bettet ligger helt still i munnen

Sv: bettet ligger helt still i munnen

många skriver att du ska vara glad över att bettet ligger stilla i munnen. men det tycker inte jag du ska vara iaf. En häst som tuggar på bettet så det skummar från munnen trivs mkt bättre när den rids. Ett sätt för att hästen ska gilla bettet är att ge den en sockerbit varje gång du ska tränsa. o tänk på att värma bettet nu på vintern. Men det där med socker bit, jag lovar att det funkar! Det har iaf jag fått lära mig ;P
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

många skriver att du ska vara glad över att bettet ligger stilla i munnen. men det tycker inte jag du ska vara iaf. En häst som tuggar på bettet så det skummar från munnen trivs mkt bättre när den rids. Ett sätt för att hästen ska gilla bettet är att ge den en sockerbit varje gång du ska tränsa. o tänk på att värma bettet nu på vintern. Men det där med socker bit, jag lovar att det funkar! Det har iaf jag fått lära mig ;P
Lycka till!

En beskrivning jag fått "lära" mig;
För att tugga måste man spänna käkarna. Eller allmänt för att röra käkarna. För att greja med tungan så måste man spänna musklerna som hör till tungan. Vad blir detta om inte spänning? Optimalt är att hästen är avslappnad i nacke och underkäke, testa själv att ha något bettliknande (hårt) i munnen- spänner man käkarna och samtidigt drar lite nedåt så är det väldigt obehagligt. Slappnar man av i käke och nacke kan man istället "följa med" och det blir inte samma tryck/obehag.
Att hästen grejar med munnen ser jag inte nödvändigtvis som dåligt, men jag ser det inte som optimalt av anledningen ovan.

Men det kanske beror lite på hur hästen tuggar/grejar också? Jag är inte för den typen av tuggande som ger massor av skum, av precis samma anledning som du. Som jag har lärt mig är det bra om hästen flyttar runt bettet litegrann, ungefär som den har en karamell i munnen. Men såklart, går den som TS häst och ändå är helt avslappnad får den väl göra det.

De gånger jag ridit och hästen kännts väldigt lösgjord kan man känna ibland när man tar ett litet tygeltag att hästen liksom tuggar till (väldigt litet) samtidigt som han tex ger efter i nacken och ställer. Har upplevt samma fenomen på två hästar, men båda var den typen som svarar med att dra mot tygeln när de inte är lösgjorda. Det kanske påverkar, jag vet inte.

Nu tror jag att jag skrivit ungefär samma sak som dig men det får va så:o

De gånger jag ridit och hästen kännts väldigt lösgjord kan man känna ibland när man tar ett litet tygeltag att hästen liksom tuggar till (väldigt litet) samtidigt som han tex ger efter i nacken och ställer. Har upplevt samma fenomen på två hästar, men båda var den typen som svarar med att dra mot tygeln när de inte är lösgjorda. Det kanske påverkar, jag vet inte.

Nu tror jag att jag skrivit ungefär samma sak som dig men det får va så:o

Fast om dom "tuggar till" när du tar i tygeln - får för mig att antingen så vill hästen placera bettet (och då kanske det kunnat undvikas om man anpassat bettplaceringen?), eller så spänner hästen emot lite av ren reflex för att sen komma på sig och ge efter. Ser det fortfarande inte som det absolut optimala, men är det såpass lite lär det inte heller störa nämnvärt.
Optimalt för mig är en häst som alltid känns som mjukt gummi i handen (att den har tydlig men väldigt mjuk kontakt) för då kan man vara hyfsat säker på att den är avslappnad. Men det är det optimala och ingen påstår att det ska vara lätt! ;) Kanske inget man bör fästa sig så mycket vid heller.

Det är min erfarenhet också. När hästen är "död" i munnen kan du leda till förbannelse utan att hästen sas följer tygeltaget. Det går inte igenom. Jag associerar också lite lödder med en häst som är "på" och tänker framåt. Lite ivrig, if you like.

Det är min erfarenhet också. När hästen är "död" i munnen kan du leda till förbannelse utan att hästen sas följer tygeltaget. Det går inte igenom. Jag associerar också lite lödder med en häst som är "på" och tänker framåt. Lite ivrig, if you like.

Har du aldrig varit med om en häst som varit stilla i munnen trots (eller tack vare.?) mjuk kontakt och känslighet?
Det har jag, och mer underbar ridkänsla (ja, inte enbart av handen då) får man leta efter! :love:
Att hästen vågar slappna av mot handen och i överlinjen är liksom ingen paradox till att samtidigt kunna vara i egen balans = inte ta handen som femte ben eller ha svårt att lyssna på tygeltagen pga obalans.

Har du aldrig varit med om en häst som varit stilla i munnen trots (eller tack vare.?) mjuk kontakt och känslighet?
Det har jag, och mer underbar ridkänsla (ja, inte enbart av handen då) får man leta efter! :love:
Att hästen vågar slappna av mot handen och i överlinjen är liksom ingen paradox till att samtidigt kunna vara i egen balans = inte ta handen som femte ben eller ha svårt att lyssna på tygeltagen pga obalans.

Jo - men om jag flyttar bettet i munnen måste hästen reagera på mitt tygeltag. Annars drar jag ju bara bettet från ena sidan till den andra! När jag inte inverkar med handen är alla de hästar som jag har haft lugna och fina. Men jag ser gärna att de är lite heta.

Fast sådär ska ju hästarna *särskilt* vara när man tar ett tygeltag tycker jag, för att få rätt effekt av tygeltaget, att dom inte spänner emot. Alltså att de hela tiden är mjuka men med tydlig kontakt. Om det blir spänt när man tar ett tygeltag, då gills det liksom inte, vilken nybörjare som helst kan ju skritta med fri form och "kontakt" med hästens mun, att få en mjuk, avslappnad och "ärlig" kontakt utan att man tappar sökning - DET är konsten! ;) tappar hästen balansen pyttelite kommer den bli stum, minsta spänning i överlinje/nacke/käke eller allmänt motstånd i hästen så kommer den bli stum, minsta lilla ryttaren stör kommer den bli stum osv. Det innebär ju också att så snart man tar ett lite för långvarigt tygeltag, särskilt bakåtverkande tygeltag, så kommer hästen reflexmässigt spänna emot - drar du så drar jag tillbaka-stilen :p Kräver massor av ryttaren. Nu menar jag såklart inte nödvändigtvis stum bokstavligt talat men att man förlorar den där mjuka kontakten och att hästen antingen blir lite "hårdare", börjar fiffla i munnen eller försvinner iväg bakom hand.

Jag blir helt tokig om hästarna regarar genom att spänna sig/spänna emot vid tygeltag. Då tar jag precis som du säger hellre lite fifflande i munnen om det är enda alternativet just då. Fast som mål vill jag som sagt att hästarna ska vara lugna i munnen.

Så länge det bara är en liten mjuk mini-tuggning/sväljning ser jag inte hur det kan göra hästen spänd. Den måste ju fortfarande använda musklerna för att svara på tygeltaget. Eftersom målet inte är att jag ska ta i innertygeln tills hästen ställt nog, målet är ju att jag bara gör en liten kramning och hästen ställer självmant.

hur måste hästen använda musklerna för att svara på tygeltaget?
håller med i övrigt, det är inget jag skulle fästa mig vid, en mini-tuggning eller sväljning. dom är ju bara mänskliga höll jag på att säga, men det lät lite fel! :rofl:

För att ställa inåt måste den väl ändå aktivera musklerna i nacken? För att ge efter framåt neråt behövs bara gravitation såklart men i sidled finns ju inget sånt.

För att ställa inåt måste den väl ändå aktivera musklerna i nacken? För att ge efter framåt neråt behövs bara gravitation såklart men i sidled finns ju inget sånt.

Ja, och hela dressyren går ju ut på att hästen ska spänna sina muskler - dock inte alla och inte samtidigt. Man behöver sålunda en viss spänning.

Fast det är nog som för oss människor i det här fallet - Sally Swift skrev väl om jag inte minns fel att man ska rida med skelettet, inte musklerna - överfört till det här/till hästen att hästen inte bör spänna nacken även om den givetvis behöver använda nacken i liten grad till att öht hålla upp huvudet eller vinkla det.

Har hört ett par tränare som pratat om "dubbelspänningar" i nacken som åstakoms när hästen både måste spänna nacken för att hålla upp huvudet (vilket den ju måste såvida inte ryttaren bär hela hästens huvud = TUNGT!!!) och för att spänna sig mot/av bettet. Sånt kan orsaka en rackarns spänningshuvudvärk och motverkar en riktigt bra form (genom att en spänning i överlinjen lätt sprider sig och då hindrar välvningen av ryggen + bogfrihet).

Tror inte det klassas som dubbelspänning om hästen bara ställer i nacken mao så länge inte hästen är innanför lod. Det borde inte orsaka dubbla muskelspänningar utan röra sig om en muskel på ena sidan av nacken och en på andra sidan. Nu är jag inte så teoretiskt insatt själv mer än detta som jag fått lära mig angående hästens förhållning till bettet och egna erfarenheter hittills.

Ja, och hela dressyren går ju ut på att hästen ska spänna sina muskler - dock inte alla och inte samtidigt. Man behöver sålunda en viss spänning.

Givetvis, men lite som att hästen är lösgjord - de ska bara använda de muskler som är nödvändiga för ändamålet och vila i övriga.
Muskler som är direkt negativa att spänna eller som motverkar en bra form ska inte spännas.
Ungefär som att ryggen INTE ska spännas på hästen när man rider för att överlinjen då kortas upp och hästen inte kommer loss från bogarna, medans bukmusklerna ska spännas för att lyfta upp ryggen.

KL

Man ska rida med en hand som är rörlig för att bettet i sin tur ska röras på, annars kan man inte få hästen vare sig lösgjord eller påverkbar.

Givetvis, men lite som att hästen är lösgjord - de ska bara använda de muskler som är nödvändiga för ändamålet och vila i övriga.
Muskler som är direkt negativa att spänna eller som motverkar en bra form ska inte spännas.
Ungefär som att ryggen INTE ska spännas på hästen när man rider för att överlinjen då kortas upp och hästen inte kommer loss från bogarna, medans bukmusklerna ska spännas för att lyfta upp ryggen.

Det finns fortfarande inget som talar för att en häst som är levande i munnen skulle spänna fler muskler i nacken än en som inte är det.

Är som sagt inte tillräckligt insatt för att kunna "bevisa" det hela själv, men tycker det låter rätt självklart om man tänker att en muskelgrupp "måste" användas för att bära sitt huvud, alla andra som spänns blir ju då automatiskt dubbelspänningar.
Tänk på att underkäken indirekt är knuten till nacken via nerver, och gör att är underkäken spänd blir automatiskt nacken spänd.

Sen så är det säkert skillnad på om hästen spänner "rörligt" eller bara enstaka gånger istället för konstant, då blir ju knappast bieffekten konstant heller.

Det är positivt att bettet är stilla och hästen samtidigt är lydig. Hållet hästen på att tugga runt är det ofta för bettet ligger obehagligt i munnen och hästen hela tiden letar efter en förbättring

jag tackar för alla tips! det börjar gå bättre med honom, enträget jobbande och avslappnande träningar börjar göra honom mer kapabel att lyssna på mig och min hand. såhär när det börjar ändra sig känns det som om han inte var tillräckligt framme utan att bettet var lite som en huvudhållare för honom även om han går i form. han slarvar och jag har inte fattat det riktigt för så fort han slappnar av lossnar munnen och han känns inte i handen. jag är väl ganska trög men jag har aldrig suttit på en häst som gör såhär. visst har jag rdit hästar som sprnger undan hjälperna men denna hästen tar det till enhelt annan nivå. när allt funkar måste jag aktivt driva honom istället för att bromsa som det var i början. jag hade väl bara för lite tålamod. men alla: Tack

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka