Bettfrågor

kingkong

Trådstartare
Har fått veta att min häst har extremt långa läppar och förstod att det kanske kan vara orsaken till varför han verkar obekväm med sitt bett. Använde från början ett vanligt tvådelat 10,5. Me han drog i tyglarna å gned/kliade sig på benen med munnen hela tiden med det. provar nu ett tredelat som är guldfärgat i mundelen och vanlig färg på ringarna om det nu har nån betydelse, åxå det 10,5 cm. Det funkar liite bättre. kan åkså tilllägga att tandläkarn så g att han hade vargtänder, men som inte behövdes tas bort utsn han bara filade ned dem lite, detta var ca 6 månader sen det gjordes.
Är det nån mer som har häst med långa läppar, vad har ni för erfarenheter av det? vad använder ni ´för bett?

Sv: Bettfrågor

Vargtänder ligger framför kindtänderna på hästen och stör bettet.
Så har hästen vargtänder ska de ju tas bort.

Långa läppar:confused: du kan ju prova med hackamore.? då är det ju inget som ligger i mun o stör..om han inte skulle funka med de så pröva en annan storlek eller sänka/höja bettet, har du kollat så de inte ligger imot tänderna??

Senast ändrad:

Ingen anning, låser mig på långa läppar :confused:

Min häst har också vargtänder som var irreterade när jag red med vanligt bett. Därför testade jag att rida med hackamore, och det funkar hur bra som helst :D blir ju lite annorlunda eftersom man inte kan ta hjälpande tygeltag och så, men jag tycker det funkar jättebra :) absolut ett tips. dessutom är det inte så fruktansvärt dyrt att köpa ett hack till sitt träns :)

Sidepull eller kapson är en bättre lösning innan hästen är utbildad för stångbett.:idea:

Håller med pinky, sidepull är bättre än ett hackamore. Om jag inte ins helt fel så kan man göra sidförande tygeltag med ett sidepull.

Hihi, jag som har ett hackamore :angel:

Varför vet jag inte ens :rofl: Men blir ett sidepull om jag ska ha något på nästa häst för mig, har provat hacket på mammas å en ridskolehäst gick på det å vart ju inte direkt såld på det.

Liknande trådar

Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 415
P
Utrustning Har lite funderingar kring det här med bett. Min häst tuggar nästan ihjäl sig på bettet. Ibland ser hon nästan ut som en fölunge som...
Svar
7
· Visningar
959
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616
Utrustning Jag investerade i ett nytt träns i veckan som "tyvärr" bara fanns med mässingspännen... Naturligtvis har jag bara bett i "silver"...
Svar
9
· Visningar
1 782
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka