Bettfråga!

Ava22

Trådstartare
Eftersom jag inte har TR här hemma undrar jag om någon vet om man får tävla med rakt bett i dressyr? :confused: Det är inte i gummi.

Sv: Bettfråga!

Tror inte att du får det om det inte ändrat reglerna nyligen...

Är inte det lite konstigt? Det raka bettet är ändå det snällaste bettet..!

det råder det delade meningar om....

men dressyrens regler är ganska mossiga så man ska inte förvånas över ngt...

Nej det får man inte... Man kan heller inte säga att det är de mildaste bettet.

Bettet ligger bäst i hästens mun = ja det mildaste
Bettet ger ryttaren skarpare inverkan på hästen = nej inte mildast

Jag tror det är snack om det ska tillåtas innom dressyren men jag tvivlar iaf på ponny

Hur menar du med "Bettet ger ryttaren skarpare inverkan på hästen = nej inte mildast"..?

Nu gäller det häst, så det är iaf bra=)

Jag menar att eftersom det ligger bra i munnen kommer man åt andra punkter, därför kan ryttare som tidigare ridit på ex. två-delat eller helt enkelt oerfarna "ta" onödigt mycket i munnen så det bara blir obekvämt dvs. inte milt

själv är jag ett litet fan till bettet på de yngre hästarna. Men jag varierar så blir det bättre för hela munnen.

även om det är svagt böjt?
Min häst har jag använt tredelat på ett tag nu, har ridit på rakt innan men även hack, tvådelat, gummi av alla de slag, pelham, pessoa..
Det bästa för honom ett helt klart det raka o det tredelade bettet. Självklart är alla hästar olika!

Var hos veterinären förra veckan som raspade tänderna på min kompis häst, Hon visade oss även bett o pratade om påverkan. Alla säger olika, men hennes teori var sund, hon tyckte att man OM man kunde, rida på raka, tredelade o bettlöst..=)

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 866
Senast: sweep
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka