Bettet som ligger snällast i hästens mun

Nikki o Fabian

Trådstartare
vad anser du att det är för typ av bett?

Hade ute tandläkaren i stallet igår och dom flesta hästar som han kollade på hade svullnader/förhårdnader i munnen uppe i tandköttet där tänderna börjar eller där bettet ligger helt enkelt.

Men Fabian hade inga problem alls i munnen vilket kändes skönt. Han rids och körs alltid med stång i princip, han trivs bäst på det, men jag har alltid kännt mej lite dum då man hört att ett tredelat oftast är det snällaste att ha.
Har haft det tredelade någon enstaka gång nu på sistonde för att jag trode det var det bästa och han har känts mjuk o fin på det oxå men det blir en annan kännsla från hans sida när han har sin blanka stång.

Iallafall så sa tandläkaren att med vanliga bett(bett utan kedjor) så trycker dom flesta hästar upp betten i gommen vilket leder till dom där svullnaderna/förhårdnaderna, men har man ett bett med kedja kan hästen inte flytta bettet.
Så därför rekomenderade han dom flesta att rida med någon typ av stångbett för hästens bästa.

För mej känns det skönt att höra eftersom att jag och Fabian är vana vid stången och den funkar bra för oss.
En stång är ju inte skarpare än vad vi gör den till.

Så vad har ni för tankar och erfarenheter?

Sv: Bettet som ligger snällast i hästens mun

Man måste ju inte ha stång (hävstångseffekt) för att använda någon form av kedja :P Om man bara satte dit en käkrem så borde det väl avhjälpa problemet?

(Har inget emot stång, det är något som bör komma när hästen är utbildad nog, men om, man nu inte är redo/vill ha det så..)

Käkrem? Hur skulle den hjälpa mot att hästen trycker upp bettet i gommen?

Jag hade ute tandläkarn till min häst för inte så längesen och min häst hade väldigt fin mun, han har ett tredelat och ett vanligt tvådelat som passar hans mun jättebra.

tandläkarn sa också att hur hästen ser ut i munnen om den har sår eller liknande beror oftast på ryttarens hand och inte på att bettet är dåligt för hästen.

Så jag tror inte att ett visst bett passar hästar bättre än andra utan de beror på hur munnen ser ut.

Sen tycker inte jag att någon häst borde ha svullnader efter bettet om ryttaren har en snäll hand, förhårdnader kan dom kanske få om bettet är för litet eller så, eller om de helt enkelt inte passar munnen.

Okej, så kanske de är. Jag tänkte att de låg och tryckte om de va för litet eller helt fel.
Va de i gommen förhårdnanderna va? Var väl i tandköttet där bettet ligger och trycker?

Senast ändrad av en moderator:

Man måste ju inte ha stång (hävstångseffekt) för att använda någon form av kedja :P Om man bara satte dit en käkrem så borde det väl avhjälpa problemet?

(Har inget emot stång, det är något som bör komma när hästen är utbildad nog, men om, man nu inte är redo/vill ha det så..)

Jo du måste ha ett bett med fasta skänklar(eller vad man nu säger) för sätter du en rem/kedja under hakan på hästen på ett vanligt bett med rörliga bettringar så har det ingen effekt.

Rider du på stång utan kedja kan du få samma effekt att hästen trycker upp det bettet oxå. Kedja/rem har en stoppande effekt på bett med fasta ringar/skänklar.

Hm.säker på det? Även ett rakt tränsbett, tex? Kedjan/remmen stoppar ju bettet från att flyttas fram och tillbaka även om det inte blir någon effekt från det i sångbettsväg.. bara håller det mer stilla... fast då måste man kansker spänna rätt mycket.

Va tycker ni om ett rakt stångbett med fasta ringar då? *Ser väldigt milt ut i katalogen* Funderar om detta kanske är nått för hästar som är känsliga?

hm..ok.. det var bara en tanke jag fick.. har för mig att jag sett nåt tränsbettsliknande med en laderremm/kinnrem i. Fast det var iofs för att inte dra ur det sidlänges, istället för parerstänger, kanske..

Men ett jaktkandar då? Det har ju en kedja som "håller emot" och om man sätter tygeln i det stora D't så borde det väl inte bli ngn hävstång? Alternativt i det övre "tygelhålet"?

När jag rider ut så skulle jag behöva ngt starkare än vanligt tredelat men vill inte ha så mkt hävstång som ett pelham/kandar ger. Kan jaktkandar passa då?

Jag använder jaktkandar och det fungerar än så länge väldigt bra. Den ger ju viss hävstångseffekt oavsett var du sätter tyglen men allra minst om man sätter tyglen i det stora D:t. Ger inte lika stor hävstångseffekt som tex pelham.

Rakt bett är snällast. Alternativet är tredelat.
Det viktigaste är att bettet är väl anpassat till hästens mun (ffa om man använder ledat bett).

Man ska också ha i åtanke att alla huvudlag, även bettlösa alternativ, pressar hästens kinder in mot kindtändernas emaljåsar. Här uppstår ofta sår i slemhinnan. En hårt spänd nosgrimma kan orsaka lika stora skador som ett ofördelaktigt bett.

Man ska också ha i åtanke att alla huvudlag, även bettlösa alternativ, pressar hästens kinder in mot kindtändernas emaljåsar. Här uppstår ofta sår i slemhinnan.

Vilket är jättebra att komma ihåg så att man sätter även bettlösa alternativ så rätt som möjligt; med både nosryggen och de tandlösa lanerna i åtanke :P

Du har nog samma hästtandläkare som jag :D

Min häst funkar mycket bättre på raka bett än delade - framförallt gillar han inte tvådelade. Jag rider nästan alltid ut på jaktstång med kedja (eller bettlöst) - tycker detta är ett jättebra bett. Dock föredrar jag ett odelat tränsbett (eller tredelat) för dressyr.

Det var några i stallet som fick bannor av tandis sist - för aachennosgrimma / remontgrimma som (tillsammans med bettet) orsakat sår i hästarnas munnar.

Vad var det för tandläkare:confused:

att premiera stångbett:crazy: Även stångbett har tungfrihet som går upp i gommen.

Om hästen får sår framför första kindtanden- går den sannolikt inte i form- bettet får en felaktig inverkan.

Ingen häst ska behöva ha mittdelen-arna i gommen mer än för en kort sekund.
Rakt bett avlastar lanen/ mungipan, men ligger sämre på tungan.
Man bör variera.

Jag har 3 olika bett på min travhäst ;

Alternerar mellan 3-delat & rakt bett med fasta ringar när jag rider & när hon körs/tävlar har hon vanligt travbett med skänklar.

Alla är i stl 10,5. Sen jag fick en aha upplevelse & bytte till mindre bett är min häst sårfri i munnen & på rakt bett är hon som en dröm att rida.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 419
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 025
Senast: Efwa
·
Islandshäst Jag köpte en ny häst för ett par månader, som då bara varit riden med stång. Han har tyvärr fått ligga på i handen och har varit tung...
Svar
17
· Visningar
1 784
Senast: macken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka