BettfrÅgor - God Morgon =)

H

helenat73

I vilka klasser är det tillåtet att rida på

Kandar

Stång

Tränsbett

Har inte sett svaren i TR, framförallt inte när det är tillåtet att rida på stång.

Vem som ställer frågan? En mamma som inte har någon koll på dressyrbiten men som har en tävlingssugen elva-årig dotter som litar på att sin mamma har full koll och vet allt :rofl:

Sv: BettfrÅgor - God Morgon =)

Kandar får du rida på från LA:5 och uppåt

Tränsbett i alla klasser till MSVB:3
LA:5 till MSVB:3 får man välja själv om man vill rida på kandar eller tränsbett

Endast stång får man aldrig rida på. . .

AHA, Stångbettet rids med andra ord i kombination med bridongbettet precis som kandarbettet. Kan man säga att Kandar och Stång är i princip samma typ av bett?

Men varför byter man bett i de högre klasserna? Är inte bridong/kandar/stång ett/en skarpare bettkombination?

Tycker att det borde vara tvärt om, för i de högre klasserna torde ryttaren vara mer kompetent och därför kunna rida med milda bett och få hästen att gå som en klocka. haha. Är jag ute och cyklar nu, för rider gör jag då inte :rofl:

Inom tävlingsdressyren används begreppet "kandar" vanligtvis om bridong+stång tillsammans.
Stång = kandarstång på "tävlingsdressyrspråk" mao :idea:

Ämnet har avhandlats tusen gånger ;) men kort sagt ska man i högre klasser kunna visa att man är kompetent nog att rida på skarpare betsling, och kan utnyttja finesserna med denna.

På ponny gäller väl träns i alla klasser eller?
Med tanke på att dottern var elva år så finns det ju möjlighet att det handlar om ponnytävling.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka