mylisen

Trådstartare
hej, jag är ny på detta.
jag ska byta bett på min häst till ett med lite längre "skaklar" eller vad det heter.
men det jag inte vet är vad jag ska har för bett, det finns ju så många olika modeller.
en del är helt raka, andra ser ut som bananer hehe...:banana: och vissa har en "snäv" böj bakåt, det finns rullar mm.
jag vill ha ett snällt bett men behöver ett med en skakel då jag har fel på en hand och han blir för stark för mig ute i skogen.
finns det nån som kan reda ut detta så jag inte köper fel?
måttet som jag har på mitt vanliga bett nu, är det samma mått på dessa bett?
tacksam för svar och hjälp.
ha det så bra!!

Sv: bett

Stångbett ska ridas på en hand och lång tygel, träna upp hästens lydnad så att du inte behöver ta i bettet utan bara har det där som säkerhet.
Ett odelat tränsbett med normallånga skänklar är snällt. Ett delat stångbett är betydligt slarpare. Hööks brukar ha ett billigt för knappt en hundring, det funkar bra som förstastång, enkelt och billigt (om det inte skulle funka). Bettstorlekarna är desamma.

ok, tack så jättemycket!!
om jag förstått det rätt så ska jag ha en rak stång som är hel?

billy allan bett är också bra, för de är som ett delat bett men de går inte att börja så mycket, utan de tar stopp. det är också ett bra förstagångs bett men kostar då någon hundring extra är ett från h**ks...

Polly_Mulle skrev:
Stångbett ska ridas på en hand och lång tygel, träna upp hästens lydnad så att du inte behöver ta i bettet utan bara har det där som säkerhet.
Ett odelat tränsbett med normallånga skänklar är snällt. Ett delat stångbett är betydligt slarpare. Hööks brukar ha ett billigt för knappt en hundring, det funkar bra som förstastång, enkelt och billigt (om det inte skulle funka). Bettstorlekarna är desamma.

Måste lägga mig i lite....

Man kan mycket väl rida på stångbett och två händer (ej på tävling).

Man kan ha kontakt med hästens mun. Det är inte farligt.

Hur ser ett odelat tränsbett med normallånga skänklar ut?? Tränsbett brukar vara försedda med bettringar, i alla fall i min värld...

Delade stångbett behöver inte alls vara skarpa, dom flesta brukar gå från ett vanligt delat tränsbett (med bettringar alltså...:smirk: ) till ett stångbett med samma mundel som tränsbettet när dom ska utbilda hästen på stång.

Och bett som kostar en hundralapp får mig att :cry: ...
Munnen är en känslig del av hästen, utsätt inte den för sånt som borde skickas till metallåtervinning:eek: ..... tack....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30