F

Faramir

Hej på er!

Har en fråga, vet inte om någon kan hjälpa mig utan att ha sett eller ridit min häst men men...

Jag har en unghäst på 4,5 år. Han är jätte pigg och idag rids han på vanligt tränsbett. Jag vill byta bett så jag slipper slita och dra i honom när jag rider, speciellt i skogen. Han lyssnar mycket på rösten och det fungerar bra men inte när man rider med någon, han är super pigg och hoppar och studsar på stället av ren glädje för att han vill springa och ha kul.
Han rids inte med sporrar eller spö.

Någon som har något tips??:laugh:

Sv: Bett???

Jag tror inte att ett skarpare bett löser något. När du har ridit med ett ännu skarpare bett och hästen inte lyssnar på det heller, vad gör du då? Köper ett ännu skarpare? Dock är inget bett skarpare än handen som håller det, men det finns bättre och sämre.

Det som däremot kan lösa problemet tror jag är att ta ut en tränare eller rida ut med någon som är såpass duktig att denne samtidigt kan ge dig instruktioner.

Jag tror inte heller att ett skarpare bett är lösningen.
Ett bra tips är att rida mycket övergångar. Det får hästen att lyssna och koncentrera sig mer på ryttaren. Detta går utmärkt att träna ute som inne.

Är hästen mycket piggelin så kan du börja övergångar skritt/trav, med bara några steg i skritt. Många hästar går ju upp i varv när de ska galoppera ute :D

Alla hästar är känsliga i munnen, han har bara slutat lyssna för små signaler därför att man gett stora signaler från början.

gör halt, ta försiktigt tag i tyglarna ett löst tryck, händer inget?, öka trycket lite, händer inget? öka lite till osv. Direkt när hästen tänker bakåt och backar ett steg så släpper du efter på trycket. Tilllslut kommer hästen svara för det lilla trycket eftersom den vet att annars kommer det stora.

tack för många bra tips...

Kan väl bara säga att han inte är riden med för stora signaler, han är väldigt känslig och i början kan man inte nudda honom med skänklarna utan att han sticker iväg så rösten är ett måste om man ska rida honom...

Övar övergångar hela tiden inne som ute och det funkar ibland men inte alltid men han är ju inte så gammal ännu utan lär väl sig med tiden....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 811
Senast: Bri
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 137
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?