Beror på hur mundelen ser ut och hur hästen ser ut i munnen. På min förra häst var ett vanligt tre-delat tränsbett det absolut skarpaste som fanns, medan han trivdes utmärkt på ett rakt stångbett med ganska långa skänklar.
Om hästen funkar bra på ett pelham med tygeln i den övre ringen, så prova ett Baucher-bett (kallas också drop cheek), ger samma effekt och du slipper skänkeln som ju ändå inte används.

Beror på hur mundelen ser ut och hur hästen ser ut i munnen. På min förra häst var ett vanligt tre-delat tränsbett det absolut skarpaste som fanns, medan han trivdes utmärkt på ett rakt stångbett med ganska långa skänklar.
Om hästen funkar bra på ett pelham med tygeln i den övre ringen, så prova ett Baucher-bett (kallas också drop cheek), ger samma effekt och du slipper skänkeln som ju ändå inte används.
Ska testa tack för svaret. 😀

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
302
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka