Bettfråga! Hjälp!

G

Gilbert97

Hej undrar om någon kan hjälpa mig. Funderar på att byta bett till min ponny till ett tredelat D-bett med roterande kopparrulle i mitten. Har tittat i TR men blir osäker för det bettet finns inte exakt avbildat. Någon som vet om jag får tävla hoppning på lokal och regional nivå med detta? Tacksam för svar så fort som möjligt!

Sv: Bettfråga! Hjälp!

Hej undrar om någon kan hjälpa mig. Funderar på att byta bett till min ponny till ett tredelat D-bett med roterande kopparrulle i mitten. Har tittat i TR men blir osäker för det bettet finns inte exakt avbildat. Någon som vet om jag får tävla hoppning på lokal och regional nivå med detta? Tacksam för svar så fort som möjligt!

Ja tror inte att du får tävla på det, MEN det är ju inte ofta någon kollar i munen på hästen och på lok/reg tror ja inte att de blir så sura om du skulle råka ha ett bett som du inte får.:angel:Tänk bara på att du kanske inte har bettet hängande frame och/elr går och "vifftar" med bettet, håll det lite" hemligt":cool:

Jag var och tävlade nu i helgen och frågade överdomaren om bettet och hon blev osäker. Hon sa att det inte fanns avbildat i TR men att det fanns några som var väldigt lika så jag fick ha det den tävlingen. Hon sa att jag skulle ta kontakt med ridsportförbundet och kolla med dom. Så nu får jag vänta och se :)

okej, men det va ju bra:D hoippas det är ok för dom oxå:rofl:

Ja tror inte att du får tävla på det, MEN det är ju inte ofta någon kollar i munen på hästen och på lok/reg tror ja inte att de blir så sura om du skulle råka ha ett bett som du inte får.:angel:Tänk bara på att du kanske inte har bettet hängande frame och/elr går och "vifftar" med bettet, håll det lite" hemligt":cool:

Ehm? Så du menar att man ska stoppa dit otillåtna bett bara för att ingen kollar :crazy:?Mkt fult gjort isf. Man kan ju dopa hästen oxå om den går bättre då, bara för att dom mkt sällan kollar på lokal och regional :mad:! Tänk om alla skulle resonera så, då skulle ingen tävla på ett schyst och sportsligt sätt.

Jag har för mig (hoppa inte på mig nu om jag har fel) Men om jag har förstått det hela rätt så får du inte ha 3-delat med kopparrulle utan du måste ha ett av enbart "Stål" alltså måste även rullen i mitten vara av "stål", eller vad bett är gjorda av :p

Alltså bettreglerna är ju lite märkliga, även om det har kommit nya bättre förändringar i år. På avbildningarna finns ju tredelat tränsbett (med rörliga ringar), men inte tredelat eggbett eller fullcheek. Då ska man alltså tolka det som att de ej är tillåtna? Jag förstår ärligt talat inte logiken i det. Det ska bli spännande att se vad ridsportförbundet svarar på din fråga.

Ehm? Så du menar att man ska stoppa dit otillåtna bett bara för att ingen kollar :crazy:?Mkt fult gjort isf. Man kan ju dopa hästen oxå om den går bättre då, bara för att dom mkt sällan kollar på lokal och regional :mad:! Tänk om alla skulle resonera så, då skulle ingen tävla på ett schyst och sportsligt sätt.

Men ja bryr mig inte va du tycker!!! Ja gör som ja vill och ja sa bara va ja tycker.....det va ingen som påstog att man va tvungen att göra som ja skrev!!:mad:

Det är inte vad jag tycker, det är vad som är förbjudet och emot reglerna. Men visst, om du vill fuska och riskera straff för att använda otillåten utrustning, så gärna för mig :)!

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 996
Senast: Bri
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka