F

Fozzie

Har ett litet förnämt problem :p

Har ett körhuvudlag som är jääättefint som jag vill använda, men.. remmarna är för breda, får inte på det bettet jag kör på !! :mad: ;) Har inte mätt remmarna ännu men de är ca 2 cm.

Jag kör på ett kimblewick, sånt:
prod._007.jpg

Har för smala "öglor" för sidostyckena på mitt träns.

Hästen funkar verkligen superfint på det :love: mjuk och lätt i munnen så jag vill ha samma mundel åtminstone, med lite hävstångsverkan..

Har t.ex grodstång, postkandar, liverpool mfl större fästen för sidostycckena, eftersom de är "riktiga" körbett som inte kimblewicket är egentligen?

Sv: Bett

Precis!!
Själv använde jag våld - min häst går också bra med ett sådant bett.

Om du är mer rädd om tränset än bettet kanske du kan fila lite med en metallfil på insidan av bettringarna så att de blir lite större? Sen ren viljestyrka + lagom dos våld :D

Tanken har ju slagit mig, meeeen.. Skära i mitt fiina träns :p
Får väl överväga detta då! :cry: Man kanske kan skära till en fin liten "kurva".

E mer rädd om tränset än bettet ja ;) men tror inte där är så mkt att fila på tyvärr, annars en bra idé.

Är man händig så kan man ju svetsa en ny, större "ring" på bettet, om man är rädd om huvudlaget...
Fick själv samma problem, löste dock det med ett grodbett, som funkade lika bra på min ponny...

Men har grodbetten större fästen då, svetsa är inget alt. just nu.

Liknande trådar

B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 487
Senast: Belleriet
·
Körning Vad har ni för bett när ni kör? Har ni postkandar eller liverpool till körbett och tycker dessa bett fungerar bra? Hur dåligt är det...
Svar
10
· Visningar
2 693
Senast: Shettisar
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 680
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka