Sv: Bett

TS:

Favoriten är ett rakt tränsbett med fasta ringar, varierar med ett tredelad med fasta ringar och ett sidepull.

Det bettet jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda är helt klart pessoa.

Tycker väldigt mycket om att rida i tredelat, rider min häst i det eller bettlöst :D

Skulle aldrig sätta in ett SKARPT bett, då jag måste ta tag i honom ibland och påminna honom att " hallå, jag sitter fortfarande här! " och då är jag rädd att det gör ont!

Rider bara med rakt bett, varierar mellan lösa och fasta ringar!! På två å tredelade så gnager hon!!! :confused: varför vet jag inte men raka bett går bra!

Jag rider vanligtvis med tredelade, helst med fasta ringar. Men även en del raka, och på utbildade hästar kandarstång eller kimblewick. Har aldrig ridit med kandarstång på en islänning än, då jag inte träffat någon som är tillräckligt utbildad eller haft behov.

Skulle nog aldrig rida med hissbett överhuvudtaget.

Vi har 3träns till varje häst med 1rakt bett, 1 tredelat och ett bettlöst. Jag skulle aldrig rida på tvådelat eller bett med hävstångseffekt.

Halvt KL

Jag har också ett helt bettmuseum, trots att jag sålt av det som hästen uppenbart hatar. Min 01:a går helst på tvådelat, material tycks kvitta men inte för tjockt. Tredelat i olika varianter är okej, men inte fantastiskt. Hon gillar bett i mässing och syntet. Däremot hatar hon raka bett, tycks ligga fel i munnen på henne för det gör henne bara irriterad, perecis som med bett som är för tjocka. Novabettet ogillade hon verkligen :S Bett med port verkar inte riktigt få plats, för det stör henne också. Kulbett gillar hon också :)

08:an Är inte riden så mycket på bett men hon går på ett rakt syntetbett och har även ett tredelat i rostfritt. Hon verkar inte ha nån åsikt i frågan ännu :P

Är väldigt nyfiken på Happy tounge (stavning :P) men med tanke på att 01:an hatar bett med port törs jag faktiskt inte slå till på ett och till 08:an känns det som överkurs än så länge. (De har mage att ha olika stora munnar... ;) )

Testade 08:ans raka syntetbett på 01:an, var ett tag sedan jag hade ett sånt till henne - och plötsligt så gillade hon det! Så nu måste hon få ett sånt också :p

Rider bara med rakt bett, varierar mellan lösa och fasta ringar!! På två å tredelade så gnager hon!!! :confused: varför vet jag inte men raka bett går bra!

Antagligen gillar hon inte att få tryck på lanerna, vilket ledade ger. Raka ger enbart tryck på tungan.

Antagligen gillar hon inte att få tryck på lanerna, vilket ledade ger. Raka ger enbart tryck på tungan.

Det kan ju vara så att du rider med får långa bett med, då ger det tryck i gommen. Ett rakt bett kan du ju ha i princip hur långt som helst utan att det ger ett obehag.

Nu har ju jag bara en tvååring, men mitt förra sto hade jag 95 mm bett till. Kan väl tippa på att lillan också kommer dra 95 mm, eftersom även pappan har samma storlek.

10,5 och 11,5 cm. Har haft längre bett också men de var onödigt långa.

De bett jag använt mest har varit två- och tredelade tränsbett. På senare år även rakt.

Jag har 10 på bombersbetten men 9,5 på övriga (har en hel del :)). Tandläkaren/Veterinären tycker dock att 9,5 passar bäst men 10 funkar.

Jag rider min häst med Bombers 2delade lock up bett med lösa ringar, 3delade och raka tränsbett. :)

Skulle aldrig rida med pessoa och liknande.

KL

Sol har 10/9.5 beroende på märke, en del mäter ju från mitten av ringen och andra mäter från innerkant på ringen. Ger 0.5 skillnad.

Godi hade samma storlek, men första åren hade han ett för långt bett på 10.5 eller 11.5. Sen fick vi en lektion när vi var hos tandläkaren när jag köpt honom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 186
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka