B

Buffalo_brud

Vad rider ni på för bett? Vad har ni för erfarenheter av olika bett?

Vilket bett är "enligt er" bäst?

jag rider mest på vanligt tredelat men byter ibland till tredelat med fasta ringer eller ett rakt bett.

Just nu rider jag pållen på vanligt tränsbett (ev. smalare än normalt) Tycker inte att det funkar någe vidare.

Ska prova ett tredelat med fasta ringar. Vill få pållen att acceptera bettet bättre.

Jag rider på ett gold medal bridongbett. Fungerar bra! Prövade ett tre-delat förut men det passade inte henne alls, hon blev jätte tjafsig i munnen av det...

Tredelat sweet iron. Tycker att han funkar bäst på det. Hade ett sto en gång som bara accepterade gummibett. Hon blev tossig varje gång hon fick metall i munnen.

jag gav upp bett på min efter att ha provat allt jag hittat, med samma resultat (flyr så långt bakom handen han kan och tungan är överallt utom i munnen(och nej, jag är inte hård i handen el. dyl.))

så nu rider jag endast bettlöst, sidepull, hackamore el repgrimma, beroende på vad vi ska göra. :smirk:

Jag har ett tredelat med D-ringar till min häst. Jag har det för att hon trivs med att det är tredelat, och eftersom hon ibland kan bli väldigt stark i munnen måste jag ha en liten hävstångseffekt.
Tidigare ägaren hade ofta pessoabett på henne, men det gillade hon inte alls.

jag ska prova rida på hackamore i veckan för jag tycker inte jag får någon bra kontakt med min häst på side-pullet. på ridbanan alltså.

han är tjurig och stark på bett. Tar bettet och drar liksom. i både trav och galopp.

Hackamore eller repgrimma fungerar bäst för mig och hästarna. De stressar upp sig mindre och verkar mer tillfreds överlag med det.

Har testat: Rakt, tredelat med droppe / tredelat med platta, och har nyss införskaffat en smalt tvådelat jag ska pröva. :)

Hon går allra bäst på det raka, men efter att ha ridit henne med det ett tag så drar hon upp huvudet så fort man tar i henne, antagligen trycker det på tungan.
Tredelat går hon OK på, men "hänger" sig gärna och kräver en hel massa mer drivning för att bära upp sig.

Ett bett jag helst vill använda är ett tredelat.
det har jag på småponnyerna vid tömkörning och körning i paddocken och ute har jag jaktkandar.

Den stora hästen rids med lite olika bett men oftast med hackamore eller ett gummipelham, jag kan ju tillägga att han inte är ett dugg stark men han trivs otroligt bra med bettet.

jag rider på ett smalt tvådelat.
har hört bättre om tredelat, men det passar inte min hästs mun något bra, även om jag kryper ner till 8,5 i det tredelade så ligger det jättekonsigt.
så jag har uteslutit det tyvärr.

han funkar bra på tvådelat, och trivs med det.
sen så funkar han väldigt bra bettlöst också, rider en del på hackamore, lindell och i grimma :).

jag har provat de "vanliga tränsbetten" som finns i 9,5 storlekar och de är ju inte så många. har ett rakt bett och det tvådelade och tredelat.

men jag skulle jättegärna vilja ha ett i sweet iron, med kopparrullar osv (tvådelat).

Jag rider på ett tredelat när jag hoppar, men annars rider jag på hackamore.
Tycker det finns mycket bra bett och alla hästar tycker ju inte om samma. Tycker bettlöst funkar bra på min häst, han blir mycket känsligare på det och bettet hänger han sig bara i....

Liknande trådar

Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
308
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka