kunna se vad som är fel i leden.

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 288
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 647
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka