C

CrazyPiggelin

Nån här som vet nån bra sida om bett eller som kan berätta lite om vad som anses som skarpt och inte. Ett bett med mkt tungfrihet är de "skarpare" än ett med mindre och liknande. Ledat eller rakt eller bara delvis ledat??

vad är bra för vad?

Nån som är duktig på sånt???

Sv: Bett

Ingen???

Nåt tips eller nåt som någon sagt måste ju nån ha hört.

Hejsan

Jag rider min New Forest på ett "tvådelat" bett. Ett sådant med "skanklar". Hoppas du förstår vad jag menar. Det liknar mer ett pessoa bett fast inte alla ringar.

Det bättet är med sådan (tror det heter) söt malm(det smakar gott i hästens mun). Han trivs jättebra med det. När man rider western skall man ju inte ta i hästens mun så mycket. När hästen väll går där så skall man ju vara stilla osv. Bettet blir så skarp man gör det. Gör man bettet väldigt mycket förstarkt så visar ju hästen det.

Ett sådant bett jag rider på måste hästen vara över 5år för att få gå på. Man får bara ta lite lite gran i det med. Det får bara "flytta sig" någon cm.

Hoppas du har förstått ;) Gjorde mitt bästa! :p

Mvh. Malin A

Ett bett blir bara så skarp som ryttaren gör bettet till.
Om bettet ska ha mycket eller lite tungfrihet osv. är mest en smaksak. Frågar du en person säger den att "detta" bett är bäst och det "andra" jättedåligt, men frågar du en annan person säger den precis tvärs om... Det mesta beror på hur din häst är, vad den gillar eller inte gillar osv.
Du kan endera prova dig fram till viket som passar er, alltså kanske få låna olika bett från kompisar, eller fråga någon tränare. Men då bör du först beskriva hur din häst är när du rider osv. så kan dom säga vad du kanske bör ha för bett.. men de är inte alltid som de tipsar om just de bett du skulle behöva, utan de gäller att prova sig fram:idea:

Jo jag håller på att pröva å greja.. tänkte mer om de fanns nån bra sida där de finns lite info om olika bett.

vissa stångar är ju bra för vissa saker. hjälper till att lyfta lite i bogarna och hästen blir lite stadigare medan vissa hjälper till att böja. men jag har lite dålig koll på vilka.

De beror ju oxå på vad man vill träna på i just de skedet av utbildningen. Å ja... ni förstår nog

De med tungfriheten så undrade jag om bettet uppfattas som skarpare eller milade beroende på hur låg eller hög den här. Sen beror de på hästens smak på hur den vill ha de.

vanliga tränsbet viker sig ju oxå i munnen. medans en ej ledad stång inte viker sig. vad är uppfattningen på de.

Å ja jag vet att ett bett inte blir skarpare än man gör de.

Lite så undrade jag. håller på att experimenterar lite med bett och man får fram väldigt oika resultat på olika bett. Men de vore ltie lättare om man fick ett hum om vad dom hjälper till för och liknande.

Betslingens grunder...

Hästens tuggsystem är utvecklat för att ta in och bearbeta stråfoder. Man kan dela in munhålan i tre funktionella enheter:

Framtandspartiet biter av och tar in föda

Det tandfria området (lanerna) fungerar som lagringsplats

Kindtandspartiet bearbetar födan

När vi betslar hästen kommer vi att påverka en mängd olika naturliga reflexer i lanområdet.
I gommen finns nerver som reagerar då tillräcklig mängd föda lagrats i det tandfria området. Trycket som då uppstår utlöser reflexer så att tungan lägger upp fodret på kindtänderna och bearbetningen kan börja. Dessa reflexmönster kommer också att påverkas då vi lägger ett betsel i detta område.
För att påverka dessa reflexer så lite som möjligt är det viktigt med ett väl tillpassat betsel.Det är också bra att tänka på att det inte finns något egentligt utrymme i munhålan för ett betsel. När munnen är stängd fylls lanområdet av tungan samt gomtaket. Med tanke på platsbristen är det följaktligen bättre med ett tunnare betsel än ett tjockare.

Tredelat betsel
Ett tredelat betsel är att föredra framför ett tvådelat eftersom de tre länkarna ligger bättre med tanke på de förutsättningar som finns. När det tvådelade betslet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket.

När vi provar ut ett tredelat betsel tar vi framförallt hänsyn till hur bred hästen är i lanområdet.

Ett lagom kort delat betsel kommer att få stöd av både mjukdelar och skelett. Därmed ligger det mer stabilt.

Väl tillpassat 3-delat betsel

Ett för långt delat betsel hänger ner i munnen och risken att påverka de naturliga reflexerna ökar. Dessutom kommer det att röra sig mer i sidled vid tygeltag och risken för klämskador ökar.

För långt 3-delat betsel

I vissa fall kan en fast bettring vara att föredra. Denna typ av bettring fördelar trycket mot mjukdelarna över en större yta.

För att dessa betsel skall ligga bra måste man gå ner minst en centimeter i längd.

Väl tillpassat 3-delat betsel
med fast bettring

Odelat betsel
Detta betsel har en jämn tryckfördelning över tunga och laner.

Det ligger också mer stilla i munnen, vilket ju minskar risken för att påverka reflexerna. Ett odelat betsel är svårare för hästen att bita tag i och därmed minskar risken för skador på tuggytorna.

Betsel med hävstång
En hävstång ökar kraften i tygeltaget och därigenom även skaderisken. Ett odelat betsel av denna typ är att föredra eftersom mundelen ligger mer stabilt och risken för klämskador minskar. Hävstångsbetsel skall alltid användas med kindkedja. Denna skall spännas så att hävstången kan röra sig ca 30 grader.

Utgångsläge Tygeltag

För att hävstången inte skall röra sig framåt vid eftergift skall en skumrem användas. Den skall ligga an mot underkäken i utgångsläget.

Skumrem på Pelhamstång
Skumrem på Pelhamstång

Kandar
För att kunna inverka på hästen genom bridong respektive stång oberoende av varandra måste dessa vara väl tillpassade samt ligga åtskiljda i munnen. Bridongen tillpassas som ett tredelat tränsbett. Stången skall vara så lång att bridongen kan ligga rak mellan stångens övre skänklar. Om bridongen är för lång kommer den att hänga ner i munnen och interferera med stången. Kandarstång utan port är att föredra eftersom den tar mindre plats i munnen. Begreppet tungfrihet går i verkligheten aldrig att uppnå eftersom det inte finns något utrymme mellan tunga och gom då munnen är stängd. Kindkedja och skumrem anpassas enligt ovan.

På vissa hästar kan det vara en fördel att dra kindkedjan genom bridongens bettring. Detta för att undvika att kedjan (när den spänns) klämmer in bettringen mot kinden.

Kindkedja genom bettring Kindkedja utanför bettring

Bettlöst
Ett bettlöst alternativ är bra att kunna använda. Munnen belastas då endast från utsidan. Hackamore fungerar som en snara som spänns åt då man tar i tygeln. Om detta sitter för löst vrider sig skänklarna för mycket och sidostyckena trycks upp mot ögonen. Side-pull inverkar endast genom tryck på nosryggen och ger bättre möjlighet att använda ledande tygeltag.

Side-pull

Variation
Även om man har ett väl tillpassat betsel så finns alltid en risk att hästen får betselrelaterade skador. Det bästa sättet att minimera denna risk är att variera betslingen. Olika typer av betsel ger olika tryckfördelning i munnen. Man kan dela in dessa i tre huvudgrupper: delade, odelade och bettlösa alternativ. Om man växlar mellan huvudgrupperna får man störst variation avseende tryckfördelning. Använd aldrig samma betseltyp mer än två dagar i följd. Tänk även på att nosgrimman ger en tryckbelastning, men då från utsidan. Variera gärna både vad gäller typ av nosgrimma och dess placering. Prova gärna utan också.

Oavsett vilken utrustning man använder är det alltid ryttarens/kuskens inverkan via tygel eller töm som avgör hur hästen uppfattar signalerna samt om den får betselrelaterade skador eller ej.

Lycka till.......

Otroligt bra inlägg, gör det något om jag kopierar det? :love:

Tyvärr måste hästen också anse att ett bett passar.. *s* Är själv förespråkare för tredelat (tvåledat), men har en häst som absolut inte funkar på det.. han går som bäst på ett tvådelat skänkelbett med korta skänklar, på tredelat är han inte ens styrbar... Och ja, hans tänder är kollade så det är inte det - han trivs bara helt enkelt inte utan blir superfrustrerad av nån anledning.. Har du någon bra idé på hur det kan komma sig? :confused: jag är villrådig..

Tack åter igen för ett väldigt bra inlägg! :banana:

Mkt bra inlägg...speciellt när allt är samlat på samma ställe:bow:
Har själv provat mig fram under de 2år min häst blivit riden...
Och det är hon som bestämt vilka bett som passar (för dagen)...
En nackdel med det är att åker man på en clinic ex över en helg, får man i stort sett ha med sig rubbet:smirk:
Och det är 1st 3del, 1st 2del, en bettlös sidepull och en 2-del stång (vilket vi precis börjat intro)...
Alla dessa funkar jättebra om jag byter dom ofta, vilket jag gör när hon visar att idag vill jag inte ha denna, genom att hugga o börja tugga, när den hamnar i munnen...
Bara till o byta då...

Men en fråga har jag ang Stångbett....ingenstans har jag fått reda på....Varför man har dessa "portar" och varför de har så olika utformning...och var/hur inverkar de vid ett tygeltag?

Ju högre port dessto skarpare. Pratade med min vet för ett tag sen som sett ökning på folk som kommit till kliniken å undrat varför hästen under träningspasset nästan "svimmar" (hade varit 4 st på 3 mån) det visade sej att dom red på så hög port att det tvingade ner hästen så onaturligt att de inte fick nån luft!!! inte konstigt att de nästan svimmade då!!!:crazy:

Ju högre port dessto skarpare. Pratade med min vet för ett tag sen som sett ökning på folk som kommit till kliniken å undrat varför hästen under träningspasset nästan "svimmar" (hade varit 4 st på 3 mån) det visade sej att dom red på så hög port att det tvingade ner hästen så onaturligt att de inte fick nån luft!!! inte konstigt att de nästan svimmade då!!!:crazy:

Det där handlar mest om okunnighet hos ryttaren...
För att en häst ska kunna böja huvudet (bakom lod) måste hästen ha tillräkligt med plast att böja huvudet så att den får tillräckligt med luft... rider man hästen för mycket bakom lod och hästen är något "trång" vid strupen kan det gå MYCKET illa för hästen. Det är inte bara de som rider med port som har detta problem utan alla ryttare som är för hård i handen och tvingar hästen till att gå bakom lod, ungefär som rollkur.
Men för att unvika problem som dessa borde fler KUNNIGA personer få komma ut och berätta vad som händer om man inte rider/kör/hanterar sin häst på ett korrekt sätt.
Men stackars hästar som har såna ryttare som inte vet bättre:cry:

Tack, det va som jag trodde...:(
Herregud....är det verkligen sant?:eek:

Tackar tackar. klockrent inlägg..

har en till fråga.

Själva tungfriheten kan ju vara olika bred.

Vissa är smala medan andra går längre utåt sidorna, vad är skillnaden?

Jo tyvärr är det det, det är en mycket seriös vet som ja pratat med och tvivlar inte ett dugg på vad hon berättar, de hade fått starta stora utredningar innan de kom fram till vad som va fel... Ruskigt skrämmande måste ja säga...

det finns en jättebra film om bett som du kan köpa på hööks. Den är väldigt bra tycker jag, man får liksom se skillnaden med egna ögon när de byter bett på hästar som passar dem mycket bättre.
Det är även lite anatomi och shit som man behöver kunna. :banana:
Hör med någon ridklubb eller ridskola om de har den som du kan låna hem eller om du beställer den från hööks.
BETSLING heter DVDn.
Kram kram

Har hört att hästar gärna går och trycker upp bettet med tungan och det kan ge spänningar i nacken osv. Har också hört att detta är för att hästen inte vill att bettet ska ligga an mot lanerna. Därför skulle inte ett bett med tungfrihet vara bra eftersom det skulle ge ett konstant tryck på lanerna. Det skulle vara därför man upplever att hästen går så "stadigt" med huvudet sänkt, för att undvika tryck på lanerna, som skulle uppkomma om den håller huvudet i ett annat läge. Är ingen bettexpert, så jag undrar om det här är "sant". Hur ska man hitta rätt i bettdjungeln egentligen...?:D

"Ett stångbett är vanligtvis oledat och har en upphöjning på mitten som ska ge plats åt hästens tunga. Betten kan vara av olika tjocklek och ha olika hög och bred tungfrihet. Ett bett med stor tungfrihet kommer bara att ligga an mot hästens laner, vilket gör inverkan från tygeltagen lite med distinkt. Är tungfriheten låg kommer bettet både ligga an mot tungan och lanerna, vilket fördelar kraften från tygeltaget på en större yta. Syftet med tungfriheten är dock inte att göra bettet skarpare eller mildare, utan helt enkelt att ta bort bettets tryck från tungan så att det blir lättare för hästen att svälja med bettet i munnen. När hästen ska svälja måste den nämligen, precis som vi människor, föra upp tungan mot gommen. En del hästar blir väldigt besvärade om trycket från bettet hindrar dem från att föra tungan mot gommen.

Det som framför allt ska avgöre vilken form man väljer på sitt bett är hästens mun. Man måste välja ett bett somm passar till hästens mun och som hästen trivs med. En häst med bred tunga behöver ett bett med högre eller bredare tungfrihet än en häst med smal tunga.

...

Det finns stångbett med mundel som är ledad en eller två gånger. Ofta utgör dessa bett ett försök att kombinera stångbettets hävstångsverkan med tränsbettets lösgörande effekt och möjlighet att böja hästen genom att inverka på enbart den ena sidan av munnen. resultatet blir dock varken det ena eller det andra.

Om man tar i höger tygel för att böja hästen det det delde stångbettet så kommer höger underskänkel att föras bakåt. Samtidigt förs höger överskänkel framåt. Överskänkeln sträcker kedjan, vilket skapar ett drag i vänster överskänkel som då förs bakåt. Resultatet blir att den högra och vänstra delen av bettet vrids åt varsitt håll och nyper hästen i munnen. Tar man i båda tyglarna samtidigt så slipper man denna omvridning, men då kan man inte böja hästen med bettet och då får man föga nytta av att bettet är ledat. Är bettet tvådelat får det dessutom samma nötknäckareffekt som ett tvådelat tränsbett har, om man rider med ett stöd i tygeln.

Det delade stångbettet går dock att använda om man anpassar tekniken efter bettets funktion. om man rider utan kontakt med hästens mun och mest använder tygeln för att skramla med bettet och därigenom kontrollera hästens lösgjordhet så har man nytta av rörligheten i det delade stångbettet. Om man däremot eftersträvar att rida med en mjuk kontakt med hästens mun med hästen ställd åt höger eller vänster så passar det delade stångbettet sämre, eftersom man då oundvikligen får en nypande omvridning av bettet i hästens mun."

Ur "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg

Med ett delat stångbett, ex Billy Allen, kan man sätta ett snöre eller en rem i tygelfästena för att få skänklarna på stången att följas åt. Fungerar mycket bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka