Bettfråga ang Häst som saknar ena första kindtanden

xDollyx

Trådstartare
Hej!

min ponny har blivit tvungen att plocka ut sin ena första kindtand, och jag undrar om någon annan har en häst med samma utgångsläge, och hur det fungerar med bett för er? Kommer fortsätta rida mycket bettlöst men hade hoppats att hon skulle kunna starta och tävlas längre fram...

Min har sin tand kvar, men rotfylld så den är skörare än de andra tänderna. För hans del är det första nedre kindtanden.
Tandläkaren ordinerade oss i första hand bettlöst. I andra hand oledat bett med kindkedja, typ pelham, där man spänner kindkedjan så skänklarna max går 25-30 graden mot läpparna, för att hålla bettet mer still. I tredje hand oledat bett med en bettlyftare som hjälper till att hålla det ifrån tanden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 821
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"