• Körning
  • Trådstartare Trådstartare AlterPride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 998
A

AlterPride

ursäkta om detta är en idiotisk fråga men.
varför finns de speciella körbett? vad gör dom så speciella?
har tänkt på de innan,
men då var de en tjej som red med ett körbett (hon had eny köpt hästen och de var de enda bette hon fick med)
men de var tydligen jätte hemskt.
och jag förstår inte detta.
vad är den stora skillnaden att folk nästan blir arga för att hon red med ett körbett? (de bette såg ut som ett sorts pesseo)

Sv: bett

Postkandar och liverpoolstång är de vanligaste körbetten. Man använder dom för att få lite hävstång, lite nödbroms då du har så lite att inverka med när du kör. Dessutom används de olika späänningsmöjligheterna så att man kan ha samma bett på alla hästar i samma spann men de kan spännas i olika bettringer beroende på hur de är. Ett körbett kan man ju också rida på fast man ska väl sträva mot att rida på så mildt bett som möjligt. Med körbettet kan du inte heller ta några ledande tömtag som amn kan med tränsbett. Men trivs hästen med bettet så är det ju ingen fara direkt. Men att använda det hela tiden för att det var det enda som följde med hästen kanske inte håller...men du skrev inte heller om hon bara gjorde det dom första gångerna eller om hon gjort det hela tiden.

känner inte tjejen men fattade som att hon inte hunnit köpa nått annat och skulle byta.
men ska man inte sträva efter så milt bett som möjligt inom körningen också?

När man kör tycker jag inte att man ska sträva efter att ha så milt bett som möjligt. Däremot ska man ha så mild hand som möjligt.
Det kan hända så mycket mer när man kör, och man har inte lika mycket hjälper som i ridningen.
Därför förespråkar jag ett skarpt bett, men med så mjuk hand att hästen inte märker att det är skarpt förrän man behöver avstyra en olycka.

AlterPride skrev:
känner inte tjejen men fattade som att hon inte hunnit köpa nått annat och skulle byta.
men ska man inte sträva efter så milt bett som möjligt inom körningen också?
Det finns inga milda bett, bara milda händer...

Hej!

Därför förespråkar jag ett skarpt bett, men med så mjuk hand att hästen inte märker att det är skarpt förrän man behöver avstyra en olycka.

Detta menas om körning, varför kan man inte ha så inom ridning då?

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Detta menas om körning, varför kan man inte ha så inom ridning då?

Mvh Lisa[/QUOTE
Personligen anser jag att det samma gäller ridning, iallafall för erfarna ryttare.
Man har visserligen mer att använda, vikten, benen, när man rider, men om man vet vad man gör är det inte fel med ett skarpt bett.
Innan man har lärt sig att ha mjuka händer tycker jag att man bör ha ett mildare bett.

Hej!

Jag kom på att inom westernridning så har man ju stångbett som har skarp inverkan men man har långa tyglar! Alltså inverkan blir likt:

skarpt bett, men med så mjuk hand att hästen inte märker att det är skarpt förrän man behöver avstyra en olycka.

:D

Mvh Lisa :p

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 890
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 405
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka