bettet ligger helt still i munnen

skorpannorpan

Trådstartare
detta är igentligen inget problem då han är den lydigaste hästen som finns men ett problem anser jag att vi har: han är inte alls intresserad av bettet. han är inriden på ett säljstall i tyskland, ganska högt och jag har fått för mig att det handlar om deras inridning. att de på detta ställe inte låtit honom "pyssla" med tränset i munnen. hur ska jag göra för att underlätta för honom att komma igång? säg inte äppelsmakande bett då jag är vettförsärkämd för detta efter en annan häst som det gick galet med. kopparträns kankse? han går som en klocka men det gör mig ont att han inte "uppskattar" att ha tränset där då det hade känts som att även han njuter av motionen på det viset. vad tror ni jag ska göra?

Sv: bettet ligger helt still i munnen

detta är igentligen inget problem då han är den lydigaste hästen som finns men ett problem anser jag att vi har: han är inte alls intresserad av bettet. han är inriden på ett säljstall i tyskland, ganska högt och jag har fått för mig att det handlar om deras inridning. att de på detta ställe inte låtit honom "pyssla" med tränset i munnen. hur ska jag göra för att underlätta för honom att komma igång? säg inte äppelsmakande bett då jag är vettförsärkämd för detta efter en annan häst som det gick galet med. kopparträns kankse? han går som en klocka men det gör mig ont att han inte "uppskattar" att ha tränset där då det hade känts som att även han njuter av motionen på det viset. vad tror ni jag ska göra?

Varför tycker du inte om Äpplebetten? Jag har precis köpt ett sådan tredelat..:(

Det är fullt normalt för hästar att hålla bettet stilla i munnen. Om hästen är lösgjord och framåt och i övrigt verkar glad och nöjd så är det bara att luta sig tillbaka och njuta.

Det är fullt normalt för hästar att hålla bettet stilla i munnen. Om hästen är lösgjord och framåt och i övrigt verkar glad och nöjd så är det bara att luta sig tillbaka och njuta.

Kan bara hålla med, finns inget som är konstigt. Går hästen bra utan att fiffla med bettet borde du väl bara vara glad?:confused:

Haha nej borde väl inte det :P

va bra! va glad jag blir! alla mina tidigare hästar har alltid sugit på bettet och löddrat så det varit vita fläckar över hela ridbanan. hade fått för mig att det inte var bra när de var helt kruttorra i munne efter ett pass. men då kör jag på glad och tacksam för er hjälp!!

på svar från äppelbettet: min häst fick jätteproblem med plasten då det blev ilningar i hela munnen på henne vilket resulterade i att hon fick panik av bettet efter 3 ggr och bara gapade och sprang när jag satt upp. när jag tog ut vet så sa han att han sett det någon gång innan men att det hänt att hästen reagerar på plasten. detta var en ganska jobbig grej att jobba bort då det var mkt hemskt för lillan som iofs var mkt lättskrämd, men boy fick jag ångest!

Mata inte trollet :p

Hon är helt enkelt orolig för att hästen inte tuggar på bettet och skummar. Jag har haft liknande nojor med min häst, hon har liksom varit död i munnen. Det blir dock bättre ju lösgjordare hästen är.

tack sara-ida! han är vekrligen helt torr med vissa undantag, inte ens vår tränare verkar reagera och jag vet inte om jag ska ta upp det med honom, känns bara dumt.
är det bara dumheter och noja från min sida om att det handlar om inridningen?

Jag har hört att löddrandet från hästens mun inte har något att göra med hur bra ridpasset har gått. Tidigare ville jag alltid att min häst skulle tugga så mycket som möjligt på bettet, men nu har jag insett att om bettet ligger still i munnen på honom så fifflar han inte heller så mycket = mindre skum.

Ett gammalt trick för att få hästen att gilla bettet är att ge någon sockerbit under arbetets gång. Är själv emot att hålla på och byta bett, men många rekommenderar det för att minska skador, tryckpunkter på munslemhinnan. Har själv haft samma tredelade bett sedan min nuvarande häst reds in, är 8 nu, och fick bara för mig att byta nyligen. Jag bytte till ett gammalt sprengerbett, tunga tjocka modellen som jag absolut inte trodde skulle passa då hästen har ganska nätt huvud, men hästen älskar det. Hade inga problem med det förra heller, men hästen löddrar definitivt mer på sprengerbettet. Nu är min häst väldigt känslig i munnen och jag tror att den gillar tyngden av sprengerbettet som ligger mer stilla tror jag. Går hästen bra och avslappnat i övrigt bör du nog inte oroa dig.

När jag var på föreläsning om hästens tänder så fick jag ett helt nytt synsätt på detta med bett. Hästen ska ha ett lagom kort bett som ligger still i munnen. Den ska INTE suga, fiffla och absolut inte tugga på sitt bett! En häst som har behov av att suga på bettet har ofta ett för långt bett som den måste suga tag i för att det inte ska störa mot tänderna. En häst som fifflar onödigt mycket med bettet är inte heller, av någon anledning, nöjd. Tuggar hästen på bettet nöts emaljen ner och hästens tänder förstörs.

Alla hästar dreglar olika mycket beroende på vad de har för slags salivutsöndring. Min häst har stor salivutsöndring. Håller sin mun stängd under hela ridpasset men dreglar ändå. Om din häst är eftergiven och mjuk men inte dreglar, var nöjd! En häst som inte grejar med sitt bett och är eftergiven är nöjd!

Spänn inte in hästen hårt med en englesk nosgrimma, detta pajar insidan på deras kinder! Byt bett flera gånger i veckan och växla gärna nosgrimmor och utan nosgrimma..

Hoppsan, nu lät detta som en hel föreläsning.:o Jag vill bara hjälpa! Lycka till med pållen:D

Mvh
PoniTail

nu har jag inte läst hela tråden och vet därför inte om ngn redan svarat samma som jag men..

här kommer i alla fall ett tips som jag vet att en del "toppryttare" använder (har aldrig själv behövt prova på mina men det funkar verkligen på de hästar jag sett).

ta lite pressad citron på bettet så blir det automatiskt att hästen suger på bettet i början (smakar surt ju) sen brukar det bli så tt när hästen väl har kommit igång med att suga på bettet så fortsätter de av bara farten, Efter några gånger behövs inte citronsften alls.

jag håller med om att hästen inte ska leka med bettet, däremot ska bettet ju inte ligga helt still utan hästen ska använda det ungefär som vi använder tygeln typ "krama" bettet. Många domare ger dessutom lägre poäng för hästar som inte har skum :mad: så det är bara att prova sig fram.

Lycka till

Sorgligt om domarna dömer olika på om de skummar eller ej. De ska väl se på hur allt utförs, och inte på om de är svettiga mellan bakbenen, eller skummar i munnen.. men det skulle inte förvåna mig heller. Min bästa häst skummar ALDRIG men har en fantastisk mun, på tredelat, tvådelat, kandar, tjockt eller smalt, med Aachen, engelsk eller pullargrimma, spelar ingen roll, han har gått tom St George, och aldrig fått kritik för det. Har andra hästar som skummar, men känns sämre i munnen. Hoppas att domarna vet bättre!

håller med fullständigt men det är ju en av de nackdelar som kommer utav att vår sport är en bedömningssport :( och för många (däribland många domare) så tyder skum på en mjuk hand :crazy: sen vad man tycker om det.. men det kommer väl ändra sig med tiden när andra synsätt får större fokus, dock så kan man ju (fuska) till sig skummet så länge :idea:

Man kan ju alltid hoppas på utveckling! Jag får (nästan) alltid bra kritik för mjuk ridning, vet att jag inte är hård i handen, den här hästen är bara BRA i munnen. Men så länge jag inte får avdrag på det så struntar jag i "fusket"... Vi får väl se den dagen jag får en kommentar, då ska jag snacka med domaren :smirk:

Angående det där med att fiffla med bettet - som jag ser det så finns det 3 olika stadier;
Nummer 1 är där ryttarens hand inte gör någon direkt inverkan eller ber om kontakt/stöd. Hästarna är i regel rätt opåverkade och ska då vara lugna i munnen.
Steg 2: Ryttaren börjar inverka på hästen, hästen fifflar med munnen som gensvar. Den har inte vågat släppa än eller dylikt, är inte helt avslappnad.
Steg 3: Hästen är tillfreds med handen och slappnar av för den, fifflar inte i munnen men har en mjuk kontakt och vågar söka ett lätt stöd.

Så din häst är mao troligen i steg 1 eller 3! ;)

kl

lite vitt runt läpparna på min häst så är han som mest avslapnad, så på honom så stämmer de att han är avslappnad och går bra och trivs med handen när han har lite vitt runt munnen.

annars när han inte är avslappnad och spänd då är han helt torr i munnen, inte en tendens till nåt vitt då.
för såfort nån rider som har mjuk hand och han arbetar bra så får han lite vitt runt läpparna.
sen så skummar han lite när ha testat rida på sidepull också när han arbetar rätt o e avslapnad.
men de behöver ju inte stämma på alla och alla pållar är ju olika med de.

men om hästen går bra och arbetar rätt och allt funkar även om den inte löddrar nåt tycker ja inte de är nåt man ska bry sej om.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka