Maskerad

Trådstartare
Jag undrar vad ni föredrar att rida med för bett (jag vet såklart att det är olika på olika hästar). Men över lag finns det några bett ni aldrig skulle rida med isf varför?

En fråga till är att min kompis har kedja på sin häst eftersom hon är en "ångvält" och väldigt stark att hålla emot men vad jag förstår så har kedjan en helt annan funktion?

Tack för svar :)

Sv: Bett

Jag föredrar rakt tränsbett, för att det är snällast mot munnen och de flesta hästar brukar trivas med det. Jag skulle aldrig rida med ett pessoa (eller annat gagbett), pga sättet det inverkar på hästen.

Vad menar du med att din kompis har kedja? Antar att du menar ett stångbett, med kedja under hakan? Man ska ha kedja till stångbett, annars förlorar du hävstångseffekten och kan "vrida runt" bettet hur långt som helst vilket får effekten att likna ett pessoa, och det säger sig ju självt hur otrevligt det blir för hästen. Sen kan man ju diskutera syftet att ha stångbett för att hästen är stark...

Jag använder olika typer av tränsbett, rakt, två, tre-delat, rörliga el. fasta ringar... brukar oftast ha tredelat.

På min egna har jag två tredelade bett -ett med fasta ringar & ett med rörliga, ett rakt nova-bett & ett hackamore. Försöker variera bett och nosgrimma ganska mycket för att skona munnen. Hur man en gör blir det tryck någonstanns på hästen och då försöker jag ha trycket på olika ställen i munnen för att det inte ska bli skador el. förslitningar någonstanns.

Rider jag någon annans häst så har jag det bettet ägaren har till hästen. :) (oftast 2 eller 3delat. Ibland med såna där 'joxiga' grejer i mundelen om man säger, kopparrullar heter det kanske *senil*)

På min häst har jag oftast 3delat bett, ibland 2delat, ibland islandsstång, rakt bett, ibland bara grimma om vi bara ska ut en liten sväng i skogen.
Jag har testat ganska många bett på henne och man märker väldigt snabbt om hon gillar bettet eller ej. Hon är ganska petig så vi har de bett som hon gillar helt enkelt. :laugh:
Pelhambettet tex avskydde hon. Likadant med syntetbett och så fort hon känner att det är lite för tjockt bett så blir hon superirriterad så det är smala bett som gäller.

Bett jag inte skulle använda är pessoa i alla fall.

Jag har ett helt bett-museum....

Men använder mest mina två bombers-bett, ett tvådelat med lock-up och lösa ringar och ett happy tounge med d-ringar. Försöker variera mellan dessa två och hackamore samt rakt pelham för att inte slita för mycket på tänderna.

Halvt KL

Jag har också ett helt bettmuseum, trots att jag sålt av det som hästen uppenbart hatar. Min 01:a går helst på tvådelat, material tycks kvitta men inte för tjockt. Tredelat i olika varianter är okej, men inte fantastiskt. Hon gillar bett i mässing och syntet. Däremot hatar hon raka bett, tycks ligga fel i munnen på henne för det gör henne bara irriterad, perecis som med bett som är för tjocka. Novabettet ogillade hon verkligen :S Bett med port verkar inte riktigt få plats, för det stör henne också. Kulbett gillar hon också :)

08:an Är inte riden så mycket på bett men hon går på ett rakt syntetbett och har även ett tredelat i rostfritt. Hon verkar inte ha nån åsikt i frågan ännu :P

Är väldigt nyfiken på Happy tounge (stavning :P) men med tanke på att 01:an hatar bett med port törs jag faktiskt inte slå till på ett och till 08:an känns det som överkurs än så länge. (De har mage att ha olika stora munnar... ;) )

Jag skulle aldrig rida med gag-bett eller bett som har vassa delar på sig. Skulle heller aldrig använda läderbett. Anledningen till detta är att jag anser inte att de har i en hästmun att göra.

Annars så föredrar jag det bettet hästen väljer.

Jag föredrar att rida på det bett hästen fungerar på. Det är så olika. Skulle dock aldrig rida på ett bett med vassa delar. Nuvarande hästen tycker för tillfället att sitt tredelade bett med lösa ringar är helt ok. Min förra gick absolut inte rida på tredelat. Hon avskydde det och inte en förhållning gick igenom. Däremot gick hon bra på ett kort tvådelat bett.

Vad är det för bett din kompis har på sin häst då? För bettet i sig är det ju som avgör om en kedja är nödvändig eller ej.

Jag rider enbart på tredelade eller raka, med eller utan fasta ringar, på min häst eftersom hon trivs bra med dem. Bett som orsakar obehag även vid "rätt" användning skulle jag aldrig sätta i munnen på någon häst, men i övrigt tycker jag att det är hästen som får bestämma vad den trivs bäst på.

Jag rider helst på tredelat tränsbett. De utbildade hästarna ska vänjas över på westernstång med BillyAllen mundel med låg port (eller annan mundel om de visar att de föredrar det).
Islänningarna torde aldrig få westernstång, dock, och de är inte mer utbildade än att jag rider på tredelat tränsbett.

Skulle aldrig rida med Pessoabett, Kimblewick. Har inte gillat rak odelad mundel när jag provat då jag upplever att hästen blir lite mindre känslig i munnen av det (jag låter ofta bettet gunga lite försiktigt, någon milimeter åt gången, i hästens mun och tycker att hästen svarar på det).

r tveksam till islandsstång då jag inte gillar tvådelad mundel och inte har sett några islandsstänger med mundel som jag tycker om. Men vem vet, när islänningarna är utbildade om ett par år, kanske jag ångrar mig;)

r tveksam till islandsstång då jag inte gillar tvådelad mundel och inte har sett några islandsstänger med mundel som jag tycker om. Men vem vet, när islänningarna är utbildade om ett par år, kanske jag ångrar mig;)

Om det bara hänger på mundelen skulle jag kika närmare på EE-stångbettet (googla EE stångbett). Mundelen är tredelad och utformad för att ge plats åt tungan och fördela trycket jämnt i munnen. Jag gillar också att skänklarna är lite kortare än på de flesta islandsstänger. Jag har inte ridit på det själv, men alla jag har pratat med som har ridit på det höjer EE-stången till skyarna.

För att svara på TS fråga:

Det vanliga EE-bettet (likadan mundel som stångbettet, men med lösa ringar) är det bett jag använder mest till vardags, då samtliga hästar i stallet fungerar bra på det.

Brukar även varva EE-bettet med ett 3-delat KY rotary bett med fasta ringar, där bettets leder är utformade som kulor istället för som på "vanliga bett" två ringar som går i varandra. Tar mindre plats i hästens mun och har en annan rörlighet än ett vanligt bett. Hästarna verkar gilla det.

Bett jag aldrig skulle rida på? Vilket som helst som endast avser att göra mig starkare.

Skulle aldrig rida med Kimblewick
Varför just inte kimblewick?

TS
Har nog inget favoritbett utan beror på vad hästen gillar och funkar med. Nuvarande varieras med 3delad med fasta ringar, ett smalt rakt bett, ponnyhack, sidepull, repgrimma och ett rakt kimblewick

De jag aldrig skulle sätta i en häst mun är hissbett (typ pessoa/halvstång), bett med vassa kanter eller extrema bett

Varför just inte kimblewick?

För att det också är ett bett som är till för att stärka ryttarens hand.
Kan inte se det som ett bett avsett för "finlir" av typen westernstång eller kandar (fattar ärligt talat inte varför man ska pilla in två bett samtidigt i hästens mun på kandar heller - men kommer antagligen att göra det förr eller senare ändå pga en häst jag har som kan duga att tävla MSV B eller MSV A dressyr på om något eller ett par år).

Tackar er alla som kommenterat mitt inlägg. Bra att höra att det finns islandsstång med tredelad mundel. Kan alltså bli aktuellt för mig så småningom när mina godingar är utbildade på "uppbetslingsnivå".

Min kompis har ett tvådelat bett så jag förstår liksom inte vitsen med kedjan. Men som sagt hon har blivit lärd att kedjan är till för att få stopp på hästen lättare men jag får bara känslan av att kedjan blir obehaglig för hästen i det här fallet.

Borde väl hålla bettet på plats en aning, som en curbstrap ungefär? Men nån stoppande effekt borde den ju inte ha.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 186
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka