H

horsepower

Hej, jag rider i lite western utrustning när jag rider i skogen ibland, men jag behöver ett nytt bett till tränset, jag har ett vanligt 3 dalat på vanliga tränset, men man ska ju byta bett nån gång i veckan för hästens bästa. men vad föredrar ni för bett till western?! som man bara har när man rider och lunkar i skogen??:crazy:

Sv: Bett?!

hej
tyvärr, du rider inte western bara för att du har westernsadel.
jag vet inte vad du ska ha för bett, det beror ju på vad hästen gillar. prova något tränsbett med en annan mundel..

Det spelar ingen roll vad du har för bett på din häst, så länge hästen trivs med bettet så är det bra!

nej, för en del bett är skadliga för hästens munhälsa trots att hästen verkar trivas på dem. t.ex. tvådelade.

ska du bara "lunka i skogen" vore det bäst att inte ha bett, eftersom du alltid startar en på lång sikt destruktiv process i hästens mun när du har bett. (det finns egentligen ingen plats för bett i hästens mun även om de nu har mellanrum mellan tänderna). Sidepull är ett bra träns, men då vill det ju till att det är en häst som lyssnar på det. En del hästar lyssnar mer på sidepull än på bett, andra tvärtom. Beror på känsligheten över nosryggen.

Du kan även växla med bett som är raka, andra typer av tredelade, bett i fler delar (t.ex. waterford) eller med liten port.

jag själv använder tvådelat tränsbett och har alltid gjort de, men har inte märkt att det har skafat någon av mina hästars minhälsa. Hur kan man märka OM det gör det?

tänderna slits på kort eller lång sikt.

tvådelade bett fungerar som ett nötknäppare som pekar upp i gommen på hästen och kan även nypa om tungan. när den sticker upp i gommen får hästen sväljreflexer och sväljer bak bettet på kindtänderna, som då nöts.

Har du besökt tandläkare (ej. bara vet)? De brukar varna för tvådelade.

hej
tyvärr, du rider inte western bara för att du har westernsadel.
jag vet inte vad du ska ha för bett, det beror ju på vad hästen gillar. prova något tränsbett med en annan mundel..

Hon skriver inte att hon rider western. Hon skriver att hon rider "i lite westernutrustning". Det är inte samma sak...

nej, det har jag inte, enbart vet. har kollat på hästarna, och än så länge har jag ju som sagt inte haft några synliga problem. Men om bettet skulle nypa i tungan eller peka upp i gommen så skulle (i alla fall min häst) visa det, har han visat att så mycket annat som han inte gillar, p g a att det gör ont, så varför skulle han då inte göra det när det gäller bettet?

jag tror inte det behöver göra ont när bettet petar i gommen. Många hästar visar inte att de har tandproblem, kanske just för att det inte drabbat tandköttet eller annan del där hästen har känsel. Många gånger är det bara felslitningar av själva tänderna, något som hästen inte känner av så länge den kan tugga sin mat ok.

Förlåt TS om jag lånar dig tråd, men du kan ju även få tips genom detta :idea:

men om en vet. har kollat tänderna så ska det väll inte just då vara något problem? eller?
Sedan har ju även ryttarens hand en inverkan om bettet skadar eller inte!?

hästen kan själv flytta runt på bettet i munnen, och då spelar det mindre roll vad ryttarns hand gör, tänderna slits ändå. (Naturligtvis kan även ryttaren genom handen skada hästens mun allvarligt oavsett bett)

Veterinärer brukar i de flesta fall inte på långt när ha tillräcklig kunskap om hästens tänder. Hade de det skulle de inte raspa...
Det är även svårt att få en bra syn om man inte har klinik med t.ex. kamera, utan bara står i stallgången med munstege och ficklampa.

Så du menar att det är helt fel att använda tvådelade bett?

okej... men tyvärr kommer jag (inte än i alla fall) byta bett, har visserligen ett stång, men hästen är inte redå än att ridas på det...

Veterinärer brukar i de flesta fall inte på långt när ha tillräcklig kunskap om hästens tänder. Hade de det skulle de inte raspa...
Det är även svårt att få en bra syn om man inte har klinik med t.ex. kamera, utan bara står i stallgången med munstege och ficklampa.

vetrinärer kan jag hålla med om men....
"Det är även svårt att få en bra syn om man inte har klinik med t.ex. kamera, utan bara står i stallgången med munstege och ficklampa"
har man en lampa fastsatt i oannbandet så brukar det gå bra. han som vi har (hättandläkare) utbildad i USA och mkt duktig med goda referendser gör just på stallgångar osv, och det blir ett väldigt bra resultat ändå! här i norrland är det ju inte så vanligt med att man åker till klinik, hästtandläkaren kommer på besök i stallet istället.

aja back to the tropic...
min häst, en fd ridkolehäst, gått på mestadels 2delat, nu är han 18år och på kollen i år så var det inga anmärkningar på hans tänder, det var mest "finlir" om det skulle varit problem så skulle han ha sakt till, då han sa till min kompis(med mkt yngre häst). i western så håller man ju inte i på samma sätt som i dressyr/hoppning så jag tror inte att det är en så stor fara.
visst så är inte 2delade det bästa bettet men sålänge man inte rycker och sliter i det och hästen har öronen framåt osv så tror jag inte att det orsakar ett sådant otroligt obehag.

eftersom tänderna har mindre och mindre tillväxt ju äldre hästen blir, så försöker de undvika att slipa på gamla hästar "i onödan". (säger inte att så var fallet med din häst dock).

Jag tänker inte super-propagera mot tränsbett, men när det nu faktiskt finns mängder med andra bett på marknaden, varför då använda det som nu enligt tandl. skulle vara sämst i onödan?

Så finns de nått typ av bett de istället rekommenderar, som skulle kunna vara lite bättre. Eller är de bettlöst som egetligen är det bästa?

bettlöst är ju eg. bäst. men i bettväg rekomenderas raka bett som ligger mer still i hästens mun, helst svagt bakåtböjda. Billy Allen är ju bättre än en hel stångmundel, eftersom tyglarna blir oberoende av varandra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Linnkorner
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka