L

Lollolover

Hejsan, vad använder nu för bett på era hästar...ni som har kommit ganska långt! Har en nordsvensk korsning som vi för tillfället använder en lånad stång, men vi måste köpa en ny! Så kom med förslag!!!:rofl: tack på förhand

Sv: Bett

Jag använder en akademisk stång,i järn,fungerar jättebra! :)

butik-bett-1-liten.jpg

ok, tack för tipsen, men vilket är det man ska använda om hästen gärna krullar ihop halsen lite, är det när stången går fram eller bak???:confused:

Det bästa, är att du frågar din tränare.

Själv rider jag vanligtvis på min tränares inrådan, vid träningar, på "vanligt" kandar.

Till vardags rider jag på vanligt tredelat mässingstränsbett, rakt pelham med dubbla tyglar, sidepull eller denna stång, med dubbla tyglar.

port-sv.JPG

Denna stång brukar generellt rekommenderas som första stång.

Mvh

IH

Senast ändrad:

ok, tack för tipsen, men vilket är det man ska använda om hästen gärna krullar ihop halsen lite, är det när stången går fram eller bak???:confused:

Tränsbett kan vara lämpligt. Till exempel ett helt vanligt tvådelat med parerstänger. Stångbett väntar man lämpligen med tills hästen har en stadig och väl befäst sökning mot bettet.

Jag har en western stång som jag har ridit på innan för det mesta sen har jag köpt en alta escuela som Bingo trivs jättebra på.

Western stången:
starliten.jpg

Alta escuelan:
alta.jpg

Jag hade också problemet innan att han krullade ihop sig men jag fick rådet att göra ett uppresande tygeltag och rida han fram till handen lite bättre och det fungerar alldeles utmärkt:)

ok, tack för tipsen, ska bara säga att efter att jag skrev det här, så red jag på stången med en hand och hon gick perfekt:love: det börjar släppa nu....har pratat med tränaren men har inte träffat henne på länge nu, ville bara ha lite råd....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 875
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar