Vi har ett piggt och väldigt känsligt sto. Inte direkt problematisk i munnen, men allt man gör riskerar att bli "för mycket" och ridningen blir ryckig (man tar i tygeln - hon tvärbromsar, man driver fram - hon tar ett skutt framåt osv...). På henne har det funkat jättebra med novabett och remontnosgrimma (löst spänd, gott och väl två fingrar får plats) i kombination med att rida väldigt, väldigt mjukt. Tror att hon gillar novabettet och att det ligger still och fint i kombination med nosgrimman. Metallbett kan hon ibland "stresstugga" på när man ridit klart, men det gör hon aldrig med novabettet.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 058
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka