Bettfråga Scandinavian Open

maria_b

Trådstartare
har kollat runt men inte hittat ett säkert svar. Är tredelat bett med fasta ringar tillåtet för att kvala till Scandinavian Open 5åriga hästar?

Till Breeders hittade jag att det är tillåtet, men i propen till Scandinavan Open så står det runda ringar, dock ej om de får vara fasta eller endast rörliga så vet inte hur jag ska tolka det. Står sedan att övrig info hänvisas till TR men hittar inte det där.. Så vet någon vad som gäller (2012) och hänvisa gärna med källa! Mvh Maria

Sv: Bettfråga Scandinavian Open

Kvala får du göra på vilket bett du vill, bettreglerna gäller enbart i semifinalerna/finalerna både vad gäller breeders och falsterbo.
Vet faktiskt inte om fbo har ändrat några regler sista åren innan var det dock bara löpande ringar som var tillåtna för 5 åringarna.

Tack för svar! Vet du möjligen var mn kan hitta källa på detta? Jag tror absolut på dig men vill ändå kunna läsa om reglerna gällande bett :)

Tack för svar! Vet du möjligen var mn kan hitta källa på detta? Jag tror absolut på dig men vill ändå kunna läsa om reglerna gällande bett :)

Vanliga TR är det som styr betslingen på vanliga tävlingar därav är det fri betsling som gäller.
De kan aldrig styra någon annan tävling än sin "egen" med egna regler därav gäller betslingen bara i semifinal och final tror tom det står i proppen att reglerna (både betsling och vikt på benskydd (var ju fritt på vanliga tävlingar innan) gäller i semifinal och final.

Kikade på proppen och där står följande

Särskilda bestämmelser Falsterbo
Betsling 5-åriga hästar:
Tvådelat eller tredelat tränsbett med runda ringar där tygeln är fäst i ringen, se TR. Körbett är inte tillåtet.

Och där har du även svar på frågan det måste vara löpande ringar finns inga fasta som är helt runda utan när det skrivs så då avses löpande ringar.

Missa inte den nya reglen de har lagt in om att vattenhinder måste ingå i kvalet (hur sjutton de nu skall kunna hålla koll på att det verkligen har gjort det ? )

Tack! Ja just det det har jag läst på Falsterbos sida om runda ringar o det var det jag var kluven till, för på mitt bett med fasta ringar så är ringarna ovala men det är ju en sorts rund form, därav jag blev tveksam. Men då vet jag läget iallafall!

Ja jag såg det där med vattenhinder, hoppas alla arrangörer är medvetna om och tar hänsyn till detta, annars blir ju antalet kvalplatser väldigt begränsade:confused: Man vill ju då veta redan när man anmäler om arrangören ska ha med vattenmatta så man annars kan välja en annan tävling.

Ja det blir ju minst sagt rätt knepigt att kunna planera in var man har kval om man inte förrän vid bangång vet om det verkligen är ett kval att räkna. Jättekul om man är sent ute och kanske kör längre för att få tillgång till en kvalklass och man kommer dit och det inte finns vatten med.
En annan lustig sak är att riktig vattengrav alltså inte räknas (iom att de inte är överbyggda), är det inte bättre att unghästarna lär sig att hoppa sådan, de flesta ställen som har riktig grav brukar ju i 130 för unghästarna oftast ha graven med och bredvid ha ett hinder med vattenmatta som alternativ för de som inte vågar ge sig på riktig grav, nu blir man alltså tvungen att överge de få tillfällen som ges att hoppa riktig grav på tävling för att hoppa alternativ hindret om man skall kvala, är ju bra mkt viktigare att de lär sig hoppa öppen grav det brukar ställa till med mer problem än mattorna.

Tack! Ja just det det har jag läst på Falsterbos sida om runda ringar o det var det jag var kluven till, för på mitt bett med fasta ringar så är ringarna ovala men det är ju en sorts rund form, därav jag blev tveksam. Men då vet jag läget iallafall!

Ja jag såg det där med vattenhinder, hoppas alla arrangörer är medvetna om och tar hänsyn till detta, annars blir ju antalet kvalplatser väldigt begränsade:confused: Man vill ju då veta redan när man anmäler om arrangören ska ha med vattenmatta så man annars kan välja en annan tävling.

Det där med vattenmatta var det redan förra året, var extremt noga med det på de unghästtävlingar som jag var funktionär på. Iof så har jag inte ens sett en klass utan vattenmatta på väldigt väldigt länge även på vanliga regionala , iallafall häromkring västkusten.

Senast ändrad:

Nog är väl arrangörerna medvetna om att vattenmatta bör ingå?!
Vet iallafall ett ställe som ändrade efter förfrågan från ryttarna så att klassen skulle kunna användas som kval.
Det är service det :laugh:

Nog är väl arrangörerna medvetna om att vattenmatta bör ingå?!
Vet iallafall ett ställe som ändrade efter förfrågan från ryttarna så att klassen skulle kunna användas som kval.
Det är service det :laugh:

Ja man får hoppas det! Jag har inte hoppat avd. B på ett par år men det är ju jättebra ifall de ändrar på förfrågan om man upptäcker att ingen vattenmatta är med :)

Liknande trådar

Avel Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i...
2
Svar
27
· Visningar
3 757
Senast: maria_b
·
Träning Jag har precis köpt en 4-åring (2004). Har inte mycket erfarenhet av unghästar, kvalité osv. Försökt googla men inte hittat något...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: SeagirlM
·
Dressyr sitter här och biter på naglarna. Varför vet jag inte, att bli nervös är otroligt onödigt men så fort jag är uppe på hästen blir det som...
Svar
7
· Visningar
1 060
Senast: lektra
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka