Betthjälp

karmandi

Trådstartare
Nu vill jag inte ha en massa svar om att jag måste träna mer dressyr och att det är grundridningen det är fel på, för tränar gör jag och jag har ganska stor koll på vad jag egentligen behöver arbeta med.

Men iallafall, pålle är jättefin i dressyren, lydig och väntar alltid på mig. Men han är väääääldigt glad i hinder :crazy: Skönt det när det är hoppa jag vill göra, men lite väl glad ibland. Speciellt på stora banor, och framförallt på tävling. Jag är inte för att betsla upp egentligen, men nu är både jag oh tränare överens om att det kan vara på sin plats just för att bara markera lite på tävling då man inte riktigt har samma möjligheter att fortsätta trimma tills det funkar

Han går nu på vanligt tredelat tränsbett, funkar super i dressyren och markarbete och hoppning i ridhus. Jag behöver nu ett lite skarpare bett, har provat både pelham och jaktstång, men på båda betten blev han lite väl låg, har en tendens till det annars med. Ni brukar ju ha koll på allt möjligt här, någon som har ett förslag på bett som är lite skarpare än tränsbett, och som inte blir för mycket hävstång eller verkar lite uppresande? :)

Sv: Betthjälp

Det man kan mixtra med om hästen är känslig för just "hävstångs/hisbett" är nosgrimmor...

Prova rida med kanske Engelsk och remontnosgrimma tillsammans. Remonten placerar bettet i munnen och den engelska nosgrimman fixerar käken så de inte får någon nytta att "dra ner huvudet"
Prova även med olika sorsters två och tredelat, de finns en hel djungel!
Kanske med rullar, så han inte kan bita sig fast i bettet, kanske ett waterfordbett som formar sig i munnen och som inte många hästar kan bita tag i...

Om du känner att de kanske behövs lite starkare ändå så kan man ju rida med ett baby-pelham (korta skänklar) och byta ut kedjan mot en sporrem i nylon för att ge bettet en mildare karaktär. Du kanske behöver ha en sporre dessutom för att kunna peta till honom när huvudet är påväg ner om du betslar upp...

Men första tipset är att leta nosgrimmor, prova kombinationer om en av de olika inte fungerar. Antar att din häst Inte är en ponny och därför får du tävla på i princip det mesta.
En repnosgrimma (engelsk) kan vara ett bra alternativ då den blir lite hårdare än en nosgrimma i läder...

Åh, detta låter PRECIS som min häst ;)
Jag försökte också prova olika bett, samma bett som dig men min häst blir också för låg och ingenting funkar. Jag provade ett tredelat med fasta bettringar och det funkar ganska bra för mig. Men jag vet att bett med fyra bettringar också kan funka på hästar som våra. :)

Håller med om att byta nosgrimmor, kan ge vädigt bra effekt!
Sen kan jag rekommendera att prova antingen det bettet som föregåenge pratade om med 4 ringar, eller ett sprengerbett! Många hästar tycker väldigt mycket om sprenger-effekten så då kanske ddu kan ha ett vanligt 2,eller 3 delat iaf!

provat ett litet smalare tredelat? På mina hästar, både de som har tenderat att bli tunga och eller starka, och de som tenderar att inte riktigt vilja söka stöd på bettet, har jag märkt en otrolig skillnad om jag väljer ett smalare eller ett tjockare bett. Man kan ju tycka att det är en liten förändring men effekten blir ofta större än man tror och man slipper bett som inverkar med hävstångseffekt.

tack för tipsen allihopa. Har pratat med min tränare lite mer, och nu ska jag ge mig ut på en liten jakt under strömsholmstävlingen, och sedan är det bara o prova lite olika teorier så får vi väl se vad som funkar :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 111
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 029
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI