S

Svintan

Heej!
Min ena ponny är väldigt stark, speciellt när han får hinder framför sig, då är det helt omöjligt att hålla honom!
Jag har provat vanligt tränsbett, kimblewick, pelham delat& odelat, pessoa, eggbett, gummibett något konstigt
bett som jag inte har en aning om vad det heter som typ är m lite hävstångs effekt. Och varenda bett hänger
han sig på och drar på som attan! Jag vill ju inte
sitta och slita ihonom då jag vet att han inte bryr
sig, enda sättet att få stopp är att styra in honom i staketet/väggen. Nästnästa tisdag skall jag på hoppträning,
och då hoppas jag att tränaren kan ge mig några tips om
bett. Det enda jag kunnat kontrollera honom något på
är vanligt tvådelat tränsbett och thideman tyglar, på
låga höjder. Ju högre hindrena blir, desto mer blir han
taggad.
SNÄLLA jag behöver verkliegn era åsikter, tips och
ideér, munnen har kollar vi regelbundet så det ska
inte vara ngt problem. Funderar ändå på att kolla det nu.
Hoppas på massa lösningar! /Saraa:bump:

Sv: Bett!!?

Ta hälp av en tränare regelbundet som kan hjälpa dig och kanske kan hjälpa dig och hitta ett fungerande bett som både du och din ponny trivs på.
Ta itu med problemen istället för att dölja dem..

Jag rider för tränare en gång varannan vecka ska börja rida varje vecka i höst. Jag försöker ju ta uti med problemet nu, har inte haft ponnyn så himla länge, ska börja hoppa för tränare med honom nu.

Du kan prova hackamore. Min gamla ponny var urstark vid hoppningen och vi provade allt tills vi kom fram till att hon helt enkelt inte gillade att ha något i munnen. Vissa hästar trivs helt enkelt inte med bett hur väldridna dom än är. Tror att man kan få dispens vid tävlingar om man ansöker om det.

Det är väl tillåtet att tävla på hackamore på ponny numera? Har jag för mig iaf, har ridit och tävlat honom på det när jag hade honom på försäljning, och det funkade visserligen. Funderar på att testa honom på hackamore och lite andra gamla bett som jag har liggandes hemma! ;) tack för svaren! :bump:

Har du provat vanligt tre delat det är ju inte lika lätt för dom att hänga sig på som ett två delat tränsbett. Min starka ponny trivs då bäst med det iaf.

Rid över bommar på marken och dra stopp på honom emellanåt.
Skit hur de ser ut, han ska stanna.
Eller vänd mot en vägg, stanna och gå tillbaka så han står stilla mellan bommarna.
Tror snarare att de brister i dressyren om han inte lyssnar på något bett alls.

Ett waterford bett annars kanske? Eller ett gag?

Problemet sitter inte i bettet. Oavsett om du rider på kandar eller kombinationsbett så kommer problemet finnas kvar. Träna mycket lydnad tills h*n lyssnar på dig. Sen kan du börja med bomövningar och hoppa småhinder på volter osv. Sen får du kanske se över din egen ridning, sits osv kanske måste du ha en mer tysk ridstil för att kunna få tillbaks hästen?Din tränare borde kunna ge dig massor av bra tips på lydnadsövningar.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: tanten
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 568
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka