Bettfundering.....

KOMBINATIONSBETT
Med Apple Mouth bettdel, kindkedja och kraftigt flätad nosdel. Hackamore och vanligt bett i kombination. Inverkar genom bett, tryck på nos och nacke samt genom kindkedjan. Bör endast användas av erfarna ryttare.

Finns på hööks sida ....bra tycker jag

Ja, fast det ser väldigt mysko ut, det är ju megatjockt som det hänger men det funkar kanon på hennes häst så det kan ju vara värt att prova för det var inte så dyrt heller, har jag för mig iaf. Berätta gärna hur det funkar om du provar det!

När jag tänker efter tror jag nog att jag kollat på ett sånt. Det såg helskumt ut. Gick inte "tvättsvampen" ut kring ringarna också på det? Det var i alla fall riktigt tjockt där det hängde. Nu blev jag nyfiken att köpa ett och prova bara för att det såg så mysko ut :D

Jag tror på rakt happy mouth bett.. men det kan kännas lite skumt innan hästen vant sig.. det inverkar ju lite annorlunda jämfört med ett delat. ha tålamod!

Jag rider med det på båda mina hästar.. den ena är en "bett hatare" men han funkar bra på det.

Däremot tror jag inte på höökr kombinations variant.. ( har dock inte prövat, men tycker det ser heel skumt ut jämfört med andra kombinations bett , sladdrigt och konstigt)

Lycka till!!

Tålamod ja, till viss del. Men springer hästen och vägrar ta i bettet och kör upp huvet vid minsta motstånd då får det liksom vara.....

jag tror fortfarande på det bettet.. :) och med tålamod menar jag inte att du ska tycka att det är ok att hon gör "som hon vill".. Utan att du prövar bettet under lång tid så att hon verkligen hinner vänja sig ordentligt, innan du avgör om det var skit eller inte.. :smirk:

Lycka till igen!

När den här primadonnan inte gillar något så blir hon stark, svår att styra, gapar, kör upp huvet, rycker tyglarna ur händerna på mig mm. Det beteendet tänker jag inte stå ut med tills hon vänjer sig. Det måste ändå finnas en chans att trivas med bettet för både mig och henne. Rakt verkar också rätt mycket på tungan, och det gillar hon inte alls.

Provade sätta nosremmen genom bettet (få nosverkan alltså) som du beskrev. Det gick inte alls, attans jag hade förhoppning på det... :cry:

Det där happy mouth bettet väger i af nästan inte någonting och är bara just exakt så mycket tryck som man själv bestämmer.. ett ledat bett kan ju knipa och trycka på andra sätt som inte vi kan veta beroende på hur det ligger i munnen och hur just hon ser ut.. oftast passar inte "vanliga" delade bett speciellt många hästars munnar..

JAg börjar tro att det är en ryttarfråga i alla fall.. skicka hit hästen så blir du kvitt problemet.. :D

Eller så tar du å tänker efter.. Är det verkligen ett bett hon ska dö-gilla vid första försöket? Eller kan det vara i en annan ände du ska börja?

Vad du en väljer så hoppas jag att det slutar väl.

Klarar jag inte längre att rida rakt fram på en väg utan att göra mer än hålla igen hästen lite lätt så hon inte rusar iväg, ja då ska jag sluta rida..... Jag har hållt på lite för länge för att jag ska tro att det är det som är problemet. ;) Annat om det handlade om ordentligt arbete under sadel, då kunde jag köpa ryttarproblem. Hästen är lätt och fin på det bettet hon normalt går med, förutom att hon gapar & saxar lite när hon blir för stark.

Menar du alltså att jag ska låta henne gå och tokgapa och knappt gå och styra bara för att jag ska ge mig sjutton på att hon minsann kanske kan trivas med bettet? Jag förstår inte riktigt :confused: Vilken annan ände ska jag börja i? Ge gärna tips (förutom då ryttarproblem). Hästen körs mest, och är då absolut bäst när matte själv sköter tömföringen. Tänderna är kollade.

Jag ska kolla på ett sånt där happymouth du pratade om, är det stålkärna i det? Jag tror också att det kniper lite när man bryter ihop bettet för mycket, men jag har ju som sagt problem att hitta ett vettigt alternativ.

Ja du borde ju själv veta bäst men det känns endå för mycket för att bara vara att hon ogillar bettet.
SJälvklart ska hon inte gå och took-gapa !
Jag vet ju inte alls vad för typ av träning ni brukar utföra. Om ridningen är till för annat än lite variation från körandet.. eller om du lägger ner vikt i att verkligen få henne lyhörd för vad du ber henne om.

Jag har jobbat på ett travstall ett tag, där red jag starthästarna för att de skulle få lite mer varierad motion.. Men det är ju heeelt annat än att rida sina ridhästar hemma. eftersom de inte tränas i ridningen utan bara "lullas runt med" och det var ju inte mina passhästar heller så det var bara ibland jag hängde med ut på dem.

Det kanske inte kunskapsmässigt är ett ryttarproblem i ditt fall, det kanske faktiskt inte ens är något "fel" på de övningar du gör.( det vet ju inte jag ) det enda jag vet är att mina hästar och de hästar jag ridit in och ridit till blir/varit så jätte känsliga att andra folk som hoppar upp på dem verkligen måste rida in sig på dem först, för att inte tappa balansen och varapå väg av, över öronen på hästarna. :eek:

Det kan säkert vara svårt, om inte i af ta lång tid att få en travhäst i träning tillen trevlig ridhäst samtidigt om det är ett visst stuk på den..

Hoppas i af att det löser sig så att ni båda blir nöjda

med välmening!

/ Mia

Är du helt säker på att det sitter i munnen?
Min häst betedde sig helt rabiat, kastade sig, ryggade och gick emot handen, skakade på huvudet hejdlöst. Jag var helt säker på att det satt i munnen på honom, men hade i alla fall ut en kiropraktor och 75 % av problemen försvann, resten sitter nog i munnen på honom, men nu är han i alla fall helt ridbar.
Jag har också sett andra hästar som betett sig som om det sitter i munnen när det är sadeln. Om du törs kan du ju prova rida barbacka en liten sväng och se om det är ngn skillnad. Är hon lika i munnen när du kör?
Bara lite funderingar...att problemet inte alltid sitter där symptomen visar sig.

mvh Maria

Nu kanske det låter som ett större problem än det är. Jag rider inget alls "på riktigt" sas med den här, hon bara lullar runt, men om jag ställer henne någon gång ibland så är inte det något större problem. Men av olika anledningar så tänker jag inte satsa på att göra henne mer ridbar. Jag har gjort det med andra så jag vet mycket väl vilken tillridning som krävs, och den här är inte mogen några såna krav av olika anledningar. Ridningen är i hennes fall enbart till för variation. Som hon är nu så springer hon inte alls och tokgapar för minsta lilla jag tar i henne. Hon är oftast jättefin och mjuk och faktiskt rätt så lyhörd. Det är när hon stressar upp sig, vill iväg, tävla med någon annan el liknande som hon sätter till lite extra och blir mycket starkare, när jag då måste ta emot med samma kraft så börjar hon gapa, för att hon inte vill sakta av då. Detta är oavsett om jag rider eller kör. Problemet är givetvis störst i samband med tävling, då är hon förstås extra laddad. När hon sedan släpps iväg i fullt tempo så är det inga problem.

Det jag menade var att hon visar direkt en enorm skillnad när hon inte gillar något bett, för hon är jättekänslig i munnen i grund och botten. Det tog lång tid att få henne att acceptera bett övht. Därför tycker inte jag det är någon idé att traggla med ett bett hon protesterar emot. Däremot funkar det någorlunda kan jag mycket väl tänka mig att fortsätta ett tag för att se om det blir bättre efter tillvänjning.

Det är inget problem egentligen att forsätta på den betsling hon har, för som sagt så fungerar hon rätt så bra. Bara det att jag tror det kunde bli lite bättre. Problemet är bara att efter ett misslyckat bettbyte blir hon skeptisk och det tar sedan någon vecka innan hon slappnar av igen och blir harmonisk. Därför är jag lite försiktig i mina val.

Visst kan problem sitta på många andra ställen. Min blir till exempel väldigt mycket hetare (stressad) om hon har ont, och även sämre i munnen. Men hon kollas ca en gång i månaden av vet eller equiterapeut, samt minst två ggr per år av tandis, så jag tror inte det är några större fel. Hon har heller aldrig haft några ryggproblem utan har tvärtom en rygg som alltid för beröm för att hon bär sig så bra.

Ja hon är lika när jag kör.

Då låter det ju inte som om det var så farligt.. visst gapa och "bråka" ska hon ju inte göra men men de är ju lite som det är med det där.. man får inte alltid allt.
Ta det bara lugnt och ha på en remont grimma (om hon inte totalprotesterat mot den förstås) eller ngt..
Vill man sen ha henne ennu mer lyhörd så är det som du säger mycket extra arbete utanför körningen som behövs.. :smirk:

Idag provade jag rakt bett igen, såg riktigt lovande ut ett tag, men när jag tog i henne första gången (efter ca 4 m) så la hon tungan över bettet direkt, och vägrade sen lägga tillbaka den, så det blev att vända direkt..... :crazy:

Så nu har jag nog gjort min testvända för den här gången, samma utrustning blir nog kvar. Jag använder inte remont utan pullargrimma vid tävling, ingen alls hemma. Den protesterar hon inte mot, men den går inte att spänna speciellt hårt, då blir det protest. Den sitter mest där som extra säkerhet.

prova ett mylerbett, finns ju många olika sorters, och är utformade av hästtandläkare och ska passa hästars mun bättre sägs det ju.
men det passar ju inte alla förstås men kan vara värt att pröva.
sen får man ju hyra det en vecka och se om det funkar, eftersom de är så himla dyra oxå :crazy:.

du är helt säker på att du har rätt storlek på bettet oxå?

oftast har de mindre mun än man tror, tex vår stora travare på 170 har 10,5 och de kan man inte tro när man ser honom :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 578
Senast: Kristall10
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Glimris
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
780
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka