Bettfråga

Sv: Bettfråga

Hej

Jag tror knappast att man får rida på kimblewick, då det är tränsbett som gäller i dressyren när man rider på träns.
Har inte helt koll numera på vilka versioner av tränsbett som gäller, men bl.a tvådelat och tredelat med oval mittdel.

Nej, träns är träns och stångbett är stångbett.

Det är dock lätt att feltolka när man till vardags säger träns om alla huvudlag. Jag skrev om det här. :)

Då får man inte alls rida på kimblewick i dressyen då??

För antingen är det ju träns eller kandar...

Nej det får du inte.

Vanligt tränsbett eller tre delat är vad som gäller när det står träns. Kommer man upp högre i klasserna är det kandar som gäller..

Precis som flera andra redan har skrivit innebär träns tränsbett och inget annat.

Här hittar du alla regler, en bit ned (sid 44) finns bilder på tillåtna bett.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka